728 x 90

سلسله مراسم و برنامه‌های ویژهٔ هشتادمین سالگرد ورود متفقین به سواحل نرماندی

مراسم و برنامه‌های ویژهٔ هشتادمین سالگرد ورود متفقین به سواحل نرماندی
مراسم و برنامه‌های ویژهٔ هشتادمین سالگرد ورود متفقین به سواحل نرماندی

روز چهارشنبه ۱۶ خرداد سلسله مراسم و برنامه‌های ویژهٔ هشتادمین سالگرد ورود متفقین به سواحل نرماندی در شمال فرانسه و نبردهای متعاقب آن‌که به آزادی کشور فرانسه از اشغال نازیسم هیتلری انجامید، شروع شد.

این برنامه‌ها با حضور امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور و مقام‌های ارشد فرانسه و شماری از رؤسای کشورها از جمله رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر کانادا برگزار می‌شود. بایدن صبح چهارشنبه برای شرکت در این برنامه‌ها، وارد فرانسه شد.

در اولین برنامه در شهر پلومک در شمال غربی فرانسه نزدیکی محل فرود آمدن چتربازان در سال ۱۹۴۴ امانوئل ماکرون در سخنرانی‌اش یاد اعضای مقاومت فرانسه و سربازان کشورهای مختلف را گرامی داشت و گفت: «شجاعت و اراده تمامی آن رزمندگان نقش مهمی در آزادی کشور ما ایفا کرد. عمل قهرمانانه آنان هرگز در تاریخ ما فراموش نمی‌شود».

رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به نبردهایی که در منطقهٔ نوئت در شمال فرانسه صورت گرفت، گفت: «چگونه می‌توانیم مبارزه حماسی کسانی را فراموش کنیم که در کمپ نوئت... که دو حمله آلمانها را در شرایط وحشتناکی قبل از متفرق‌شدن دوباره برای ادامه مبارزه دفع کردند؟ چگونه می‌توانیم فراموش کنیم که آنها به این ترتیب از پیوستن هزاران سرباز آلمانی به جبهه نرماندی جلوگیری کردند؟».

وی هم‌چنین با گرامیداشت یاد امیل بوته‌آرد اولین سربازی که در آن روز جان باخت، افزود: او می‌خواست زمانی که ساعت آزادسازی فرا رسید از اولین نفراتی باشد که پایش را بر خاک فرانسه می‌گذارد. او با نثار جان به عهدش وفا کرد».

در پایان سخنرانی ماکرون، دانش‌آموزان فرانسوی سرود پارتیزان را اجرا کردند.

 

روز سه‌شنبه هم‌چنین ۱۵۰سرباز فرانسوی و آمریکایی یک مانور در ساحل اوماها در شمال فرانسه اجرا کردند، جایی که درست ۸۰سال پیش ۳۴۰۰۰سرباز برای نبرد با نیروهای آلمان نازی پیاده شدند.

به‌گزارش رسانه‌های فرانسوی، در برنامه‌های سالگرد نبردهای نرماندی، چند ناو فرانسوی، آمریکایی، نروژی، لهستانی و کانادایی به سواحل شمال فرانسه آمده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aead4dbc-e9fc-4e30-a67c-e8d62ef393a6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات