728 x 90

ستاد نیروهای مرکزی آمریکا: پهپادهای عامل حمله به کشتی مرسر استریت، در ایران ساخته شده‌اند

بیانیه ستاد نیروهای مرکزی آمریکا
بیانیه ستاد نیروهای مرکزی آمریکا

ستاد نیروهای مرکزی آمریکا، سنتکام، روز جمعه ۱۵ مرداد نتایج تحقیقات این ستاد درباره حمله اخیر به به نفتکش مرسر استریت را منتشر کرد که عنوان می‌کند رژیم ایران با انجام سه حمله پهپادی این کشتی را هدف قرار داد.

بر اساس این بیانیه نظامیان این ستاد چند قطعه از پهپاد سوم رژیم ایران را از دریا بیرون کشیده و بازیابی کرده و به این نتیجه رسیدند که مشابه نمونه‌های پیش گردآوری شده از پهپادهای تهاجمی ساخت رژیم ایران بوده است.

سنتکام اعلام کرد که دو حمله اول پهپادی به کشتی در روز هفتم مرداد ناموفق بود اما حمله سوم با پهپاد انفجاری، باعث مرگ دو خدمه کشتی شد.

ستاد نیروهای مرکزی آمریکا تعیین کرده که حمله پهپادی حفره‌ای به قطر ۶فوت (یک متر و ۸۰سانتیمتر) در بخش کابین کاپیتان ایجاد کرد و به فضای داخلی کابین آسیب جدی رساند.

 

بیانیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده در مورد تحقیق در مورد حمله به نفتکش موتوری مرسر استریت

سایت سنتکام

۶ اوت ۲۰۲۱ ساعت ۱۷۴۵ - ۱۵مرداد۱۴۰۰

تامپا، فلوریدا - پس از حمله ۳۰ژوئیه پهپاد انفجاری به نفتکش مرسر استریت (M/T) هنگام عبور از آبهای بین‌المللی در سواحل عمان، یک تیم تحقیقاتی متخصص مواد منفجره از ناو USS رونالد ریگان وارد این نفتکش شد تا شواهد را بررسی و با اعضای بازمانده خدمه مصاحبه کند.

این تیم به یافته‌های زیر رسید:

۱) نفتکش مرسر استریت در شامگاه ۲۹ژوئیه توسط دو حمله ناموفق پهپاد هدف قرار گرفت. خدمه حملات را از طریق تماسهای اضطراری در شامگاه ۲۹ژوئیه گزارش کردند. تیم تحقیق بر اساس مصاحبه‌ها با خدمه، گزارش های حملات را معتبر دانست، که به دریا در مجاورت نفتکش اصابت کرد. بازرسان بقایای کوچکی از حداقل یکی از پهپادها در مرسر استریت پیدا کردند که خدمه آن را از آب بیرون آورده بودند و این گزارشها را مورد تأیید قرار می‌داد.

۲) تیم تحقیق مشخص کرد که خسارت گسترده به مرسر استریت که در اسلایدهای ضمیمه ثبت شده است، نتیجه سومین حمله پهپادی در ۳۰ژوئیه بوده است. این پهپاد دارای مواد منفجره درجه نظامی بود و باعث مرگ دو نفر از خدمه شد؛ ناخدای کشتی، یک شهروند رومانیایی و یک شهروند انگلستان که بخشی از تیم امنیتی بود.

۳) انفجار مواد منفجره در پی برخورد پهپاد، حفره‌ای به قطر ۶فوت در سقف محل ناخدای کشتی ایجاد کرد و به فضای داخلی آن آسیب جدی وارد کرد. آزمایشات شیمیایی انفجاری نشان‌دهنده یک ماده منفجره مبتنی بر نیترات بود و با نام RDX شناخته می شد و نشان می‌داد که پهپاد برای ایجاد صدمه و تخریب آماده شده بود.

۴) کارشناسان مواد منفجره توانستند چندین قطعه از این پهپاد سوم را بازیابی کنند، از جمله یک تثبیت کننده عمودی (بخشی از بال) و اجزای داخلی که تقریباً مشابه نمونه‌های قبلی جمع‌آوری شده از پهپادهای تهاجمی انتحاری ایران بود. فاصله سواحل ایران تا محل حملات در محدوده برد پهپادهای مستند شده تهاجمی انتحاری ایران بود. پس از تجزیه و تحلیل در محل، برخی از مواد به مقر ناوگان پنجم ایالات متحده در منامه، بحرین و متعاقباً برای آزمایش و تأیید بیشتر به آزمایشگاه ملی ایالات متحده منتقل شد.

۵) به کارشناسان مواد منفجره بریتانیایی در مقر فرماندهی ناوگان پنجم دسترسی به شواهد داده شد. شواهد به‌صورت مجازی با کارشناسان مواد منفجره اسراییلی به اشتراک گذاشته شد. هر دو شریک با یافته‌های ایالات متحده موافق بودند.

کارشناسان آمریکایی بر اساس شواهد به این نتیجه رسیدند که این پهپاد در ایران تولید شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6315f385-fe41-431f-8281-52dd9681555d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات