728 x 90

سوخت‌رسانی سیاست مماشات به بنیادگرایی دینی

سیاست مماشات...
سیاست مماشات...

نگاه سطحی به وقایع و اکتفا کردن به نمودهای ظاهری در برخورد با رویدادهای سیاسی پیچیدهٔ خاورمیانه ممکن است ما را به خطای تحلیلی دچار کند. به‌خصوص در شناخت عملکردهای آخوندهای حاکم بر ایران گرفتار سطحی‌سازی و نادیده‌انگاری بخش عظیمی از داده‌ها شویم. این موضوع هنگامی ضریب می‌خورد که دریابیم تمایل عمومی سیاست مماشات نیز در این است که نقش نظام ولایت فقیه را در دامن‌زدن به بحران‌هایی مانند جنگ غزه یا دخالت در لبنان، سوریه، یمن و عراق کتمان نماید.

 

ماله‌کشی و نادیده‌انگاری جنایت

در بررسی اخبار و تحولات مربوط به غزه بسیار شاهد هستیم که سیاستمداران مماشات‌گر چشمان خود را بر روی واقعیتها بسته و داده‌های متقن را انکار می‌کنند. گویی در این کار عمد دارند و نقش آنها ماله‌کشی و پاک‌کردن آثار خون و جنایت از عبا و قبای خامنه‌ای و تروریسم صادراتی این رژیم است.

سایت ای یو ریپورتر ۱۴۰۲۰۷۲۹ در مقاله‌یی نادر با تیتر «سیاست مماشات به قیمت جان انسان‌ها» به افشاگری در این مورد پرداخته و بر نکاتی انگشت گذاشته که ممکن است برای ارباب سیاست مماشات چندان دلچسب نباشد. نگارندهٔ مقاله، دکتر علی باقری، محقق دانشگاه علمی کاربردی توماس مور، فعال حقوق‌بشر و دموکراسی در ایران می‌نویسد:

«به‌محض شروع جنگ، برخی از سیاستمداران آمریکایی و اروپایی با اشاره به ایران به‌عنوان مغز متفکر حمله ۷ اکتبر اشاره کردند. این سؤال پیش می‌آید: چه چیزی ایران را به یک تهدید بزرگ برای صلح و امنیت در منطقه تبدیل کرده است و چگونه توانسته این‌قدر جسورانه عمل کند؟ سیاست مماشات کشورهای غربی، به‌ویژه در ۴۰ سال گذشته و امتیازات قابل توجهی که در زمانهای اخیر داده شده، در مرکز این حملات مرگبار و درگیریهای جاری قرار دارد».

 

سکوت و مماشات در قبال سرکوب قیام ۱۴۰۱

ای یو ریپورتر سپس اشاره می‌کند که این رژیم علاوه بر در اختیار قرار دادن سلاح و پهپاد برای گسترش جنگ در اوکراین، «شهروندان خود را نیز به طرز وحشیانه‌ای سرکوب کرده است...» در شرایطی که مردم ایران در قیام ۱۴۰۱، «برای آزادی و دموکراسی فریاد می‌زدند، سیاستمداران اروپایی به‌طور عمده کنار ایستادند و حرکت‌های میان تهی مانند کوتاه کردن موهای خود انجام دادند. اگر چه پارلمان اروپا در ژانویه ۲۰۲۳ قطعنامه‌یی را تصویب کرد که در آن از شورای اتحادیه اروپا خواست سپاه پاسداران را به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند، شورای اتحادیه اروپا نتوانست اقدامی انجام دهد. بلژیک پس از یک سال بحث سیاسی و پیگرد قانونی، حتی برخلاف تصمیم دادگاه قانون اساسی بلژیک، یک دیپلمات تروریست ایرانی را که به اتهام طراح یک حمله تروریستی محکوم شده بود، به تهران استرداد کرد که اگر مانع او نمی‌شدند ممکن بود مرگبارترین حملات تروریستی تاریخ اخیر ما را انجام بدهد. دولت بایدن تصمیم گرفت ۶ میلیارد دلار به ایران آزاد کند و اساساً به دیپلماسی گروگان‌گیری رژیم ایران پاداش دهد. همه این امتیازات با وجود هشدارهای مکرر مخالفان ایران مبنی بر این‌که چنین اقداماتی منجر به درگیری و تروریسم بیشتر می‌شود، به ایران داده شد».

 

آبشخور کمپین شیطان‌سازی علیه مجاهدین

علی باقری به‌خوبی بر این نکته انگشت می‌گذارد که آبشخور کمپین شیطان‌سازی علیه سازمان مجاهدین خلق ایران، رژیم ولایت فقیه است و کشورهای اروپایی و آمریکایی آن را رله می‌کنند.

«سیاست مماشات اتحادیه اروپا در قبال ایران فراتر از این اقدامات بود. زمانی که رژیم ایران با اعتراضات داخلی قابل توجهی مواجه شد، کشورهای اروپایی و آمریکایی‌ها ناخواسته از کمپین شیطان‌سازی رژیم ایران علیه اپوزیسیون دموکراتیک توانای رژیم، مجاهدین خلق حمایت کردند. رسانه‌های جریان اصلی به‌شدت فعالیت‌های اپوزیسیون ایرانی در داخل و خارج از کشور را سانسور کردند».

نویسنده در ادامه با اشاره به تلاش سیاست مماشات برای ایجاد محدودیت برای آلترناتیو دموکراتیک شورای ملی مقاومت و گردهمایی سالیانهٴ مجاهدین می‌نویسد:

«رژیم ایران هم‌چنین فرانسه را برای لغو گردهمایی سالانه اپوزیسیون دموکراتیک ایران، شورای ملی مقاومت ایران (NCRI)، یک روز پس از مکالمه تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای بین امانوئل مکرون و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور رژیم ایران، تحت فشار قرار داد. وی کسی است که گمان می‌رود عامل اصلی قتل‌عام زندانیان سیاسی در ایران در سال ۱۹۸۸ باشد، همه این اقدامات به‌عنوان چراغ سبز رژیم ایران برای اجرای نقشه‌های شوم خود تلقی می‌شد» (همان منبع).

 

ضرورت هدف قرار دادن سر مار

اکنون در شرایط بغرنج کنونی، اروپا و آمریکا می‌بینند که مماشات با رژیم بنیادگرای خامنه‌ای و تروریسم نیابتی و صادراتی آن و پرداختن بهای این مماشات از جیب مقاومت ایران و مجاهدین، «آشکارا درگیری را ترویج کرده و به تلفات جان هزاران نفر و تشدید خشونت کمک کرده است» (همان).

خانم مریم رجوی [همان‌طور که در مقالهٔ ای یو ریپورتر آمده]، در کنفرانسی در پاریس در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ گفت: «خامنه‌ای آشکارا اعلام کرده است که اگر رژیم وارد درگیری در غزه، لبنان، سوریه، عراق و یمن نشود، باید با مردم خشمگین و جوانان شورشی در کرمانشاه، همدان، اصفهان، تهران و خراسان مقابله کند. خامنه‌ای زمانی که به جنگ‌افروزی و اعدام متوسل می‌شود به انفعال اروپا و آمریکا تکیه می‌کند. کشتار غیرنظامیان بی‌گناه به فاشیسم مذهبی در ایران دامن می‌زند و به‌عنوان سپر و پوششی برای سرکوب قیام و جلوگیری از سقوط آن عمل می‌کند. برای رسیدن به صلح و آزادی، باید سر مار در تهران را هدف قرار داد».

***

سوخت‌رسانی به بنیادگرایی دینی و هزینه کردن از جان مردم مظلوم ایران و کشورهای منطقه باید متوقف شود. همین امروز؛ همین الآن

«ماله‌کشی کافی است. اکنون زمان ماشه کشیدن است» (از پیام مسعود رجوی. ۱آبان۱۴۰۲).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1d4a52ef-0527-40f3-a5bf-94e473391b7b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات