728 x 90

سه کشور اروپایی اقدامات رژیم ایران را به‌دنبال قطعنامه شورای حکام محکوم کردند

تجهیزات نظارتی آژانس
تجهیزات نظارتی آژانس

فرانسه و بریتانیا و آلمان روز پنج‌شنبه، ۱۹ خردادماه، در بیانیه‌ای مشترک اقدامات رژیم ایران در حذف تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم کردند.

رویترز در خبری نوشت: فرانسه، انگلستان و آلمان اقدامات رژیم ایران را به‌دنبال قطعنامه شورای انرژی اتمی محکوم کردند.
فرانسه، انگلستان و آلمان می‌گویند اقدامات ایران باعث تردید بیشتر در تعهد این کشور به یک نتیجه موفقیت‌آمیز برای توافق هسته‌یی می‌شود.
فرانسه، انگلیس و آلمان می‌گویند اقدامات ایران وضعیت را بدتر می‌کند و تلاش‌ها برای بازگرداندن اجرای کامل توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ را پیچیده می‌کند.

سایت دولت انگلستان، روز ۱۹خرداد بیانیه سخنگوی سه کشور اروپایی را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است:

ما دولتهای فرانسه، آلمان و بریتانیا از آوریل ۲۰۲۱ با حسن‌نیت به‌طور فشرده‌یی با ایران مذاکره کرده‌ایم تا برجام را به همراه سایر شرکت‌کنندگان برجام و هم‌چنین ایالات متحده بازگردانیم. از مارس ۲۰۲۲ یک توافق قابل اجرا روی میز بوده است که ایران را به تعهداتش برجام و آمریکا را به توافق بازمی گرداند. ما متأسفیم که ایران از فرصت دیپلماتیک برای انعقاد توافق استفاده نکرده است.

رژیم ایران اکنون در حال نصب سانتریفوژهای پیشرفته اضافی است و تصمیم خود را برای پایان دادن به تمام اقدامات شفاف‌سازی مرتبط با برجام به آژانس تأیید کرده است. این توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای بازگرداندن تداوم دانش در مورد بخش‌های کلیدی برنامه هسته‌یی ایران، از جمله تولید سانتریفیوژها، به خطر می‌اندازد.

ما این گام‌ها را محکوم می‌کنیم و به نگرانی‌های ابراز شده توسط شورای حکام آژانس در قطعنامه‌یی که با حمایت قاطع تصویب شد که در پاسخ به اعلام گام‌هایی برای کاهش بیشتر همکاری با آژانس می‌باشد. این اقدامات تنها وضعیت را تشدید می‌کند و تلاشهای ما برای بازگرداندن اجرای کامل برجام را پیچیده می‌کند.

آنها هم‌چنین در مورد تعهد ایران به یک نتیجه موفق ابراز تردید بیشتری کردند. ما از ایران می‌خواهیم که اعمال پروتکل الحاقی و همه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را از سر بگیرد، تشدید فعالیت هسته‌یی خود را متوقف کند و فوراً توافقی را که در حال حاضر روی میز است برای بازگرداندن برجام منعقد کند، در حالی که این هنوز ممکن است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7cb74082-6765-4b48-bf77-f4dc92f4ec88"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات