728 x 90

سران کشورهای عربی در بیانیه‌های پایانی دو اجلاس، تروریسم رژیم آخوندی در خلیج‌فارس و دخالت این رژیم در کشورهای منطقه را محکوم کردند

کنفرانس سران عرب در مکه
کنفرانس سران عرب در مکه

روز پنجشنبه ۹خرداد۹۸ کنفرانس اضطراری سران کشورهای عربی و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در مکه درباره حملات رژیم و مزدورانش به مراکز نفتی و کشتی‌ها برگزار شد.

بیانیه پایانی هر دو کنفرانس به شکل شدیداللحنی حملات رژیم و مزدورانش به مراکز نفتی عربستان و کشتی‌ها در سواحل امارات و سایر سیاست‌های تروریستی رژیم در منطقه را محکوم کرده و بر همبستگی کشورهای عربی در مقابل دخالت‌های رژیم در منطقه تأکید کردند. کشورهای عربی از جامعه جهانی خواستند اقدام قاطع در برابر سیاست‌های جنگ‌افروزانه رژیم اتخاذ کنند.

 

کنفرانس شورای همکاری خلیج‌فارس

کنفرانس اضطراری سران شورای همکاری خلیج‌فارس عصر پنجشنبه با سخنان ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی آغاز شد.

وی گفت: رژیم ایران طی ۴دهه تلاش کرده است با توسعه نفوذ خود بر منطقه سلطه پیدا کند. او گفت رژیم ایران از فعالیت‌های تروریستی در منطقه پشتیبانی می‌کند و حمل‌ و نقل دریایی در خلیج‌فارس و بازار جهانی نفت را مورد تهدید قرار داده است.

ملک سلمان سیاست‌های رژیم ایران از قبیل دخالت‌هایش در کشورهای عربی، برنامه اتمی و موشکی این رژیم را در تعارض آشکار با قوانین بین‌المللی دانست. وی گفت: «عملیات خرابکارانه علیه کشتی‌های تجاری در آبهای منطقه‌یی کشور امارات متحده و نیز هدف قرار دادن دو ایستگاه پمپاژ نفت و شماری از تأسیسات حیاتی در سعودی این مسأله را بر ما واجب کرده است که به شکلی جدی برای حفاظت از امنیت و دست‌آوردهای شورای همکاری تلاش کنیم».

پادشاه عربستان خطاب به جامعه جهانی گفت: «عدم اتخاذ موضع پیشگیرانه و قاطع برای مقابله با فعالیت‌های تخریبی نظام ایران در منطقه باعث شد تا تنش در منطقه تا حد کنونی تشدید شود. از جامعه جهانی می‌خواهم به مسئولیت خود در قبال رفتارهای رژیم ایران و تهدید امنیت و صلح بین‌المللی از سوی آن عمل کرده و از همه راهها برای جلوگیری از دخالت‌های نظام ایران در امور داخلی کشورهای دیگر، فعالیت‌های تروریستی‌اش در منطقه و جهان و تهدید آزادی حمل‌ و نقل دریایی در تنگه‌های بین‌المللی استفاده کند».

 

گفتگو در مورد مکانیزم دفاعی مشترک

در این کنفرانس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای هر گونه اقدامی برای دفاع از امنیت‌شان به‌دنبال حملات اخیر حمایت کردند.

۶کشور در این اجلاس مکانیزم دفاعی مشترک تحت ائتلاف شورای همکاری خلیج‌فارس را مورد گفتگو قرار دادند.

 

بیانیه پایانی کنفرانس شورای همکاری خلیج‌فارس

سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در بیانیه پایانی اجلاس اضطراری خود از جامعه جهانی خواستند اقدامات قاطعی علیه رژیم ایران اتحاذ کند.

این بیانیه حملات شبه‌نظامیان حوثی به دو ایستگاه پمپاژ نفت در سعودی و عملیات خرابکارانه علیه ۴کشتی تجاری در آب‌های امارات متحده عربی را محکوم کرد. این بیانیه از جامعه جهانی خواست مانع از دستیابی رژیم ایران به توانایی‌های اتمی‌شود. بیانیه کنفرانس سران خلیج بر همبستگی اعضای شورای همکاری تأکید کرد. بیانیه پایانی کنفرانس اضطراری سران کشورهای شورای همکاری خلیج، از رژیم ایران خواست تأمین مالی «شبه‌نظامیان» و «سازمانهای تروریستی» را متوقف کند.

کنفرانس سران شورای همکاری خلیج‌فارس

کنفرانس سران شورای همکاری خلیج‌فارس

 

کنفرانس سران عرب

به‌دنبال کنفرانس شورای همکاری خلیج‌فارس،‌ کنفرانس سران عرب در مکه کار خود را آغاز کرد.

در این کنفرانس، ملک سلمان پادشاه عربستان در سخنرانی خود از جامعه جهانی خواست به مسئولیت‌های خود در قبال تاثیرات سیاست‌های رژیم ایران و حمایتش از فعالیت‌های تروریستی در منطقه و جهان که تهدیدی برای امنیت و صلح بین‌الملل است عمل کرده و از تمام راه‌ها برای مقابله با رژیم ایران و جلوگیری از تلاش‌های توسعه‌طلبانه‌اش استفاده کند.

عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر گفت امنیت خلیج، ارتباط مستقیمی با امنیت ملی مصر دارد. او گفت: «حملاتی که تأسیسات و کشتی‌های نفتی در عربستان و امارات در معرض آن قرار گرفتند، اقدامات تروریستی آشکار هستند و باید با همه ابزار، با عاملان این حملات مقابله کرد».

ملک عبدالله پادشاه اردن در سخنرانی‌اش در کنفرانس تأکید کرد در کنار «برادران عرب» در دفاع از منافع و امنیت‌شان می‌ایستیم.

محمود عباس رئیس کشور فلسطین گفت: «بر محکومیت حملاتی که تأسیسات نفتی در سعودی و خلیج در معرض آن قرار گرفتند، تأکید می‌کنیم و تهدید هیچ کشور عربی از هر سو باشد را نمی‌پذیریم».

شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت گفت: «با نگرانی شاهد تشدید تنشها در منطقه خلیج هستیم.. بسیار نگرانیم تشدید تنشی که در منطقه با آن مواجهیم، زخمی بر زخم‌های ما بیافزاید».

کنفرانس سران عرب

کنفرانس سران عرب

 

بیانیه پایانی کنفرانس سران عرب

کنفرانس سران عرب در مکه در بیانیه پایانی خود دخالت‌های رژیم ایران در امور داخلی کشورهای منطقه را محکوم کرد و بر همراهی و همبستگی کشورهای عربی در مقابله با این سیاست‌ها تأکید کرد. این بیانیه حملات تروریستی به کشتیرانی بین‌المللی را محکوم کرد و دخالت‌های رژیم ایران در سوریه و حمایت این رژیم از گروه‌های تروریستی را محکوم کرد.

این بیانیه همچنین پرتاب موشهای بالستیک ساخت رژیم ایران به شهرهای عربستان سعودی را محکوم نمود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ebb3d49b-09e8-489e-8c0b-e7762acb3670"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات