728 x 90

پرواز بمب‌افکنهای B-۵۲ آمریکا در بحبوحه تنش با رژیم ایران بر فراز خاورمیانه

سنتکام: مأموریت نیروی عملیاتی بمب‌افکن در خاورمیانه
سنتکام: مأموریت نیروی عملیاتی بمب‌افکن در خاورمیانه

آسوشیتدپرس روز ۱۴شهریور نوشت: ارتش آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که دو بمب‌افکن دوربرد B-۵۲ با قابلیت حمل سلاح اتمی را بر فراز خاورمیانه به‌منظور نمایش قدرت به پرواز درآورده است که جدیدترین مأموریت از این نوع در منطقه است، زیرا تنش‌ها بین واشنگتن و تهران هم‌چنان بالاست.

این بمب‌افکن ها از پایگاه نیروی هوایی سلطنتی در فیرفورد انگلستان به پرواز درآمدند و روز یکشنبه در مأموریتهای آموزشی همراه با هواپیماهای جنگی کویت و عربستان بر فراز شرق مدیترانه، شبه جزیره عربستان و دریای سرخ پرواز کردند و سپس منطقه را ترک کردند.

سپهبد الکسوس گرینکویچ (Alexus Grynkewich)، افسر ارشد نیروی هوایی ایالات متحده در خاورمیانه طی بیانیه‌یی گفت: تهدیدها برای ایالات متحده و شرکای ما بی‌پاسخ نخواهد ماند. مأموریتهایی مانند این... توانایی ما را برای ترکیب نیروها برای بازدارندگی و در صورت لزوم شکست دادن دشمنانمان نشان می‌دهد. 
اگر چه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به ایران اشاره‌ای نکرد، اما واشنگتن به‌طور مکرر بمب‌افکنهای B-52 را به منطقه اعزام کرده است، زیرا درگیریها بین ایالات متحده و ایران شروع شده است. آخرین پرواز از این دست در ژوئن بود... .

تنش‌ها هم‌چنین پس از درگیریهای اخیر بین نیروهای آمریکایی و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در منطقه هم‌چنان بالاست. واشنگتن ماه گذشته حملات هوایی را در شرق سوریه انجام داد که مناطق مورد استفاده شبه‌نظامیان تحت حمایت سپاه پاسداران را هدف قرار داد که با واکنش جنگجویان تحت حمایت ایران مواجه شد.

مذاکره کنندگان ایالات متحده و ایران در وین تلاش کرده‌اند تا توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ را احیا کنند، توافقی که محدودیتهای شدیدی را بر برنامه اتمی ایران در ازای لغو تحریمهای بین‌المللی اعمال کرد. هفته گذشته، وزارت امور خارجه آخرین موضع مذاکره ایران را «سازنده» توصیف کرد.

در همین حال، ایران اکنون اورانیوم را با خلوص ۶۰درصد غنی می‌کند - سطحی که قبلاً هرگز به آن نرسیده بود یعنی یک قدم کوتاه و فنی از 90درصد فاصله دارد.

در حالی که ایران مدت‌هاست برنامه خود را صلح‌آمیز حفظ کرده است، کارشناسان منع گسترش اورانیوم هشدار می‌دهند که تهران به اندازه کافی اورانیوم ۶۰درصدی غنی‌شده برای بازفرآوری به سوخت حداقل یک بمب هسته‌یی دارد.

 

سایت نیروی هوایی فرماندهی مرکزی آمریکا [سنتکام] روز ۱۴شهریور در بیانیه‌ای منتسب به اسکادران نهم نیروی هوایی فرماندهی مرکزی آمریکا نوشت:

پایگاه هوایی العدید، قطر - یگانهای زمینی و دریایی ایالات متحده، و هم‌چنین نیروهای هوایی ائتلاف و شریک منطقه‌ای، یک مأموریت نیروی عملیاتی بمب‌افکن BTF را در منطقه تحت مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در ۴سپتامبر ۲۰۲۲ اجرا کردند.

در خلال این BTF، دو هواپیمای بی‌۵۲ B-۵۲H Stratofortresses، که تحت‌امر فرماندهی ضربت جهانی نیروی هوایی ایالات متحده بودند، تمرین و عملیات یکپارچه‌سازی در این منطقه عملیاتی را با انواع هواپیماهای نیروی هوایی ایالات متحده، شریک و هم‌پیمان، از جمله هواپیماهای F-۱۵/۱۸، RJ-۱۳۵ E-۳، KC-۱۳۵/۱۰/۴۶، FGR-۴، و A-۳۳۰. انجام دادند. مأموریت‌های BTF آمادگی را به نمایش می‌گذارد، آماده‌سازی برای مأموریت را افزایش می‌دهند و قدرت ائتلاف جمعی ما را به حداکثر می‌رسانند و در عین‌حال اعتماد به‌نفس در منطقه تحت مسئولیت فرماندهی مرکزی آمریکا را ارتقاء می‌دهند.

سپهبد الکسوس گرینکویچ، فرمانده اسکادران نهم نیروی هوایی فرماندهی مرکزی، گفت: «این نیروی عملیاتی بمب‌افکن با قدرت و وضوح تعهد پایدار ایالات متحده به این منطقه را بیان می‌کنند. نیروی هوایی فرماندهی مرکزی آمریکا علاوه بر حفظ آرایش نیروی کافی و پایدار، قادر است در هماهنگی با شرکای ما به‌سرعت قدرت رزمی عظیمی را در صورت تقاضا به منطقه تزریق کند. تهدیدات علیه ایالات متحده و شرکای ما بی‌پاسخ نخواهد ماند. مأموریت‌های BTF مانند این توانایی ما را در ترکیب کردن نیروها برای ایجاد بازدارندگی و در صورت لزوم شکست دادن دشمنانمان نشان می‌دهد».

سنتکام در بیانیه خود افزود: پرواز بمب‌افکن‌ها از فرفورد انگلستان، نیروی هوایی سلطنتی (RAF) آغاز شد و قبل از ترک منطقه، بر فراز مدیترانه شرقی، شبه جزیره عربستان و دریای سرخ پرواز کرد. این مأموریت شامل اسکورتهای جنگنده از نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا و نیروی هوایی کویت و عربستان سعودی بود... .

عملیات ترکیبی ائتلاف، ثبات و قابلیتهای امنیتی منطقه را افزایش می‌دهد تا آرایش نظامی را حفظ کرده و آماده برای دفاع از نیروهای و منافع ایالات متحده، ائتلاف و متحدان در منطقه باشد... .

ارتشبد مایکل «اریک» کوریلا، فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا گفت: «این نوع عملیات نشان‌دهنده قابلیتهای جمعی شراکت نظامی ما در خاورمیانه است. ما این توانایی را داریم که در کنار شرکای خودمان به‌سرعت مقدار قابل توجهی از قدرت رزمی را با نیروی هوایی در اختیار قرار دهیم. ما می‌توانیم همین کار را در زمین و دریا انجام دهیم»... .

سنتکام: مأموریت نیروی عملیاتی بمب‌افکن در خاورمیانه از طریق هوا، زمین و دریا - 0

سنتکام: مأموریت نیروی عملیاتی بمب‌افکن در خاورمیانه از طریق هوا، زمین و دریا - 1

سنتکام: مأموریت نیروی عملیاتی بمب‌افکن در خاورمیانه از طریق هوا، زمین و دریا - 2

سنتکام: مأموریت نیروی عملیاتی بمب‌افکن در خاورمیانه از طریق هوا، زمین و دریا - 3

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5a7c7681-25e4-4d1a-9808-7712ba4e83ac"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات