728 x 90

سخنرانی ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در جلسه شورای امنیت ملل متحد

سخنرانی زلنسکی در شورای امنیت ملل متحد
سخنرانی زلنسکی در شورای امنیت ملل متحد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز سه‌شنبه ۱۶فروردین در جلسه شورای امنیت به‌صورت ویدیو کنفرانس سخنرانی کرد و از جنایات انجام شده در اوکراین طی بیش از ۴۰روز که از جنگ می‌گذرد پرده برداشت.

زلنسکی گفت: من از شهر بوچا که فاصله زیادی با کی‌یف ندارد می‌آیم، هیچ جنایتی نیست که آنها در آن شهر انجام نداده باشند. ارتش روسیه جستجو می‌کرد و به‌صورت هدفمند هر کس که به کشور ما خدمت می‌کرد را به‌قتل می‌رساند. آنها زنان را در خارج از خانه‌شان در زمانی که تلاش می‌کردند با کسی که زنده است تماس تلفنی بگیرند، به ضرب گلوله می‌کشتند. آنها خانواده‌ها را به‌طور کامل اعم از افراد بالغ یا کودکان را کشتند.

آنها تلاش کردن اجساد افراد را بسوزانند. من به‌نمایندگی از مردمی که هر روز به افراد جان‌باخته ادای احترام می‌کنند، شما را مخاطب قرار می‌دهم.

افرادی که کشته شدند و پس از این‌که شکنجه شدند از پشت به سرشان شلیک شد. به برخی افراد در خیابان‌ها شلیک شد و برخی را در چاه‌ها انداختند. و بدین ترتیب آنها با درد و رنج مردند.

 

آنها در خانه‌شان در آپارتمانها بر اثر انفجار نارنجک ها کشته شدند. غیرنظامیان در حالی‌که در وسط خیابان در ماشین‌هایشان نشسته بودند، فقط برای سرگرمی روسها با تانکها زیر گرفته شده و له شدند.

دست‌ها و پاهای آنها قطع شد و آنها را گردن زدند. زنان در برابر فرزندانشان مورد تجاوز قرار گرفته و کشته شدند.

آنها فقط به‌دلیل این‌که متجاوز آن چه می‌خواست از آنها نشنید زبانشان را بریدند. این اقدامات هیچ تفاوتی با اقدامات داعش که سرزمین‌هایی را اشغال کرده بودند، ندارد.

 

امنیتی که شورای امنیت باید تضمین کند کجا است؟

زلنسکی با اشاره به تجاوز انجام شده به کشورش گفت:  اینجا این اقدامات توسط یک عضو شورای امنیت ملل متحد انجام شده است تا مرزهای داخلی و کشورها را از بین ببرد، تا حق چند کشور که سرنوشت خودشان را خودشان تعیین می‌کنند از آنها بگیرد. آنها سیاست مستمر از بین بردن تنوعات قومی و مذهبی را پیش می‌برند. آنها به جنگها دامن می‌زنند و به‌صورت عمدی طوری آن را هدایت می‌کنند که هر چه بیشتر افراد عادی غیرنظامی را کشته و شهرها را ویران کنند. تا مردم، کشور خودشان را ترک کنند که پر از ویرانه و گورهای دسته‌جمعی است.

شما همه این موارد را می‌بینید و آنها از نفرت پراکنی در سطح کشور حمایت می‌کنند و دنبال این هستند که این نفرت پراکنی را با سیستم تبلیغات خود و فساد سیاسی به کشورهای دیگر گسترش دهند. آنها باعث یک بحران غذایی شدند که ممکن است در آفریقا، در آسیا و جاهای دیگر منجر به قحطی شود و مطمئناً منجر به بحرانهای سیاسی در بسیاری از کشورها خواهد شد و امنیت داخلی آن کشورها را از بین می‌برد. بنابراین امنیتی که شورای امنیت باید تضمین کند کجا است؟

 

امنیتی وجود ندارد به‌رغم این‌که شورای امنیت وجود دارد

وی سپس شورای امنیت را خطاب قرار داد و افزود: امنیتی وجود ندارد به‌رغم این‌که شورای امنیت وجود دارد. صلح کجاست و آن ضمانتهایی که سازمان ملل باید تضمین کند کجا است؟ این واضح است که نهاد کلیدی دنیا که باید جلوی تجاوزگر را بگیرد و صلح را تضمین کند، نمی‌تواند به‌طور مؤثر کار خود را انجام دهد.

الان دنیا می‌تواند ببیند که ارتش روسیه در زمانی که شهر بوچا را اشغال کرده بود، چه کار کرد. ولی دنیا هنوز باید ببیند که آنها در سایر شهرها و مناطق اشغال شده کشور ما چه کارهای انجام داده‌اند. جغرافیای ما ممکن است متفاوت باشد ولی بی‌رحمی در همه جا یکسان است. جنایتها یکی هستند و حسابرسی باید حتماً اجرا شود.

 

قتل‌عام در شهر بوچا تنها یک نمونه، متأسفانه فقط یک نمونه است

رئیس‌جمهور اوکراین سپس قوانین منشور ملل متحد را مرور کرده و متذکر شد: خانمها و آقایان مایلم به شما ماده یک از فصل یک منشور ملل متحد را یادآوری کنم. که هدف سازمان ما چیست. هدف آن این است که صلح را حفظ کند و تضمین کند که همه به این صلح ملتزم باشند. و الآن منشور ملل متحد به‌معنی واقعی کلمه نقض شده است و شروع آن از ماده یک است و نکته سایر ماده‌ها چیست. امروز در نتیجه اقدامات روسیه در کشور ما در اوکراین ما شاهد بدترین جنایتهای طول تاریخ از زمان پایان جنگ جهانی دوم هستیم. نیروهای روسیه به‌صورت عمدی شهرهای اوکراین را ویران می‌کنند و آنها را با شلیک توپخانه و حملات هوایی تبدیل به خاکستر می‌کنند. آنها به‌صورت عمدی شهرها را محاصره می‌کنند و گرسنگی عمومی ایجاد می‌کنند. آنها به‌صورت عمدی ستونهای غیرنظامیان که تلاش می‌کنند از سرزمینها و روستاها فرار کنند، هدف قرار می‌دهند. آنها حتی سنگرهایی که غیرنظامیان در برابر حملات هوایی در آنجا پناه می‌گیرند را منفجر می‌کنند. آنها به‌صورت عمدی شرایطی در سرزمینهایی که موقتاً اشغال شده است، ایجاد می‌کنند تا هر چه بیشتر افراد غیرنظامی در آنجا کشته شوند. قتل‌عام در شهر بوچا تنها یک نمونه، متأسفانه فقط یک نمونه، از کارهایی که اشغالگران در ۴۱روز گذشته در سرزمین ما انجام داده‌اند. و مکانهای مشابه زیاد دیگری وجود دارد که دنیا هنوز باید واقعیت کامل را بفهمد. ماریوپول، خارکیف، دهها جامعه دیگر در اوکراین که هر کدام از آنها مشابه بوچا است.

 

آنها خواهند گفت که اجساد افراد کشته شده را آنها انداخته‌اند و همه ویدیوها ساختگی است

زلنسکی سپس به ترفند ایجاد ابهام توسط متجاوزین به حقوق جامعه‌ها اشاره کرد و گفت: من می‌دانم و شما هم به‌خوبی می‌دانید که نماینده روسیه در پاسخ به اتهامات این جنایتها چه خواهد گفت. آنها این حرفها را بارها زده‌اند. برجسته‌ترین نمونه‌های آن این بود که پس از سرنگون کردن خط هوایی مالزیایی بر فراز دونباس با سلاحهای روسیه یا در جنگ در سوریه در همه این موارد آنها همه را مقصر اعلام می‌کنند فقط برای این‌که اقدامات خودشان را توجیه کنند. آنها خواهند گفت که روایتهای مختلفی وجود دارد و نمی‌توان تشخیص داد که کدام یک صحیح است. آنها خواهند گفت که اجساد افراد کشته شده را آنها انداخته‌اند و همه ویدیوها ساختگی است. ولی الآن سال۲۰۲۲ است. ما شواهد متقن داریم و تصاویر ماهواره‌ای وجود دارد. ما می‌توانیم تحقیقات کامل و شفاف انجام دهیم و ما به‌دنبال چنین چیزی هستیم.

 

وی برای شفاف‌سازی واقعیت‌های موجود خواستار دسترسی خبرنگاران و نهادهای بین‌المللی شد و افزود: حداکثر دسترسی برای خبرنگاران و حداکثر همکاری با نهادهای بین‌المللی، وارد شدن دادگاه بین‌المللی جنایی، واقعیت کامل و حسابرسی کامل. من مطمئنم که همه کشورهای عضو در شورای امنیت باید در این زمینه منفعت داشته باشند. به چه دلیل؟ به‌منظور این‌که یک بار و برای همیشه کسانی که فکر می‌کنند حقوق ویژه دارند و معتقدند که می‌توانند هر کاری بکنند را مجازات کنیم. به همه جنایتکاران جنگی در دنیا نشان دهیم که چطور آنها هم مجازات خواهند شد. در صورتی که بزرگترین مجرم مجازات شود در آن صورت همه مجازات می‌شوند.

 

زلنسکی سپس اضافه کرد:  ما با کشوری روبه‌رو هستیم که حق وتو در شورای امنیت را تبدیل به حق کشته شدن کرده است. این امر ساختار امنیت جهانی را تضعیف می‌کند و اجازه می‌دهد هر کاری بدون مجازات انجام شود. آنها هر چیزی که می‌توانند را تخریب می‌کنند. اگر این روند ادامه پیدا کند کشورها فقط می‌توانند روی قدرت سلاحهای خودشان تکیه کنند تا امنیت خود را تضمین کنند. و نمی‌توانند به قانون بین‌المللی و نهادهای بین‌المللی تکیه کنند. و سازمان ملل می‌تواند تعطیل شود.

 

سیستم سازمان ملل باید فوراً اصلاح شود تا حق وتو حق کشتن دیگران نباشد

وی سپس اعضای شورای امنیت را مخاطب قرار داده و می‌پرسد: خانمها و آقایان، آیا شما آمادگی دارید سازمان ملل را تعطیل کنید؟ آیا شما فکر می‌کنید زمان قانون بین‌المللی تمام شده است؟ اگر پاسخ شما خیر است پس باید فوراً اقدام کنید. منشور ملل متحد باید فوراً احیا شود. سیستم سازمان ملل باید فوراً اصلاح شود تا حق وتو حق کشتن دیگران نباشد. که نمایندگی عادلانه شورای امنیت از همه مناطق دنیا وجود داشته باشد. تجاوزگر باید فوراً مورد حسابرسی قرار بگیرد. برای این منظور عزم راسخی لازم است. قتل‌عامها از سوریه گرفته تا سومالی تا افغانستان تا یمن و لیبی باید مدت طولانی پیش متوقف می‌شد. اگر واقعیت را بگویم در صورتی که استبداد یک بار چنین پاسخی به جنگ دریافت می‌کرد این جنگها متوقف می‌شد و صلح واقعی تضمین می‌شد. و مطمئناً دنیا تغییر می‌کرد. و شاید در کشور من دیگر جنگی علیه مردم اوکراین، علیه شهروندان ما وجود نمی‌داشت. ولی دنیا فقط تماشا کرد و نمی‌خواست چه اشغال کریمه چه جنگ علیه گرجستان یا مصادره کرده کل منطقه ترانستیسترا از ملداوی را ببیند. و چطور روسیه پایه‌های سایر درگیریها و جنگها در نزدیکی مرزهایشان را آماده می‌کرد و چطور آن را متوقف کنند. ارتش روسیه و کسانی که فرامین را صادر می‌کردند باید فوراً به‌خاطر جنایتهای جنگی در اوکراین به دست عدالت سپرده شوند. هر کس که دستورات جنایت داده است و آن را علیه مردم ما اجرا کرده است باید محاکمه شود. بایدن محاکمه‌ها مانند دادگاههای نورنبرگ باشد. من مایلم به دیپلماتهای روسیه یادآوری کنم که فون ریبن تروپ [وزیر خارجه آلمان نازی در زمان هیتلر -م] از محاکمه به‌خاطر جنایت جنگی در جنگ جهانی دوم مصون نبود. آدولف آرتمن نیز بدون مجازات باقی نماند. هیچ‌کدام از آنها از مجازات فرار نکردند.

 

 زمان آن فرا رسیده است سیستم سازمان ملل را اصلاح کنیم

رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه اصلاح روند امنیت جهانی را پیشنهاد داد و گفت: الآن زمان آن فرا رسیده است سیستم سازمان ملل را اصلاح کنیم و یک کنفرانس جهانی تشکیل دهیم و من پیشنهاد می‌کنم که ما می‌توانیم این کار را در اینجا در کی‌یف صلح‌آمیز انجام دهیم به‌منظور این‌که تعیین کنیم که چطور می‌خواهیم سیستم امنیت جهانی را اصلاح کنیم و چطور به‌رسمیت شناخته شدن مرزها و تمامیت کشورها را تضمین می‌کنیم تا در خدمت قانون بین‌المللی باشد. الآن روشن است که اهدافی که در سال۱۹۴۵ در سان فرانسیسکو برای تشکیل یک سیستم جهانی امنیت بین‌المللی مشخص شد، محقق نشده است. و بدون اصلاحات محقق کردن این اهداف غیرممکن است. به این دلیل باید هر چه در توان داریم انجام دهیم تا به نسل بعدی، یک سازمان ملل مؤثر تحویل دهیم با این توانایی که به‌صورت پیشگیرانه به چالشهای امنیتی پاسخ دهد و به این ترتیب صلح را تضمین کند. باید به متجاوزان روسیه فشار آورد تا مجبور شوند صلح بکنند. و باید بتوان در صورتی که اصول نقض شود آن کشور را مجازات کرد. نمی‌تواند هیچ‌گونه استثنا یا حقوق ویژه وجود داشته باشد. همه باید برابر باشند همه شرکت‌کنندگان در جامعه جهانی صرف‌نظر از قدرت اقتصادی، منطقه جغرافیایی و جاه‌طلبیهای تک به تک آنها باید برابر باشند. باید قدرت صلح غالب شود. اوکراین آمادگی دارد یک دفتری برای سیستم جدیداً اصلاح شده امنیتی ارائه دهد مانند دفتر در ژنو. با سیستمی برای مسائل بشردوستانه و مسائل محیط‌زیستی. و ما می‌توانیم در کی‌یف دفتری برای اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم. تا صلح را حفظ کنیم. مایلم به شما مأموریت صلح‌آمیز مان در افغانستان را یادآوری کنیم... .

 

اوکراین نیاز به صلح دارد، اروپا به صلح نیاز دارد و دنیا به صلح نیاز دارد

به این دلیل اوکراین این حق اخلاقی را دارد که پیشنهادات اصلاح در سیستم امنیت جهانی بدهد. ما اثبات کردیم که ما به دیگران کمک کرده‌ایم و نه فقط در زمان خوشی بلکه در زمانهای دشواری. و ما الآن به تصمیمات شورای امنیت برای صلح در اوکراین نیاز داریم. اگر ما ندانیم که چطور این تصمیمات را بگیریم، شما می‌توانید دو کار بکنید یا روسیه را به‌عنوان متجاوز و منبع جنگ از شورای امنیت برکنار کنید تا این کشور نتواند از تصمیمات در مورد تجاوزات و جنگ خودش ممانعت کند و بعد هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا صلح را برقرار کنیم. و گزینه دوم این است که لطفاً نشان دهید که چطور می‌توانیم سازمان ملل را اصلاح یا تغییر دهیم تا صلح را برقرار کند. یا اگر آلترناتیو و گزینه دیگری وجود ندارد گزینه دیگر این است به‌طور کامل شورای امنیت را منحل کنید. و من می‌دانیم که اگر شما بپذیرید که هیچ کاری به غیر از گفتگو نمی‌توانید بکنید شورای امنیت تأثیری ندارد. اوکراین نیاز به صلح دارد، اروپا به صلح نیاز دارد و دنیا به صلح نیاز دارد. و من از شما درخواست می‌کنم که این کلیپ کوتاه را تماشا کنید. لطفاً فقط یک دقیقه دیگر از زمان‌تان را به ما بدهید که ویدویی که ما می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چطور یک کشور می‌تواند قوانین را نقض کند و این نتیجه مجازات نشدن است. اگر امکان دارد لطفاً این کلیپ را تماشا کنید به‌دلیل این‌که غیرممکن است که همه بتوانید به کشور ما بیایید و با چشمان خودتان این صحنه را ببینید. از این رو از شما درخواست می‌کنم این کلیپ را تماشا کنید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/66efbc05-090c-48df-982b-6a5dc5e58032"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات