728 x 90

سخنرانیهای منتخبان مردم و شخصیتهای سیاسی ایتالیایی در کنفرانس ایران آزاد ۲۰۲۳

سخنرانیهای منتخبان مردم و شخصیتهای سیاسی ایتالیایی در کنفرانس ایران آزاد ۲۰۲۳
سخنرانیهای منتخبان مردم و شخصیتهای سیاسی ایتالیایی در کنفرانس ایران آزاد ۲۰۲۳

سخنرانیهای منتخبان مردم و شخصیتهای سیاسی ایتالیایی

در کنفرانس ایران آزاد ۲۰۲۳

قیام مردم ایران برای یک جمهوری دموکراتیک

نقش اروپا و جامعهٔ بین‌المللی

۹ تیر ۱۴۰۲

 

سناتور مارکو اسکوریا - دبیر کمیسیون سیاستهای اتحادیهٔ اروپا در سنای ایتالیا

سناتور رافائله اسپرانزون - نایب‌رئیس گروه برادران ایتالیا در سنا، عضو کمیسیون خارجی و دفاع

سناتور روبه‌روتو رامپی

جانجاکومو کالووینی - نمایندهٔ پارلمان ایتالیا، عضو کمیسیون خارجی

نایکی گروپیونی – عضو کمیسیون خارجی پارلمان ایتالیا

کارلو ریوا ورچلوتی - استاندار ورچلی ایتالیا (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹)

آنجلو واکارتزا - استاندار ساوونا در ایتالیا (۲۰۱۴)

الیزابتا زامپاروتی - نمایندهٔ پارلمان ایتالیا (۲۰۱۳)

آنتونیو تاسو - نمایندهٔ پیشین پارلمان ایتالیا

 

سناتور مارکو اسکوریا

شما به‌جهان شهادت می‌دهید که شجاعت هنوز یک فضیلت مهم است

ما اینجا هستیم تا به جهان یادآوری کنیم

که رژیم ا یران مرکز تروریسم بین‌المللی است

 

سناتور مارکو اسکوریا - دبیر کمیسیون سیاستهای اتحادیهٔ اروپا در سنای ایتالیا

عصر همگی به‌خیر و ممنون که اینجا هستید. قبل از هر چیز تشکر می‌کنم از شورای ملی مقاومت ایران که خواستار برگزاری این جلسه بود و از آنها تشکر می‌کنم نه‌تنها برای این‌که همهٔ ما را به‌اینجا آوردند بلکه از آنها تشکر می‌کنم زیرا هر روز شاهد مهارتی‌هایی هستیم که در همه‌جا یافت نمی‌شود، به‌آن شجاعت می‌گویند. از شما متشکرم بابت شجاعت مبارزه هر روزتان، زیرا در کشورهای دموکراتیک، در کشورهای اروپایی، اپوزیسیون بودن بسیار آسان است، زیرا نبرد پارلمانی است، در خیابان‌ها و در میادین صورت می‌گیرد. وقتی با رژیمی مانند رژیم آخوندی مخالف هستید، این می‌تواند د‌رهای زندان را باز کند، می‌تواند از نردبانی به‌چوبةدار برسد. آنها با لحظات بسیار سخت و بسیار حساسی مواجه می‌شوند و از این بابت من از شما متشکرم، زیرا به‌جهان شهادت می‌دهید که شجاعت هنوز یک فضیلت مهم است.

ما اینجا هستیم تا یک مفهوم را تصریح کنیم، یعنی به‌جهان یادآوری کنیم که رژیم ایران مرکز تروریسم بین‌المللی است. رژیم کنونی حاکم بر ایران، مرکز تروریسم بین‌المللی است

که ناآرامی، مرگ، حملات در سراسر خاورمیانه، و هم‌چنین کشورهای اروپایی را به‌همراه دارد. و این دیگر برای ما قابل‌تحمل نیست، ما اینجا هستیم تا به‌دنیا یادآوری کنیم که رژیم ایران آسیب‌پذیر است. رژیم ایران سقوط خواهد کرد، اگر جامعهٔ بین‌المللی آنچه را که باید انجام بدهد. این‌را ما اروپایی‌ها می‌گوییم که در سال۱۹۸۹ به‌ناگهان دیدیم که دیوار برلین فرو ریخت. هیچ‌کس انتظارش را نداشت. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد در آن سال و در آن روز دیوار برلین می‌تواند فروبریزد. با این‌ وجود آن دیوار فرو ریخت. چون در سال‌های گذشته، جنبش‌های اپوزیسیون داخلی و جامعهٔ بین‌المللی آن زمان، نبردهای مستمری را به‌راه انداختند و شکاف‌هایی در آن دیوار ایجاد کردند. خب، ما در حال ایجاد شکاف‌هایی علیه رژیم ایران هستیم که می‌دانیم سقوط خواهد کرد، زیرا ترور و دیکتاتوری هرگز پیروز نشده‌اند. ما اینجا هستیم تا به‌رژیم ایران یادآوری کنیم که جامعهٔ بین‌المللی هرگز نمی‌تواند توسعهٴ برنامهٔ اتمی نظامی را بپذیرد که رژیم ایران می‌خواهد، زیرا ما قصد نداریم تصور کنیم که چنین رژیم دیکتاتوری به‌ابزاری دست یابد تا دنیا و همسایگانش را نابود کند.

ما اینجا هستیم تا تکرار کنیم که در عوض، ایران دیگری وجود دارد که همکارم قبل از من ضمن سپاس از او، برنامه برای ساختن یک کشور دموکراتیک، متمدن و آزاد را یادآوری کرد که در آن همهٔ مردم در برابر قانون برابر هستند.

ایده‌ها هرگز توسط کسی متوقف نشده‌اند، با زندان، با شکنجه. اگر‌چه ما سوگوار بسیاری از کسانی هستیم که جان خود را در این مبارزه برای دموکراسی و آزادی در ایران فدا کردند.

ما سوگوار بسیاری از زندانیان، بسیاری از خانواده‌هایی هستیم که شاهد از دست‌دادن عزیزان خود بوده‌اند، گاهی بی‌آن که خبری از آنها داشته باشند، کسانی که سال‌های زیبای زندگی خود را صرف مبارزه برای آزادی و دموکراسی وطنشان که با ارزش‌تر هست کردند. توجه کنید که فکر می‌کنم انگیزه ورودم به‌سیاست را از کودکی با خواندن صفحات روزنامه‌های ایتالیایی و رنسانس ایتالیا و اروپایی به‌بلوغ رساندم؛ وقتی خواندم که بسیاری از مردم، بسیاری از جوانانی که ما آنها را میهن‌پرست می‌نامیم، آنها آمادهٴ فدا کردن حداکثر وجودشان، یعنی زندگی‌شان برای اتحاد ایتالیا بودند و ایتالیا را آزاد کردند و برای انجام این کار، در خارج از کشور، در رنسانس سایر کشورهای اروپایی، جنگیدند تا پیام مهمی بفرستند. خب، میهن‌پرستان همیشه با دیکتاتوریها جنگیده‌اند، زیرا دیکتاتوریها فکر می‌کنند می‌توانند هر آرزویی را برای آزادی به‌هر طریقی خفه کنند. اما آزادی، که یکی هم آن‌را خوانده، مانند باد است، باد ممکن است که ابتدا خیلی ضعیف باشد، اما بعد قوی‌تر می‌وزد، تندتر می‌شود، تبدیل به‌طوفان می‌شود، از میله‌ها، پنجره‌ها، درها، زندانها، نیروهای پلیس، دادگاهها، بی‌عدالتی‌ها عبور می‌کند.

خب می‌بینید، در پایان، باد همواره به‌شما می‌گوید زیبایی و آزادی همیشه پیروز است. در ایران هم پیروز خواهند شد. چون یک آهنگ باستانی هست که ما وقتی کوچک بودیم می‌خواندیم که می‌گفت، ما دوستان باد هستیم؛ و در این سالن باد تند و تیز را می‌بینم که ما را به‌آزادی و پیروزی خواهد رساند. از همه متشکرم.

 

سناتور رافائله اسپرانزون

حمایت از مخالفان دموکراتیک این رژیم مهم است

ما به‌برنامهٔ مریم رجوی اعتقاد داریم

مبارزه شما برای دموکراسی به‌اهداف خود خواهد رسید

من مطمئن هستم که دیر یا زود آزادی وارد هر خانه‌یی در تهران خواهد شد

 

سناتور رافائله اسپرانزون - نایب‌رئیس گروه برادران ایتالیا در سنا، عضو کمیسیون خارجی و دفاع

دوستان عزیز، مایهٔ خرسندی است، هم‌چنین باعث افتخار است که بتوانم در اینجا با شما باشم، همراه با تعداد بسیاری از نمایندگان پارلمان که نه‌تنها از اروپا بلکه از سراسر جهان آمده‌اند.

من نایب‌رئیس گروه برادران ایتالیا در سنا و عضو کمیسیون خارجی و دفاع سنا هستم، اما مهم‌تر از همه، خوشحالم که امروز اینجا به‌عنوان عضو کمیتهٔ پارلمانی ایران آزاد و دوست مردم ایران هستم. مردمی که به‌تاریخی هزاران‌ ساله مفتخر هستند.

سرزمینی که تمدن‌هایی مانند بین‌النهرین در آن رشد و توسعه یافتند، یک میراث فرهنگی با ارزش غیرقابل توصیف است که ما دوست داریم در موقعیتی قرار گیرد که میلیون‌ها و میلیون‌ها از آن بازدید کنند و قدر آن‌را بدانند، ولی متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد. مردمی که متأسفانه بیش از ۴۰سال است که تحت حاکمیت رژیمی هستند که ایران را در گردابی از ارتجاع، استبداد و خشونت فرو برده است، خشونتی وحشیانه که متأسفانه شاهد آن بودیم و بسیاری از هموطنان ما نیز از طریق مطبوعات و از طریق رسانه‌های گروهی به‌ویژه در ماههای اخیر شاهد آن بودند. خشونت در داخل و در خارج، خشونت علیه جمعیت غیرنظامی، علیه مخالفان و هم‌چنین خشونت علیه کشورهای همسایه

تا آنجا که به‌داخل کشور مربوط می‌شود، بیش از ۱۲۰۰۰۰اعدام از سال۱۹۷۹ تا به‌امروز صورت گرفته است و برای کسانی که مخالف مجازات اعدام هستند، حتی خواندن چنین ارقامی عطف به‌مجازات اعدام به‌واقع وحشتناک است و همین‌طور بسیاری موارد از بازداشت بدون محاکمه و شکنجه وجود دارد. رژیم آخوندها از دین سوءاستفاده می‌کند تا جلوه‌یی از قداست به‌قدرت خود ببخشد؛ برای کنترل تمام ابعاد جامعه ایران و زندگی همه افراد.

اعتراضات چند ماه اخیر که قبلاً به‌آن اشاره کردم، تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داد و آن یک دقیقه سکوتی که ما را به‌آن فراخواندند، دقیقهٔ مهمی بود، زیرا به‌واقع باعث شد که به‌درون خود و درون روحمان بنگریم تا بفهمیم حضور ما در اینجا چه‌قدر مهم است.

آن اعتراضات به‌ما آموخته است که آلترناتیوی برای رژیم حاکم وجود دارد و مردم ایران تشنهٴ آزادی هستند و دیر یا زود آن زنجیرهایی را که آنها را زندانی کرده، خواهند گسست. رژیم شکست‌ناپذیر نیست، همان‌طور که گفته شد هیچ رژیم شکست‌ناپذیری وجود ندارد و مانند همهٔ رژیم‌های استبدادی، زیر بار تناقضات داخلی خود و هم‌چنین شکست‌های خود، به‌لحاظ اجتماعی و اقتصادی و حتی از لحاظ نظامی شکست خواهد خورد

ایرانی‌ها آزاد نیستند، آزاد نیستند که حال و آیندةشان را تعیین کنند، آنها نمی‌توانند جایگزینی برای وضع موجود پیشنهاد کنند. چون هر گونه خواسته‌یی برای تغییر به‌عنوان تهدید تلقی می‌شود که باید به‌طرز وحشیانه‌یی در نطفه خنثی شود. به‌همین دلیل است که حمایت از مخالفان دموکراتیک این رژیم مهم است، به‌همین دلیل ما به‌برنامهٔ مریم رجوی اعتقاد داریم.

من می‌خواهم بر این تأکید کنم، زیرا همان‌طور که گفته شد، شجاعت می‌خواهد و علاوه بر ایده‌ها باید پا را فراتر گذاشت و افرادی می‌خواهد که می‌دانند چگونه این ایده‌ها را تحمل کنند، می‌دانند چگونه آن‌را روی شانهٔ خود قرار دهند، شهامت تأیید آنها را دارند و توان ایجاد یک اجماع حول آن‌را دارند برای به‌کرسی‌نشاندن این ایده‌ها. بنابراین خوشآمد می‌گوییم به‌این اپوزیسیون که یک اپوزیسیون دموکراتیک است. این تنها آلترناتیو واقعی در برابر رژیمی است که در حال حاضر وجود دارد. ما امیدوارم به‌لطف قدرتی که باید در جامعهٔ ایرانی ایجاد شود، بتوان رژیم را شکست داد و من در پایان می‌گویم که ما مطمئن هستیم که ایرانیان خواهان آزادی مذاهب، انتخابات آزاد، برابری کامل زن و مرد و تفکیک قوای دولتی و خواهان حذف سپاه پاسداران و پاسداران منفور هستند. آنهایی که دهها سال است مردم ایران را تحت تعقیب قرار داده‌اند و جنایات فجیعی را در داخل و خارج از ایران مرتکب شده‌اند. ما خواستار لغو شکنجه و مجازات اعدام و دست‌کشیدن از برنامهٔ اتمی و سلاحهای کشتار جمعی هستیم. به‌طور خلاصه، یک ایران دموکراتیک و آزاد که دیگر مروج عملیات‌های بی‌ثبات‌کننده علیه کشورهای همسایه نیست و با کل جامعهٔ بین‌المللی در آشتی است. این همان هدفی است که مریم رجوی و همهٔ اعضای شجاع شورای ملی مقاومت ایران، دهه‌هاست در تبعید به‌دنبال آن بوده‌اند و زندگی و آزادی خود را به‌خطر می‌اندازند و زندگی‌نامهٔ شما حکایت از داستان غم‌انگیز شما دارد.

اما من می‌خواهم بر یک‌چیز تأکید کنم؛ امروز حضور نمایندگان سیاسی و حزبی در اینجا در این سالن از تمام نیروهای اکثریت و اپوزیسیون پارلمان ایتالیا، قدرت دموکراسی را به‌طور کامل در دفاع از ارزش‌های خدشه‌ناپذیری نشان می‌دهد که رنگ سیاسی ندارند، ما باید خودمان را در آن ببینیم.

پس بدانید که مبارزه شما برای دموکراسی به‌اهداف خود خواهد رسید و من مطمئن هستم که دیر یا زود آزادی وارد هر خانه‌یی در تهران خواهد شد. زیرا همان‌طور که سناتور اسکوریا یادآور شد، آزادی مانند باد است و هیچ آخوندی وجود ندارد که بتواند جلوی باد را بگیرد. ممنونم و موفق باشید. زنده‌باد ایران!

 

سناتور روبرتو رامپی

ویژگی برنامهٔ ۱۰ماده‌یی چیست؟

این تنها برنامه‌یی است که می‌خواهد قدرت را به‌مردم ایران بازگرداند

می‌خواهد کثرت‌گرایی و دموکراسی را تضمین کند

می‌خواهد به‌طور واقعی

امکان انتخاب حکومت توسط خود مردم را تضمین کند

 

سناتور روبه‌روتو رامپی – ایتالیا

ایران کشوری بزرگ، کشوری خارق‌العاده با تاریخ، با فرهنگ، با شعر، با فلسفه غنی که امروز به‌نابودی کشانده شده است، رژیمی که تصویری از ایران را نمایندگی می‌کند که تا چند ده سال پیش هرگز وجود نداشت، به‌نحوی که اگر با افرادی که عموماً شناختی از ایران داشته باشند صحبت کنیم، آنها فکر می‌کنند که ایران کشوری است که اکنون آخوندها دارند نمایندگی می‌کنند، اما تاریخ این‌را به‌ما نمی‌گوید.

پس ببینیم امروز چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ امسال، سال ویژه‌یی بود، سالی با امیدهای بزرگ بود، سال تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز با نگرانی بزرگ بوده و هست، اما همان‌طور که یک استاد بزرگ سیاست، مارکو پانلا به‌ما آموخت، نباید نگران وقایع و پدیده‌ها بود، بلکه باید درگیر آنها شد. بنابراین ما اینجا هستیم تا با این پدیده‌ها درگیر شویم، زیرا اینها عوامل به‌وجودآورندهٴ نقاط عطف هستند.

آنچه در ماههای اخیر در ایران رخ داد، نشان داد که بحران اقتصادی بیشتر شده و همان‌طور که سال‌ها در کنفرانس‌هایمان گفته‌ایم، احتمال فروپاشی رژیم وجود دارد، اما برای تحقق این امر باید دو شرط وجود داشته باشد. اول این‌که نباید از خارج کمک دریافت کند، نباید هیچ‌ شکلی از همکاری، حمایت اقتصادی وجود داشته باشد که به‌رژیم اجازه بدهد به‌نحوی وضعیت بی‌ثباتی را کاهش دهد که در آن به‌سر می‌برد. اما برعکس هفته‌های اخیر برخی وقایع نگران‌کننده در این رابطه وجود داشته است.

نکتهٔ دوم این است که ما به‌واقع باید یک آلترناتیو دموکراتیک برای ایران داشته باشیم تا این ایده ممکن شود که این رژیم وحشتناک باید سقوط کند؛ این نمی‌تواند ناشی از بحثهای پشت میز باشد که بسیاری مواردش را در کشورهای مختلف در سالهای اخیر دیده‌ایم؛ بسیاری موارد که سرنوشت تؤام با شکست آلترناتیوهای دست‌ساز از خارج را دیده‌ایم،

شاید خاستگاه این اقدامات برخی محاسبات اشتباه کسانی باشد که فکر می‌کنند این رژیم باید با کسانی جایگزین شود که بیشتر پاسخگوی مطامع آنها باشد.

اما ویژگی برنامهٔ ۱۰ماده‌یی چیست؟ این تنها برنامه‌یی است که می‌خواهد قدرت را به‌مردم ایران بازگرداند، می‌خواهد کثرت‌گرایی و دموکراسی را تضمین کند،

می‌خواهد به‌طور واقعی امکان انتخاب حکومت توسط خود مردم را تضمین کند

و یا تغییر حکومت و یا دولتهای متفاوت با گرایش‌های متفاوت. بنابراین ما اینجا هستیم تا از این برنامهٔ ۱۰ماده‌یی حمایت کنیم، برنامه‌یی که طی سال‌های اخیر توسط این سازمان با شیوهٔ جمعی و کثرت‌گرایانه و دموکراتیک تنظیم شده که به‌طور واقعی آینده ایران را ترسیم می‌کند، یعنی ایرانی که مطلوب ایرانیان و مردم دنیا باشد. تحقق آن، به‌معنی وارد کردن جرقه‌یی از دموکراسی در منطقه خواهد بود که می‌تواند زنجیره‌یی از وضعیت‌های جدید را در آنجا ایجاد کند تا جایگزین وضعیت امروز بشود که در آن رژیم، عاملی از بی‌ثباتی در منطقه است.

بنابراین نکته آخر را بگویم، با تمامی عواطفم نسبت به‌کسانی که سال‌هاست می‌شناسم و آنها را دوستان واقعی و برادر و رفیق مبارزاتی خودم دانسته و در قلب من جای دارند و هم‌چنین بسیاری همکاران پارلمانتر خودم که امروز اینجا هستند، می‌خواهم بگویم که ماههای آینده تعیین‌کننده هستند و نباید اجازه بدهیم کسی بر مقاومت ایران سرپوش بگذارد و آن‌را نادیده بگیرد و ایران را دچار فجایع و بلایایی بکند که بر سر سایر کشورها آورده شده است.

آزادی و دموکراسی برای ایرانیان و توسط انتخاب آزاد آنها تضمین می‌شود، ایرانی‌ها می‌دانند چه چیزی را انتخاب کنند و آن‌را در تصاویر پخش‌شده در این ویدئوها مشاهده کردیم. تشکر.

 

 

جانجا کومو کالووینی

ما حقیقت را می‌دانیم

ظرفیت عظیم این مردم را می‌دانیم

از پتانسیل عظیم اپوزیسیون خبر داریم

می‌دانیم که تریبونها و جلساتی مانند امروز ضروری است

تا حقیقت، بیشتر و بیشتر در سراسر جهان شناخته شود

به‌همین دلیل برای من یک افتخار است

و معتقدم که حضور در اینجا برای من و هم‌چنین همهٔ شما مایهٔ افتخار است

 

 

جانجاکومو کالووینی - نمایندهٔ پارلمان ایتالیا، عضو کمیسیون خارجی

روز همگی به‌خیر، از سازمان‌دهندگان این برنامه به‌خاطر دعوت من تشکر می‌کنم

لازم است به‌عنوان یک نمایندهٔ پارلمان ایتالیا، به‌آنچه در ایران می‌گذرد و آنچه در ایران برای سالیان متمادی در حال وقوع است و آنچه امروز همهٔ ما باید آن‌را تجزیه‌وتحلیل کنیم، بپردازیم. معتقدم که ما در واقع به‌دلیل اهمیت اساسی موضوع حقوق‌بشر، اینجا هستیم.

ما در ماههای اخیر شاهد خشونت‌های بسیار زیاد از جانب این رژیم علیه مردم بوده‌ایم. ما باید به‌مردمی فکر کنیم که برای مدت طولانی علیه این تجاوزات، مبارزه کرده‌اند.

می‌دانیم که از سال۲۰۱۶ تا امروز، این کشور صحنهٴ بروز احساسات شدید اعتراضی و خواست تغییر بوده است و ما به‌هر طریق ممکن باید از خاموش‌ نشدن آن اطمینان حاصل کنیم و بدون تردید باید کمک کنیم.

متأسفانه امروز در ایران دیگر خبری از روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان مستقل نیست، در عوض افراد زیادی تحت سانسور، تهدید و دستگیری خودسرانه نهادها قرار گرفته‌اند، رسانه‌هایی تحت کنترل دولت هستند و از آنها برای تبلیغ و ترویج دروغ استفاده می‌شود تا حقایق را از مردم ایران پنهان کنند؛ ولی ما حقیقت را می‌دانیم، ظرفیت عظیم این مردم را می‌دانیم، از پتانسیل عظیم اپوزیسیون خبر داریم و می‌دانیم که تریبونها و جلساتی مانند امروز ضروری است تا حقیقت، بیشتر و بیشتر در سراسر جهان شناخته شود. به‌همین دلیل برای من یک افتخار است و معتقدم که حضور در اینجا برای من و هم‌چنین همهٔ شما مایهٔ افتخار است. و این بیشترین انگیزه است که تمامی تلاش خود را به‌عمل بیاوریم تا اطمینان حاصل کنیم که حقیقت در هر نقطه از جهان شناخته بشود. همگی خسته نباشید.

 

نایکی گروپیونی

اجلاس جهانی ایران آزاد؛ این است روایت بدیل واقعی

از بیداری تمایل و خواست خستگی‌ناپذیر برای آزادی

که توسط مردم بسیار شجاع ایران دنبال می‌شود

چیزی که به‌اتفاق‌آرا می‌توان آن‌را شجاعانه‌ترین

و مترقی‌ترین انقلاب در کل خاورمیانه تعریف کرد

 

نایکی گروپیونی – عضو کمیسیون خارجی پارلمان ایتالیا

عصر همگی به‌خیر. اندکی کمتر از یک سال پیش، نویسنده‌یی به‌نام اسما الیون در برلین سخنرانی کرد که قرار بود در وجدان هر یک از ما زنده بماند. حتی برای زنده‌ماندن در وجدان تک‌تک افرادی که طبیعتاً متفاوت و متناقض هستند. او با شروع از یک رؤیا، مفهوم دموکراسی را به‌بهترین شکل ممکن توصیف کرد. رؤیا این است که برای تعیین سرنوشت در جامعهٔ آزاد، شکل حکومتی را که انتخاب کرده‌اند بازگردانیم که قدرت آن توسط مردم، به‌نام مردم، از طریق نمایندگان منتخب، آزادانه اعمال شود. جایی که بار دیگر مردم در کانون آن خواهند بود و نه برعکس. در وجدان هر کسی زنده است که امروز قصد دارد از اصطلاحات دموکراسی در عالی‌ترین معنای آن استفاده کند، اجلاس جهانی ایران آزاد؛ این است روایت بدیل واقعی از بیداری تمایل و خواست خستگی‌ناپذیر برای آزادی که توسط مردم بسیار شجاع ایران دنبال می‌شود. چیزی که به‌اتفاق‌آرا می‌توان آن‌را شجاعانه‌ترین و مترقی‌ترین انقلاب در کل خاورمیانه تعریف کرد.

من یک زن هستم، من یک سیاستمدار هستم، من فردی آزاد هستم. بوسهٔ شیراز تا ابد بر روی ترجمه واژه‌هایی مثل شجاعت و آزادی و ریشه‌دارترین تصویرش خواهد ماند. نماد مطلقی از وجدان که من خودم را در آن باز می‌شناسم. این تصویر از پلیدترین جنبه‌های رژیم فراتر رفته و با تمام قدرت، کابوس رنج را با رؤیای آزادی جایگزین کرده است و نقطهٔ شروع ایرانی جدید خواهد بود. جوانان و شجاعت قابل توجهشان نسلی از مردان و زنان شجاع و بسیار شجاع که به‌رغم بزرگ‌شدن تحت حاکمیت چنین رژیمی، همواره آگاه و هوشیار و هرگز تسلیم سرکوب نشده و بیدار و شجاع باقی مانده‌اند تا جایی که احساس کنند جایگزین‌کردن این رژیم ممکن است. یک آلترناتیو دموکراتیک برای یک حکومت مذهبی که استعدادهای بی‌شماری از نسل‌های مختلف را از آرزوهای مشروعشان محروم کرده است. بلافاصله پس از مرگ مهسا امینی، هزاران نفر در سراسر کشور به‌خیابان‌ها ریختند، اما برخلاف گذشته به‌شکلی بسیار گسترده‌تر و فراگیرتر بدون تمایز طبقات اجتماعی با خشم دموکراتیک که به‌واقع همه را در برگرفت. موجی از خشم و نفرت که حتی ساکت‌ترین و پریشان‌ترین قهرمانان زندگی اجتماعی ایران را درگیر کرده است. حتی آنهایی که همیشه عادت داشتند روی خود را به‌این وقایع برگردانند، این‌بار فرصت دیدن چیزی جز حقیقت را نداشته‌اند. این‌بار بیش از بارهای دیگر فریاد درد به‌گوش می‌رسد و زنانی که آشکارا خصلت زن‌ستیزی رژیم را به‌چالش می‌کشند، دوباره درگیر می‌شوند و خود به‌آیینه‌یی تبدیل می‌شوند که رژیم می‌تواند شکنندگی ایدئولوژیک خود را به‌طور فزاینده‌یی در آن ببیند. رژیمی که تمام هم و غم خود را به‌بی‌اعتبار کردن اپوزیسیون خودش معطوف کرده تا سعادت مردم. امری که فاصلهٔ بین ایدئولوژی این رژیم و خواسته‌های واقعی جامعهٔ ایران را برجسته می‌کند. آرزوهایی ساده. به‌سادگی مفهوم بسیار عالی آزادی و دموکراسی. امروز در خارج از ایران به‌معنای واقعی کلمه ایران دیگری وجود دارد. مردان و زنانی که این فرصت را داشته‌اند که بگویند اوضاع به‌واقع چگونه است. یک خلق کامل و بزرگ خارج از مرزهای ملی که با شیوه‌های دموکراتیک مخالفت خود را ابراز می‌کنند. در خارج از ایران امروز شما هستید، صدای شماست که وظیفه دارد تعهد و شجاعت کسانی را ناامید نکند که روح و جسم و جان خود را فراتر از صدایشان قرار داده‌اند. ارقام چشمگیر سرکوب جاری برای همه شناخته شده است، اما همه باید بدانند که جهان نبایستی آن سهم اجتماعی و فرهنگی را نادیده بگیرد که یک ایران آزاد می‌تواند و باید به‌همهٔ ما ارائه دهد. همبستگی با مردم شما بدون شک گام درستی برای ثابت‌ماندن در مسیر درست سیاسی است که قبلاً طی شده است؛ زیرا سیاست آزاد باید ابزارهایی را ارائه دهد که از طریق آن قربانیانی که هر روز برای رسیدن به‌یک آرمان ساده آزادی می‌جنگند، از آسایش، امنیت و حمایت برخوردار باشند. مسیر، ترسیم شده است. جلساتی مانند جلسه امروز بیانگر تحولاتی است که قرار است در آینده اتفاق بیفتد، زیرا شما فرزندان مستقیم کسانی هستید که در این لحظه، آزادی امکان ابراز عقیدهٴ خود را ندارند و شما اکثریت، اکثریت قریب به‌اتفاق هستید؛ زیرا پشت سر هر یک از ما میلیون‌ها نفر وجود دارند که چیزی جز رهبری شایسته و سازمان‌یافته در سطح بین‌المللی را نمی‌خواهند تا این‌که به‌طور مادی جایگزینی معتبر برای رژیمی باشید که هنوز می‌تواند زیرکانه خود را زنده نگه دارد. این موج به‌دلایلی به‌حرکت در آمده است و اغلب نامعقول‌ترین و غیرمنتظره‌ترین مسیرها را طی می‌کند. آب دریای شما مسیرش را پیدا کرده است. یک آهنگ بسیار محبوب ایتالیایی می‌گوید که یک صخره نمی‌تواند مسیر دریا را سد کند و به‌واقع هم نمی‌تواند. متشکرم.

 

کارلو ریوا ورچلوتی

می خواهم از طرف شورای استان پیه مونته

که توسط گروه مهمی از اعضای آن از گروه‌های مختلف سیاسی

نمایندگی می‌شود با صدایی واحد اعلام بکنم

ما می خواهیم همبستگی خود را با زنان شجاعی ابراز کنیم

که در ایران و سراسر جهان برای دفاع از حقوق و آزادی می‌جنگند

 

کارلو ریوا ورچلوتی - استاندار ورچلی ایتالیا (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹)

قبل از هر چیز، می‌خواهم از طرف شورای استان پیه‌مونته که امروز در اینجا توسط گروه مهمی از اعضای آن از گروه‌های مختلف سیاسی اکثریت و اقلیت نمایندگی می‌شود، تصمیم خودمان را برای آمدن به‌اینجا یعنی پاریس با صدایی واحد و متحد اعلام بکنم. هم‌چنین پیام کمیتهٔ استانی حقوق‌بشر و حقوق مدنی استان پیه‌مونته که اینجا توسط همکار عزیزم سارا زامبایا نمایندگی می‌شود.

ما می‌خواهیم همبستگی خود را با زنان شجاعی ابراز کنیم که در ایران و در سراسر جهان برای دفاع از حقوق و آزادی خود می‌جنگند و در کنار این زنان هستیم که می‌خواهند آینده را از آنان سلب کنند، زیرا هیچ آینده‌یی بدون آزادی و کرامت برابر وجود ندارد و در اینجا شورای استان پیه‌مونته نیز با قدرت و قاطعیت قصد دارد محکومیت خود را نسبت به‌سرکوب خشونت‌آمیز آزادی مطبوعات توسط حکومت مذهبی مرتجع در ایران ابراز کند، حکومتی که به‌زنان و دختران مردم تعرض می‌کند، زندانی می‌کند و تلاش می‌کند به‌آنها در جامعه، فرصت‌های کاری ندهد.

ببینید من فکر می‌کنم ایران سرمایه‌های بسیار زیادی دارد، یک تاریخ، یک فرهنگ و چه‌قدر منابع منحصر به‌فرد و خارق‌العادهٴ دیگر، اما نقض بیش از حد حقوق‌بشر و شهروندی، کثرت اعدام‌های خودسرانه، شکنجه و تبعیض علیه زنان و علیه اقلیتها و محدود کردن آزادی‌ها این پتانسیل‌ها را قفل کرده و مانعی در توسعهٴ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این کشور شگفت‌انگیز بوده‌اند.

اما حالا، پس از سال‌ها سرکوب، دختران ایرانی اشتیاق شدید به انقلاب را از پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ‌های خود به‌ارث برده‌اند که قبل از آنها برای آزادی مبارزه کردند. زنان ایرانی چشمه‌یی لایزال از شجاعت و مقاومت هستند که در تاریخچهٔ خود، الهام‌بخش بسیاری از مردم بوده‌اند و نقطهٔ قدرت و الهام‌دهندهٔ انقلاب اخیر بوده‌اند و امروز آنها تنها نیستند، جوانان بسیاری با آنها هستند، جامعهٔ بین‌المللی روز به‌روز بیشتر در کنار آنهاست، بنابراین ما وظیفهٔ جامعهٔ جهانی می‌دانیم که با توجه فزاینده‌یی از زنان ایرانی حمایت کند، مانند استان ما، یعنی پیه‌مونته. ما به‌صورت عرضی یک مصوبه در این رابطه اتخاذ کرده‌ایم، ابتکارات مختلفی را انجام داده‌ایم و در آینده نزدیک آنها را پیش خواهیم برد.

زنان ایرانی مانند گل‌هایی در کویر هستند که می‌توانند در برابر سختی زمین و آب‌وهوا مقاومت کنند، اما هم‌چنین می‌توانند زیبایی و امید به‌ارمغان بیاورند. نمونهٴ خارق‌العاده‌یی از مقاومت و نور امید برای همهٔ جنبش‌های دیگر در جهان که برای آزادی و استقرار حکومت قانون می‌جنگند.

بنابراین خطاب به‌زنان ایرانی و مردم ایران: استان پیه‌مونته با شماست. متشکرم.

 

آنجلو واکارتزا

مدتی پیش در استان لیگوریا دستور کاری با امضای من ارائه کردیم

که در آن از دولت خواستیم تا برای ورود سپاه پاسداران

به‌لیست سیاه سازمان تروریستی مشارکت فعال داشته باشد

من معتقدم که کشور ما باید کار بیشتری انجام بدهد

 

آنجلو واکارتزا - استاندار ساوونا در ایتالیا (۲۰۱۴)

من آنجلو واکارتزا، از شورای استان لیگوریا و رهبر گروه لیست توتی هستم. مدتی پیش در استان لیگوریا دستور کاری با امضای من ارائه کردیم که در آن از دولت می‌خواستیم تا برای ورود سپاه پاسداران به‌لیست سیاه و تبدیل‌شدن آن به‌یک سازمان تروریستی مشارکت فعال داشته باشد

من معتقدم که کشور ما باید کار بیشتری انجام بدهد. این‌را می‌گویم چون فکر می‌کنم یک فرصت استثنایی وجود دارد. من به‌این پارلمان و به‌این دولت ایمان زیادی دارم. بنابراین فکر می‌کنم فرصتی وسوسه‌انگیز برای انجام کار وجود دارد که این کار قبلاً هرگز انجام نشده است. یک سال و نیم پیش من دستور کار دیگری را در شورای منطقه ارائه کردم. در این برنامه از دولت ایتالیا خواسته شده بود که حزب‌الله را در سراسر جهان یک سازمان تروریستی اعلام کند.

چون اگر سپاه پاسداران شر مطلق هستند پس شاخک‌ها، وزیر امور خارجه‌اش و حزب‌الله در خانهٔ ما نیز شر مطلق هستند. من برای شما یک مثال وحشتناک می‌زنم. اما فکر می‌کنم مؤثر است. اگر بخواهیم غدهٴ سرطانی را در ایران ریشه‌کن کنیم، باید شاخک‌هایی مثل حزب‌الله را بزنیم که این غده‌های سرطانی در اروپا حمل می‌کند.

 

 

الیزابتا زامپاروتی

سیاست مماشات و نزدیک شدن به‌رژیم ایران

همیشه یک خواسته را با خود به‌همراه دارد:

خواسته سر، بدن و نابودی سازمان مجاهدین را به‌همراه دارد

و چرا رژیم ایران این همه علیه این سازمان است؟

زیرا جایگزینی بنیادین برای این رژیم است

 

همین واقعیت که در مقایسه با یک رژیم دین‌سالار و زن‌ستیز

مثل رژیم ایران

رهبری مقاومت ایران در دست یک زن است

به‌خودی‌خود توضیح می‌دهد که این سازمان

تا چه اندازه توسط رژیم دین‌سالار و زن‌ستیز در ایران به‌عنوان دشمن شمارهٔ یک تلقی می‌شود

 

الیزابتا زامپاروتی - نمایندهٔ پارلمان ایتالیا (۲۰۱۳)

بله من یک نماینده پارلمان در کشورم بودم، اما الآن بیش از هر چیز یک مبارز حقوق‌بشر هستم. یک مبارز حقوق‌بشر در انجمن به‌قابیل دست نزنید. سازمانی که توانست قطعنامهٔ تعلیق جهانی حکم اعدام را در سازمان ملل‌متحد به‌موفقیت برساند. در سال جاری تا همین امروز ما ۳۸۶اعدام را در ایران بر شمرده‌ایم که توسط کسی انجام شده است که یکی از مقامات برجستهٔ هیأت مرگ در سال۱۳۶۷ بود که در مدت کوتاهی این هیأت و حکومت باعث مرگ بیش از ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی شدند. منظورم ابراهیم رئیسی است که امروزه در این حکومت مرگ‌زده رئیس‌جمهور است. بله ارمغان این رژیم برای مردم و برای مردم تمام جهان مرگ است و مرگ. من همیشه می‌گویم که ما غربی‌ها تمایل داریم (رژیم) ایران را به‌دلیل استفاده از سلاح اتمی تهدیدی برای امنیت جهانی بدانیم، اما (رژیم) ایران تهدیدی برای امنیت جهان است چون بیش از هر چیز تهدیدی برای مردم خود و برای شهروندان خود است.

من خوشحالم که امروز از یک جریان سیاسی که امروز یک نیروی سیاسی حاکم در دولت کشور خود من است، این‌را می‌شنوم که (رژیم) ایران عنصر ایجاد کنندهٴ ثبات در منطقه خاورمیانه نیست، بلکه عامل بی‌ثباتی در منطقه است. صحبت از وزش یک باد جدید شد؛ درست است، اگر این آگاهی وجود دارد، من می‌خواهم خودم را به‌این نسیم جدید بسپارم تا مرا با خودش ببرد تا در پرتو این نسیم جدید و متفاوت در مقابل مسئولیت‌هایمان به‌عنوان غربی‌ها در برابر شر مطلق که توسط رژیم ایران نمایندگی می‌شود، قرار بگیریم و بفهمیم که برای تغییر اوضاع در این کشور چه‌کار کرده‌ایم یا چه‌کار نکرده‌ایم؟

قرار دادن سازمان مجاهدین در لیست سازمانهای تروریستی در اوایل دههٔ ۲۰۰۰. البته آنها به‌یمن یک نبرد بزرگ حقوقی از آن لیست خارج شدند، امروز نیز با حکم دادگاه حق تظاهرات در فرانسه را علیه رژیم ایران به‌دست آوردند و این بدان معناست که هرکجا فضای قانونی وجود داشته باشد،

قطعاً فضایی برای مقاومت ایران و سازمان مجاهدین خلق ایران وجود دارد. پس می‌شود نتیجه گرفت که ما باید چه به‌صورت فردی و چه جمعی اقدام به‌ایجاد فضاهای قانونی و حاکمیت قانون هر چه بیشتری بکنیم تا تغییر رژیم در ایران محقق شود. همان‌طور که گفتم سیاست مماشات و نزدیک شدن به‌رژیم ایران همیشه یک خواسته را با خود به‌همراه دارد: خواسته سر، بدن و نابودی سازمان مجاهدین را به‌همراه دارد. همیشه همین‌طور بوده است؛ و چرا این اتفاق می‌افتد؟ چرا رژیم ایران این‌ همه علیه این سازمان است؟ زیرا جایگزینی بنیادین برای این رژیم است. همین واقعیت که در مقایسه با یک رژیم دین‌سالار و زن‌ستیز مثل رژیم ایران، رهبری مقاومت ایران در دست یک زن است، به‌خودی‌خود توضیح می‌دهد که این سازمان تا چه اندازه توسط رژیم دین‌سالار و زن‌ستیز در ایران به‌عنوان دشمن شمارهٔ یک تلقی می‌شود. سر و بدن سازمان مجاهدین درخواست می‌شود ​​به‌این دلیل که این سازمان دارای برنامهٔ ۱۰ماده‌یی است، برنامه‌یی که مبتنی بر حاکمیت قانون است، چیز منحصر به‌فردی است. به‌طور خاص در شرایطی که ما شاهد خیزش‌های مردمی بوده‌ایم و خیزش‌های دیگر نیز در راه هستند؛ مردم دارند از گرسنگی می‌میرند، مردم قطعاً در اثر مجازات اعدام کشته می‌شوند، اما آنها از درد و رنج ناشی از تورم با درصد بالا نیز دارند می‌میرند. در ایران این سازمان و این مقاومت و این سازمان مجاهدین وجود دارند که مفهومی منحصر به‌فرد به‌دست می‌دهند و آن زمان طولانی در یک مبارزه بی‌امان است؛ زیرا صحبت نه از ۴سال و ۱۴سال مبارزه،

بلکه ۴۴سال مبارزه توسط سازمانی است که هر روز جان خود را برای آزادی می‌دهد. شاید ما غربی‌ها تا الآن این موضوع را فراموش کرده باشیم. آیا ما حاضریم برای آزادی جانمان را بدهیم؟ نه. اما در ایران هنوز هستند کسانی که حاضرند جان خود را برای آزادی فدا کنند. ما باید به‌طور واضح و شفاف از آنها حمایت کنیم. زیرا در این مدت طولانی از مبارزه و تعهد، یعنی مدتی در مبارزه با شاه و مدتی را در مبارزه با آخوندها سپری کرده‌اند.

 

 

آنتونیو تاسو

هرکجا بارقه‌یی از آزادی و عدالت وجود داشته باشد

سازمان مجاهدین باید قاطعانه وارد شود

تا حقوق خود را به‌دست بیاورد و نبرد خود را به‌رسمیت بشناساند

 

به‌رغم این‌که به‌دلیل همین حمایتم از مقاومت

از سوی رژیم آخوندها در لیست سیاهشان قرار گرفته‌ام

افتخار حضور در لیست دوستان پرزیدنت رجوی

و خواهران و برادران ایرانی را دارم

 

آنتونیو تاسو - نمایندهٔ پیشین پارلمان ایتالیا

سلام می‌کنم به‌همهٔ اعضای این پنل و مسئولان همآهنگ‌کنندهٴ این گردهمایی باشکوه. به‌ویژه درود می‌فرستم به‌این سازمان‌دهی عالی که از زمانی که در سال۲۰۱۸ در این گردهمایی‌ها شرکت کرده‌ام، این سازمان‌یافتگی همیشه خود را به‌طرز برجسته‌یی نشان داده است. من امروز بیش از هر زمان دیگری معتقدم که ضروری است جنایتها و بی‌رحمی‌هایی را به‌یاد بیاوریم که هر روز در ایران رخ می‌دهند. جنایتها در حق مردمی که از تحمل ظلم و ستم رژیم به‌تنگ آمده‌اند. رژیمی که هرگز در کشتن زنان و مردان شکاف و ابهامی ندارد. زنان و مردانی که از حقوق مسلم به‌رسمیت شناخته‌شدهٔ بین‌المللی در سراسر جهان دموکراتیک برخوردارند. یعنی حق اعتراض به‌آنچه که ناعادلانه می‌پندارد و حق ارائهٔ پیشنهاد برای چیزی که معتقد است باید تغییر کند. این یادآوریها و این مقدمه را مناسب می‌دانم، با توجه به‌حوادث اخیر از جمله مشکلات و موانعی که سازمان مجاهدین خلق در دریافت اجازهٔ برگزاری این گردهمایی بزرگ با آن روبه‌رو شد و سرانجام با مداخلهٔ دادگاه به‌طرز درخشانی حل و فصل شد. همان‌طور که همکارم زامپاروتی گفت و من به‌او درود می‌فرستم، هرکجا بارقه‌یی از آزادی و عدالت وجود داشته باشد سازمان مجاهدین باید قاطعانه وارد شود تا حقوق خود را به‌دست بیاورد و نبرد خود را به‌رسمیت بشناساند.

و در پایان باید اشاره کنم که جهان به‌اصطلاح دموکراتیک باید انتخاب درستی بکند. نه آن چیزی که در حال حاضر راحت‌ترین انتخاب به‌نظر می‌رسد. بلکه باید درست‌ترین را انتخاب کرد و انتخاب درست، حمایت از جنبش متعلق به‌پرزیدنت خانم مریم رجوی است. او تنها نقطهٔ امید مردم ایران است، زیرا او یک پروژهٔ مترقی و مخالف بنیادگرایی اسلامی را پیشنهاد می‌کند. برنامهٔ او معروف و برای حاضران در اینجا شناخته‌شده است. برنامهٔ ۱۰ماده‌یی ایشان مبتنی است بر احترام به‌حقوق‌بشر و استقرار حاکمیت قانون. خب این نقطهٔ قوتی است که کشورهای دموکراتیک بین‌المللی باید در برابر خشم یک رژیم دین‌سالار، خشن و زن‌ستیز از آن قدردانی و حمایت کنند. به‌عنوان نماینده‌یی از آخرین دورهٴ قانون‌گذاری یعنی دورهٴ هجدهم پارلمان ایتالیا و در حال حاضر به‌عنوان نمایندهٔ یک جامعهٔ گسترده، من از سال۲۰۱۸ این کار را انجام می‌دهم؛ یعنی از پروژهٔ پرزیدنت رجوی و دوستان ایرانی او حمایت می‌کنم و به‌آن پیوسته‌ام. به‌رغم این‌که به‌دلیل همین حمایتم، از سوی رژیم آخوندها در لیست سیاهشان قرار گرفته‌ام.

خب من هم یک منطق دارم. من الآن نمی‌توانم به‌ایران بروم، اما متقابلاً افتخار حضور در لیست دوستان پرزیدنت رجوی و خواهران و برادران ایرانی را دارم.

در پایان، آرزوی من این است که به‌زودی دوباره دور هم جمع شویم، این‌بار در تهران و به‌طور خاص در یک ایران آزاد، دموکراتیک و آباد. متشکرم

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7dffd791-e0d9-452e-bc90-968ed26ea2f3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات