728 x 90

ستاره صبح: ایران به‌تدریج توان و نفوذ خود در عراق را از دست می‌دهد

تظاهرات جوانان عراقی علیه دخالتهای رژیم ایران - عکس از آرشیو
تظاهرات جوانان عراقی علیه دخالتهای رژیم ایران - عکس از آرشیو

روزنامه حکومتی ستاره صبح در سرمقاله امروز خود ۳۰تیر۹۹ درباره دلایل پیدا و نهان سفر وزیر خارجه آخوندها به عراق و سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان نوشت: به‌نظر می‌رسد ایران به‌تدریج توان و نفوذ خود در عراق را از دست می‌دهد.
این روزنامه حکومتی با بیان مثلثی که ضلع مربوط به ایران در حال کوچک‌تر شدن است، نوشت: «اگر مثلثی را ترسیم کنیم که ایران، آمریکا و عربستان سعودی در عراق تشکیل دهند، در این مثلث ضلع مربوط به ایران در حال کوچک‌تر شدن است.
مسأله دیگر این است که عراق به‌هرحال دیر یا زود به دنیای عرب باز خواهد گشت، زیرا منافع این کشور در درازمدت در این است که با عربستان سعودی و شیخ‌نشینهای حاشیه خلیج‌فارس روابط خود را تعمیق و بهبود بخشد.

مسأله دیگر این است که به‌نظر می‌رسد ایران به‌تدریج توان و نفوذ خود در عراق را از دست می‌دهد و به‌نظر نمی‌رسد آقای الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم شخصیتی باشد که بخواهد روابط نزدیکی با ایران برقرار کند. بنابراین ناچار است فعلاً کج‌دار و مریز با ایران رفتار کند تا رفته‌رفته از قدرت و نفوذ گروه‌های عراقی نزدیک به ایران در کشورش بکاهد. هر چند اکنون نیز نشانه‌هایی از این موضوع به چشم می‌خورد. این‌که الکاظمی، نخست‌وزیر عراق ابتدا به ریاض و سپس به تهران سفر می‌کند معنادار و حاوی پیام سیاسی است. به همین دلیل می‌توان گفت در آن مثلث قدرتهای خارجی در عراق، ضلع ایران ممکن است نسبت به قبل کوچک‌تر شود».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/56e8cbb1-7c86-42f8-8db9-d67188e7cde0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات