728 x 90

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا: توافق هسته‌یی با رژیم ایران خبری نادرست و گمراه‌کننده است

متیو میلر سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا
متیو میلر سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۴خرداد، درباره شایعات مبنی بر توافق هسته‌یی با رژیم ایران در نشست خبری بر موضع اعلام شده از سوی آمریکا خاطرنشان کرد و در این باره اظهار داشت: «توافق هسته‌یی، خواه موقت یا غیرموقت، خبری نادرست و گمراه‌کننده است».
متیو میلر تأکید کرد سیاست آمریکا این است که رژیم ایران هرگز به سلاح هسته‌یی دست پیدا نخواهد کرد و برای همه گزینه‌های پیش رو آمادگی خواهد داشت.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد چشم‌انداز توافق هسته‌یی با رژیم ایران اظهار داشت: «ایالات متحده همیشه به قدرت دیپلماسی اعتقاد دارد. در حالی که ایالات متحده نسبت به فعالیت‌ها و جاه‌طلبیهای جمهوری اسلامی هوشیار است، بر این باوریم که دیپلماسی بهترین رویکرد برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌یی است».

 

در همین روز نیویورک تایمز نوشت: به امید جلوگیری از بحران هسته‌ای، آمریکا به‌دنبال توافق غیررسمی با رژیم ایران است. این مذاکرات نشان‌دهنده از سرگیری دیپلماسی بین آمریکا و ایران پس از شکست مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ است.
به گفته مقامات، دولت بایدن بی‌سر و صدا با رژیم ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌یی تهران و آزادی آمریکایی‌های زندانی مذاکره کرده است که بخشی از تلاش بزرگ‌تر آمریکا برای کاهش تنشها و کاهش خطر رویارویی نظامی با جمهوری اسلامی است. هدف آمریکا دستیابی به یک توافق غیررسمی و نانوشته است که برخی مقامات رژیم ایران آن را «آتش‌بس سیاسی» می‌نامند. هدف آن جلوگیری از تشدید بیشتر در یک رابطه خصمانه طولانی‌مدت است که با ایجاد ذخایر اورانیوم بسیار غنی شده نزدیک به درجه خلوص بمب، توسط رژیم ایران و تأمین روسیه با هواپیماهای بدون سرنشین برای استفاده در اوکراین و سرکوب وحشیانه اعتراضات سیاسی داخلی آن، بسیار پرتنش شده است.

مقامات آمریکایی در مورد تلاش‌ها برای آزادی زندانیان به تفصیل بحث نمی‌کنند، مگر این‌که آن را اولویت فوری آمریکا بدانند... دنیس راس می‌گوید: «به نظر می‌رسد که ایالات متحده برای ایران روشن کرده است که اگر به سمت ۹۰درصد بروید، بهای جهنمی را خواهید پرداخت».

دنیس راس گفت: دولت بایدن علاقه‌یی برای یک بحران جدید ندارد. او گفت: «آنها می‌خواهند اولویت و تمرکز روی اوکراین و روسیه باقی بماند. داشتن یک جنگ در خاورمیانه، جایی که می‌دانید چگونه شروع می‌شود اما نمی‌دانید چگونه پایان می‌یابد، این آخرین چیزی است که آنها می خواهند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cf36a86c-5358-4c80-b662-749470965742"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات