728 x 90

سخنرانی نماینده انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان در اجلاس شورای حقوق‌بشر

ندا امانی نماینده انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان
ندا امانی نماینده انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان

در جلسه شورای حقوق‌بشر روز ۴مهر۹۹، ندا امانی نماینده انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان به تشکیل کمیسیون تحقیق در مورد قتل‌عام زندانیان سیاسی سال۶۷ فراخوان داد و گفت:

«می‌خواهم فقدان تحقیقات در مورد کشتار زندانیان ایران در سال۱۳۶۷ را به اطلاع شورا برسانم. مقام‌های رژیم ایران مسئول قتل‌عام بیش از ۳۰هزار زندانی از مصونیت کامل برخوردارند. ما به جامعه بین‌المللی یادآوری می‌کنیم که مسئولیت جمعی ما این است که عاملان این امر را مورد بازخواست قرار داده و عدالت و حقیقت را برای خانواده‌ها و مردم ایران تأمین کنیم.

مقام‌های رژیم ایران در پی حکم صادر شده توسط خمینی در سال ۱۳۶۷ به‌اصطلاح کمیسیونهای مرگ تشکیل دادند. طی چند ماه، کمیسیونهای مرگ احکام اعدام دهها هزار زندانی را که به‌طور مخفی و مخفیانه اعدام شدند، صادر کردند. تحقیقات سازمانهای غیردولتی ۸۷عضو کمیسیونهای مرگ را شناسایی کرده است، بسیاری هنوز در سیستم قضایی رژیم ایران دارای مناصب بالا هستند. تحقیقات جامعه مدنی به این نتیجه رسیده است که این کشتار آشکارا یک جنایت علیه بشریت بوده است. دبیرکل سازمان ملل و گزارشگران ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد حق یافتن حقیقت را برای خانواده‌ها و دستیابی به اطلاعات بدون آزار و اذیت را مطرح کرده‌اند.

مصونیت از مجازات بزرگترین تهدید برای ضمانت عدم تکرار است. ما از کمیسر عالی و این شورا می‌خواهیم یک کمیسیون تحقیق برای رسیدگی به‌قتل‌عام زندانیان در سال۱۳۶۷ و برای پایان دادن به این مصونیت از مجازات چندین ساله، تشکیل دهد».

در جلسه شورای حقوق‌بشر نمایندگان چک، دانمارک، ایرلند، ایسلند و عفو بین‌الملل علیه نقض فاحش حقوق‌بشر در ایران و کشتار قیام‌کنندگان سال۹۸ توسط رژیم آخوندی سخنرانی کردند.

پتر گاجوچک نماینده جمهوری چک: «در رابطه با ایران، ما از استمرار نقض سیستماتیک حقوق‌بشر علیه کسانی که در جریان اعتراضات سراسری در نوامبر ۲۰۱۹ – آبان ۹۸دستگیر شده‌اند، نگرانیم. ما اعدام اخیر نوید افکاری را محکوم می‌کنیم. ما از اتهامات بسیار کلی که حکم اعدام بر اساس آن صادر می‌شود نگرانیم که شامل پرونده امیر حسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی می‌شود».

مورتن جسپرسن نماینده دانمارک: «در رابطه با ایران ما از رفتار مقام‌های رژیم با اعتراضات مردمی عمیقاً نگرانیم که در گزارش گزارشگر ویژه در تیرماه گذشته به آن اشاره شد».

مایکل گافی نماینده ایرلند: «ما در رابطه با ایران هم‌چنان از نقض مداوم حقوق‌بشر نگرانیم از جمله استفاده از حکم اعدام، اعمال محدودیت بر آزادی بیان و مطبوعات و رفتار با اقلیتهای مذهبی».

ترواردور آتلی تورسون نماینده ایسلند: «ما اعدامهای خودسرانه اخیر در ایران را محکوم می‌کنیم و خواستار پایان دادن به حکم اعدام هستیم. از دولت ایران می‌خواهیم زندانیان سیاسی را فوراً آزاد کند».

کوین ویلان نماینده عفو بین‌الملل: «در ایران، مقامات رژیم سرکوب خود را که در اعتراضات نوامبر ۲۰۱۹ – آبان ۹۸ صورت گرفت گسترش داده‌اند. ما علاوه بر کشتن عمدی صدها معترض غیرمسلح، استفاده گسترده از شکنجه را مستند کرده‌ایم. حکم اعدام به‌عنوان سلاحی برای سرکوب سیاسی بکار گرفته می‌شود. سیستم قضایی رژیم ایران افراد نوجوان را اعدام کرده و انگشت افراد را قطع می‌کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a6b585a2-569d-4796-b12c-00e262d40509"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات