728 x 90

سفر دبیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

سه روز مانده به موعد تعیین‌شده توسط مجلس ارتجاع در مورد خروج از پروتکل الحاقی، غریب‌آبادی نماینده دائم رژیم در سازمانهای بین‌المللی روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه، اعلام کرد که دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه آینده به تهران سفر می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است، رافائل گروسی پیشنهاد کرده جهت دستیابی به یک راه‌حل قابل‌قبول برای آژانس در مورد تداوم فعالیت‌های اساسی راستی‌آزمایی به ایران سفر کند.

خبرگزاری رویترز ۲۸بهمن گزارش داد: رژیم ایران روز دوشنبه گفت اگر سایر طرفهای برجام ۲۰۱۵ به التزاماتشان عمل نکنند از هفته آینده بازرسیهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بلوکه می‌کند.

رویترز افزود: با وجود خط تندی که رژیم ایران به‌طور علنی اعلام کرده که اول واشنگتن باید گام بردارد، مقام‌های مختلف رژیم ایران هفته گذشته به رویترز گفتند درد اقتصادی فزاینده از تحریم‌های آمریکا ممکن است تهران را نسبت به شرایط برای احیای توافق اتمی منعطف بسازد.

آلمان به رژیم ایران نسبت به ممانعت از کار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد. یک منبع دیپلماتیک در برلین به رویترز گفت: «این کاملاً غیرقابل قبول خواهد بود که رژیم ایران جلوی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بگیرد. ما مصرانه از رژیم ایران می‌خواهیم که از برداشتن این گام خودداری کند و در ارتباط با این موضوع، در تماس نزدیک با شرکای خود می‌باشیم» (خبرگزاری رویترز ۲۸بهمن).

مجلس رژیم در مصوبه ۱۱آذر امسال خود که به تأیید شورای نگهبان نیز رسید، دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس از ایران اخراج شوند و رژیم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

بر اساس پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌یی، «ان.پی.تی»، که رژیم ایران در چارچوب برجام اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته است، بازرسان آژانس اجازه دارند هر زمان که لازم بدانند، سرزده از تأسیسات هسته‌یی ایران بازرسی کنند.

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که وزرای خارجه کشورهای غربی، اعضای سابق و فعلی برجام، روز پنجشنبه ۳۰بهمن قرار است در آستانه اجرای این قانون با یکدیگر به مذاکره بنشینند.

غریب‌آبادی در این پیام توئیتری هدف از این سفر را «بحثهای فنی درباره چگونگی ادامه همکاری» بین ایران و آژانس بین‌المللی عنوان کرد.

وی پیش‌تر توضیح داده بود که از روز پنجم اسفندماه، اقدامات داوطلبانه رژیم ایران از قبیل «حضور درازمدت آژانس در ایران، اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با کیک زرد، اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با غنی‌سازی و دسترسی‌ها» در چارچوب برجام متوقف خواهد شد.

خامنه‌ای ولی‌فقیه ارتجاع روز چهارشنبه ۲۹بهمن درباره برجام گفت: حرف و وعده خوب زیاد شنیده‌ایم که ضد آن عمل شده است. این بار فقط عمل ملاک است و جمهوری اسلامی با حرف و وعده قانع نخواهد شد.

به گزارش رویترز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای این آژانس اطلاعات داده است که رژیم ایران از روز ۲۳فوریه (۵ اسفند) «اجرای اقدامات شفاف داوطلبانه» در چارچوب برجام را متوقف می‌کند.

رژیم ایران در ماه‌های اخیر عدول از تعهدات خود در چارچوب توافق برجام را تشدید کرده است.

روزنامهٔ حکومتی اعتماد روز سه‌شنبه ۲۸بهمن با نگرانی نسبت به تهدید رژیم آخوندی به قطع بازرسیهای آژانس نوشت: اصرار تهران و واشنگتن برای برداشتن گام اول از سوی طرف مقابل در برجام، موجب انجماد بیشتر این پرونده و خسران فراوان خواهد شد. وضعیت کنونی می‌تواند منجر به همگرایی بیشتر آمریکا با اروپا، روسیه و چین در مورد پرونده هسته‌یی نظام شود

روزنامه حکومتی اعتماد هم این نگرانی را اینطور بازتاب داد: این همگرایی می‌تواند منجر به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه نظام، احیای تحریم‌های اتحادیه اروپا و ارجاع پرونده هسته ایران به شورای امنیت و تکرار تصویب قطعنامه‌های هفت‌گانه علیه نظام شود.

روزنامهٔ حکومتی ستارهٔ صبح ۲۸بهمن پا را از این نگرانی بالاتر گذاشت به تحریم‌هایی که تحت عنوان تروریسم بر رژیم اعمال شده اشاره کرد و نوشت: در صورت بازگشت آمریکا به برجام سرنوشت نهادهای تحریم شده تحت عنوان ارتباط با تروریسم چه خواهد بود؟ مهم‌ترین تحریم ضد نظام تحریم بانک مرکزی ایران به‌عنوان قطب اصلی بانکی (تحت عنوان تروریسم) است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a82ff8f6-072a-4c8a-848a-3e97d50edf04"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات