728 x 90

سناتور منندز از دولت بایدن خواست برای مقابله با برنامه هسته‌یی و موشکی رژیم ایران سیاست جدید در پیش بگیرد

سناتور باب منندز در سنای آمریکا
سناتور باب منندز در سنای آمریکا

سناتور رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا طی سخنانی در اجلاس رسمی سنا در روز سه‌شنبه خواستار اجرای تحریم‌های شدیدتر علیه رژیم آخوندی شد و تأکید کرد باید از تهدید معتبر نظامی به‌روشنی گفت و تنها به گفتن «تمام گزینه‌ها روی میز است» اکتفا نکرد.

سناتور منندز گفت: ما نباید از این موضوع غافل شویم که نزدیک شدن رژیم ایران به تسلیحات هسته‌یی چه میزان خطرناک است

برجام رژیم ایران را ملزم نمی‌کرد که حتی یک سانتریفوژ غنی‌سازی اورانیوم را نابود کند یا به‌طور کامل از رده خارج کند. این سانتریفیوژها به‌جای آن که به‌طور کامل برچیده شوند به جایی دیگری منتقل شدند

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ضمن تأکید بر نگرانی نسبت به حفظ زیرساختهای اتمی رژیم آخوندی افزود: امروز رژیم ایران نسبت به سال۲۰۱۵ دارای مواد شکافت پذیرتر به میزان ۲۵۰۰کیلوگرم، سانتریفوژهای پیشرفته‌تر، و زمان گریز اتمی کوتاه‌تر، سه تا چهار هفته است. بنابراین امروز می‌پرسم، چرا سعی می‌کنیم به‌سادگی به برجام بازگردیم، معامله‌یی که هنوز هم به برخی از جدی‌ترین نگرانیهای ملی ما پاسخ نمی‌دهد؟

به نظر می‌رسد دولت بایدن به‌دنبال توافق مجدد بر سر برجام است. در حالی‌که برای چندین دهه، رژیم ایران تمام سه عنصر لازم برای ایجاد و تحویل یک سلاح هسته‌یی را دنبال کرده است

سناتور منندز گفت: رژیم ایران بیش از هزار سانتریفوژ پیشرفته نصب کرده است که این امکان را برای غنی‌سازی سریعتر اورانیوم فراهم کرده است. در حالی که توافقی که ایالات متحده و شرکای ما در وین دنبال می‌کنند، ظاهراً به‌دنبال معکوس کردن پیشرفتهای تکنولوژیکی هستند، کسب دانش، هرگز قابل برگشت نیست...

آژانس گزارش می‌دهد که ذخایر هسته‌یی رژیم ایران نزدیک به ۲۵۰۰ کیلو گرم رسیده است. این تقریباً ۲.۵ تن اورانیوم غنی شده، و هشت برابر سقفی است که در برجام با آن موافقت شده بود. سانتریفوژهای پیشرفته‌تر و بیشتر، ذخایر هسته‌یی بسیار بزرگتر، و سطوح بسیار بالاتر غنی‌سازی، ترکیبی خطرناک هستند.

سناتور رابرت منندز در ادامه سخنان خود در سنای آمریکا گفت:

دولت رئیسی وضعیت قبلی را رها کرد و روشن ساخت که موشکهای بالستیک و شبکه‌های نیابتی منطقه‌یی قابل مذاکره نیستند. رژیم ایران تاکنون از پایبندی به بسیاری از شرایط برجام و شرایط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل سرباز زده است

من معتقدم که شرکای باقیمانده باید به حقایق نگاه کنند و رسماً از مکانیسم ماشه برای ارسال سیگنالی قوی به رژیم ایران استفاده کنند. ما هم‌چنین باید فراتر از برجام فکر کنیم.

اگر رژیم ایران نتواند با یک بازنگری جامع در ابعاد نظامی برنامه خود با آژانس همکاری کند، پس تحریم‌های خودکار باید بازگردد.

این حیاتی است که ترس را در دل رژیم ایران بیاندازیم که در صورت طی مسیر کنونی ماشه استفاده از زور توسط توسط ایالات متحده را خواهد چکاند….

ما معتقدیم که برای دولت بایدن مهم است که اقداماتی را انجام دهد که ایران را به این باور برساند که پافشاری در رفتار فعلی خود و رد یک قطعنامه دیپلماتیک معقول، کل زیرساخت هسته‌یی آن را به خطر می‌اندازد. از جمله مانورهای نظامی پیشرفته توسط فرماندهی مرکزی ایالات متحده باشد در همآهنگی با متحدان مثل حملات هوا به زمین به اهداف سخت و کوبیدن آتشبارهای موشکی رژیم ایران.

بنابراین، امروز، من از دولت بایدن و جامعه بین‌المللی می‌خواهم که تحریم‌هایی را که ثابت شده از قوی‌ترین ابزارها برای تأثیرگذاری بر سران رژیم ایران و بر سپاه پاسداران است، به‌شدت و با جدیت اجرا کنند. ما نمی‌توانیم به رژیم ایران اجازه دهیم که ما را با یک توافق بد یا یک توافق موقت که به این رژیم اجازه می‌دهد به ایجاد ظرفیت هسته‌یی خود ادامه دهد، تهدید کند...

 (سایت سنای آمریکا - ۱۲بهمن۱۴۰۰)


جیسون برادسکی در همین رابطه در دو توئیت نوشت: رژیم ایران که به‌دنبال تضمین‌ها در وین است باید توجه داشته باشد:
سناتور منندز در مجلس سنا می‌گوید: «من اینجا هستم تا نگرانی‌های خود را درباره دور کنونی مذاکرات در وین مطرح کنم». او از بایدن می‌خواهد فشار بیشتری برای مقابله با رفتار خطرناک خود اعمال کند.
منندز از دولت بایدن می‌خواهد تحریم‌ها را اجرا کند و گروه ۱+۵ را ترغیب می‌کند که مکانیسم تحریم‌های بازگشت فوری را به کار گیرند و می‌خواهد فراتر از برجام فکر کند. او می‌گوید اگر ایران تضمین می‌خواهد، به توافقی نیاز دارد که حمایت دوجانبه را جلب کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/18ad482f-6fde-461d-b295-3eb343ac36f5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات