728 x 90

سوریه: بالا گرفتن اختلاف میان رژیم ایران و روسیه

بالا گرفتن اختلاف میان رژیم ایران و روسیه
بالا گرفتن اختلاف میان رژیم ایران و روسیه

پس از تغییر استراتژی آمریکا نسبت به رژیم ایران، مناسبات میان روسیه و این رژیم در سوریه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و مسکو از ایما و اشاره به رژیم ایران که خواسته بود شبه‌‌نظامیانش را از سوریه خارج کند فراتر رفته و به گسترش نظامی در مناطق حضور شبه‌‌نظامیان وابسته به آن در شهرک‌هایی مانند قصیر در حومه حمص رسیده است. این حرکت روسیه باعث خشم شبه‌‌نظامیان حزب‌الله شده است.

برخلاف این‌که گفته می‌شد هیچگونه اختلافی میان روسیه و رژیم ایران وجود ندارد خبرگزاری رویتر به آن اشاره کرد. بدین ترتیب جنگی نرم میان آنها بر سر اداره جنگ در سوریه شروع می‌شود. مجموعه اخباری که در هر دو کشور شنیده می‌شود نیز همین را اثبات می‌کند.

پس از برقراری آتش‌بس در مناطق مختلف سوریه اختلافهایی میان روسیه و رژیم ایران بروز کرد. اختلافها بیشتر به‌خاطر افزایش گسترش پلیس نظامی روسیه در مناطق مرزی سوریه و لبنان برجسته شد.

این اختلافات با موضع‌گیری یک فرمانده نظامی ارتش اسد شروع شد که گفت گسترش نیروهای نظامی روسیه در منطقه قصیر در هماهنگی با آنها نبوده و ارتش اسد و شبه‌‌نظامیان حزب‌الله در مرز سوریه و لبنان مستقر هستند.

اختلاف میان طرفین در سوریه تحت فشارهای اسراییل که از روسیه خواسته تا جلوگیری از نفوذ رژیم ایران به نزدیکی مرزهایش را تضمین کند هر روز بیشتر می‌شود.

 

سرتیپ اسعد الزعبی تحلیل گر نظامی

در ارتباط با بالا گرفتن اختلاف میان روسیه و رژیم ایران در سوریه سرتیپ اسعد الزعبی تحلیلگر نظامی سوری گفت درست است که این اختلافات کم کم برجسته‌تر می‌شود و گسترش پیدا می‌کند ولی روسیه که از ابتدا به‌دنبال منافع خودش بود و قیمت زیادی هم در این کشور داده در اندیشه به‌دست گرفتن کنترل کامل سوریه است در حالی که رژیم ایران چیزی جز یک سری سرمایه‌گذاریهای ساده از رژیم اسد نصیبش نشده. عایدات رژیم از سوریه بهره‌برداری از معدن فسفات در مناطق خنیفیس و تدمر بوده و یا در برخی پروژه‌های توریستی دست داشته و بنظر می‌رسد که زیان دیده لذا امروز منافع این دو کشور در سوریه در تعارض با هم قرار گرفته و اختلاف میان آنها بیشتر می‌شود و هر کدام شروطی و توجیهات ناموجهی می‌گذارند که درست نیست. ما این بهانه‌ها را اینگونه فهم می‌کنیم که روسیه می‌خواهد رژیم ایران را از سوریه بیرون کند و یا هر چه بیشتر نقش رژیم ایران را در سوریه محدودتر کند تا این‌که اشغال سوریه را کاملتر کند. ولی ما به روسیه و رژیم ایران با دید اشغالگر نگاه می‌کنیم همان‌طور که به حزب‌الله هم همین‌طور نگاه می‌کنیم و به این مسائل کاری نداریم و می‌خواهیم همه آنها از سوریه خارج شوند.

 

درگیری میان سربازان روسی و نیروهای اسد

سرتیپ الزعبی در ارتباط با برخورد سربازان روس با عناصر اسد گفت:

اختلافات و درگیریهای زیادی بین پلیس نظامی روسی و اطلاعات رژیم اسد به‌خصوص اطلاعات هوایی بوده و تنها در حلب ۲۴مورد را ثبت کرده‌ایم که بسیاری از آنها به‌دلیل دزدی اموال مردم از منازل آنها بوده است. این دزدیها که توسط عناصر اطلاعاتی رژیم اسد انجام می‌شود بعد از دستگیری و یا آدم‌ربایی در جهت به‌دست آوردن پول صورت می‌گیرد که باعث درگیری شده است. حدود ۵ماه پیش در یکی از این درگیریها که در خیابانهای حلب به‌وجود آمد ۲سرباز روسی کشته شدند.

مشابه همین درگیریها در اردوگاه یرموک وجود داشت. همین چند روز پیش حتی همین امروز و دیروز در دمشق درگیریهایی وجود داشت که به‌دلیل اختلاف بین آنها بود چرا که نیروهای روسی وارد مناطقی شده بودند که عناصر اطلاعات رژیم اسد در آن مستقر بودند.

بهرحال این اختلافها روز بروز افزایش خواهد یافت و نهایتا بزرگتر خواهد شد ولی در نهایت همه آنها به دنبال حفظ رژیم اسد هستند. نتیجه این اختلافات باعث می‌شود که فشار بر روی منطقه جنوبی سوریه بیشتر شود تا این توافقی که برای کاهش تنش انجام شده بود تحت تاثیر قرار بگیرد.

 

نگاه اپوزیسیون سوریه

سرتیپ الزعبی در ارتباط با دیدگاه اپوزیسیون سوریه به این‌گونه اختلافات گفت:

باید به‌روشنی گفت که اپوزیسیون سوریه نسبت به این وضعیت نگران است و انتظار چنین وضعیتی هم می‌رفت.

طبعاً وقتی چند دزد پولهای یک بانک را به سرقت می‌برند هر کدام سهم خود را می‌خواهند و بر سر سهم با هم اختلاف پیدا می‌کنند ولی نهایتاً این اختلافات مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثلاً در نتیجه اختلاف بین اسراییل و نیروهای ایرانی یا نیروهای روسی و ایرانی و اختلاف میان نیروهای رژیم ایران با عناصر طرفدار رژیم اسد بسیاری از مردم سوریه کشته شده‌اند. مردم سوریه هستند که دارند قیمت این اختلافها را می‌دهند. این باعث نگرانی است ولی نگرانی بزرگتر اشغال سوریه توسط روسیه است که برای خودش مشروعیت قائل است و می‌گوید رژیم ایران مشروعیت ندارد درصورتی‌که هر دوی آنها اشغالگر هستند و بایستی از سوریه خارج شوند و ما برای همین مبارزه می‌کنیم که اصلاً چرا اینها در سوریه هستند. البته مجرم اصلی خود بشار اسد است.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f47bd36a-96bf-4c57-a0dd-fee6bb3ca176"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات