728 x 90

سناتورهای آمریکایی: هر تخفیف تحریمی در رابطه با رژیم ایران باید به کنگره آورده شود

کنگره آمریکا
کنگره آمریکا

سناتورها کاتن، بوزمن و همکاران او لایحه‌یی را برای الزام‌آور کردن رأی‌گیری کنگره در مورد هر گونه لغو تحریم‌های ایران مجدد ارائه می‌کنند

سایت تام کاتن از سنای آمریکا روز دوم تیرماه ۱۴۰۲ نوشت: سناتورهای ایالت آرکانزاس تام کاتن و جان بوزمن به سناتور بیل هاگرتی (جمهوریخواه از ایالت تنسی)، و بیست و سه همکاران خود در معرفی مجدد قانون باز بینی کاهش تحریم‌های ایران (ISRRA) پیوستند.

این لایحه قانونی اطمینان حاصل خواهد کرد که رئیس‌جمهور هر گونه تخفیف تحریم‌های مربوط به ایران را برای بررسی به کنگره ارائه می‌کند. در صورتی که قوه مجریه تلاش کند از الزامات قانونی برای بررسی هر گونه توافقنامه مربوط به برنامه هسته‌یی ایران که در قانون بازنگری توافق هسته‌یی ایران (قانون عمومی ۱۱۴-۱۷) آمده است، را دور بزند، این قانون به آن توقف می‌زند.

سناتور کاتن و سناتور بوزمن گفتند: «در حالی که رئیس‌جمهور بایدن به تلاش‌های خود برای احیای مجدد توافق هسته‌یی شکست‌خورده رژیم ایران ادامه می‌دهد، کنگره باید هر گونه کاهش تحریم‌هایی را که ایران دریافت می‌کند بررسی کند. رهبران رژیم ایران به صراحت اعلام کرده‌اند که آرزوی نابودی آمریکا را دارند – دلیلی وجود ندارد که به آنها اجازه دهیم به منابع مالی برای انجام این کار دسترسی پیدا کنند. این قانون کنترلی بر دولت بایدن مقرر می‌کند، در صورتی که آنها تلاش کنند کنگره را در طول مذاکرات دور بزنند.

سناتور هاگرتی گفت: «از آنجایی که رژیم حامی تروریسم ایران برای آسیب رساندن به آمریکایی‌ها و شرکای منطقه‌یی و متحدان ما به پیگیری کردن سلاحهای هسته‌یی ادامه می‌دهد، در صورتی که رئیس‌جمهور بایدن به تلاش خود برای دور زدن کنگره و رفع تحریم‌ها علیه ایران ادامه دهد، ارائه این تضمین بسیار مهم است. قانون من کاملاً برای دولت بایدن روشن می‌کند که هر توافقی که با ایران که شامل رفع تحریم‌ها می‌شود باید برای بررسی به کنگره ارائه شود.

 

سایت سنای آمریکا روز ۲تیرماه نوشت: سناتور یانگ و همکاران وی لایحه‌ای را برای الزام به رأی‌گیری کنگره در مورد هر گونه کاهش تحریم‌های ایران ارائه کرده‌اند.

سناتور جمهوریخواه بیل هاگرتی از ایالت تنسی آمریکا گفت: برداشتن تحریم‌هایی علیه ایران به این خاطر است که این کشور برنامه غنی‌سازی هسته‌یی، و حمایتش از نیابتیهای تروریستی و برنامه موشک بالستیکی‌اش را توقف بزند، زیرا بدون تعهدات قابل تأیید واقعی از سوی آن، به منزله پاداشی برای یک رفتار بد خواهد بود. ضرورت این لایحه ایجاب می‌کند با اطمینان یافتن از مداخله کنگره در این خصوص، اشتباهات گذشته تکرار نشود. ایالات متحده بایستی متحدان و شرکای در منطقه را مطلع سازد که ما قویاً مخالف رفتارهای زیانبخش رژیم ایران هستیم“...

 

مالیوتاکیس روز دوم تیرماه در توئیتی نوشت: توافق با رژیم ایران بدون تأیید کنگره غیرقانونی است.

گزارشها حاکی از آن است که رئیس‌جمهور بایدن در حال مذاکره با ایران بر سر یک توافق کوچک برای تعلیق تحریم‌ها و دادن دهها میلیارد دلار به رژیم تروریستی است. رئیس‌جمهور بایدن نمی‌تواند قانون را دور بزند - توافق بدون تأیید کنگره غیرقانونی است!

 

سناتور تاد یانگ در توئیتی نوشت: هر تخفیف تحریمی در رابطه با رژیم ایران باید به کنگره آورده شود

هر گونه تخفیف تحریمی مربوط به ایران باید برای بررسی کنگره ارائه شود تا اشتباهات گذشته تکرار نشود.
ایالات متحده باید نشان دهد که ما به‌شدت با فعالیت‌های شریرانه رژیم ایران مخالفیم.

پیشینه:

کاتن و بوزمن برای اولین بار در آوریل ۲۰۲۱ کمک آورنده قانون باز بینی کاهش تحریم‌های ایران بودند، در حالی که دولت بایدن اعلام کرد که آماده است تحریم‌های ایران را به‌عنوان بخشی از تلاش خود برای پیوستن مجدد به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) لغو کند.

قانون بازنگری توافقنامه هسته‌یی ایران (INARA) - که در سال۲۰۱۵ با ۹۹رأی موافق در مقابل یک رأی مخالف به تصویب سنا رسید - رئیس‌جمهور را ملزم می‌کند تا هر گونه «توافق با ایران در رابطه با برنامه هسته‌یی ایران» را برای بررسی، از جمله رأی بالقوه در هر مجلس در یک قطعنامه مشترک عدم تایید، به کنگره ارائه دهد.

با این حال، گزارشهای خبری اخیر حاکی از آن است که دولت بایدن ممکن است «تفاهم غیررسمی با ایران» را دنبال کند، زیرا «هر توافق رسمی یا حتی تفاهم کمتر رسمی، که بسیار محتمل‌تر به نظر می‌رسد، ممکن است در کنگره مجبور به بازنگری شود. جمهوری‌خواهان و برخی دموکراتها به‌شدت با توافق هسته‌یی با ایران مخالف هستند.

در رویدادی که اخیراً توسط یک سازمان غیردولتی برگزار شد و در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، تس بریجمن - که از سال۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به‌عنوان معاون مشاور حقوقی شورای امنیت ملی فعالیت می‌کرد - رویکرد ظاهری قوه مجریه را توضیح داد. بریجمن گفت: «با نزدیک شدن به انتخابات، ما نمی‌بینیم که دولت کاری انجام دهد که مستلزم رأی‌گیری در کنگره باشد، بنابراین فکر می‌کنم مهم است که در حین پیشنهاد جایگزین‌هایی که در حوزه حرکات یکجانبه اختیاری قرار می‌گیرند، این را در نظر داشته باشیم. چیزی که روی یک تکه کاغذ نوشته شده است تا همه طرف‌ها تلاش کنند آن را اجرا کنند، دستوری است که کنگره آن را غیرممکن می‌کند».

ISRRA از سابقه موجود در قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها استفاده می‌کند (CAATSA، قانون عمومی ۱۱۵-۴۴). بخش ۲۱۶ CAATSA اجازه بررسی کنگره را - از جمله رأی بالقوه در هر کدام از مجلسین [نمایندگان و سنا] در مورد قطعنامه مشترک عدم تأیید - در مورد برخی اقدامات مربوط به تحریم‌های اعمال شده در رابطه با فدراسیون روسیه را صادر می‌کند.

ISRRA همان استاندارد رویه‌های بازنگری کنگره را که در بخش ۲۱۶ CAATSA توضیح داده شده است، در مورد برخی اقدامات مربوط به تحریم‌های اعمال شده در رابطه با ایران اعمال می‌کند. به عبارت دیگر، ISRRA نقش کنگره را در صورتی که قوه مجریه، تحت هر دولت، در اقدام برای دور زدن INARA، شامل استفاده از یک توافق نوشته نشده که رفع تحریم‌های مرتبط با ایران را در بر بگیرد، حفظ و هراست می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2b5f7f43-6d6b-4e15-95c1-b1fffb7de5fa"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات