728 x 90

سایت لوانت انگلستان: تحصن‌ها و تجمعهای معلمان، بزرگترین اعتراض سازمان‌یافته در ۴۰سال اخیر از نظر مشارکت معلمان بود

تجمع اعتراضی معلمان ۲دیماه ۱۴۰۰
تجمع اعتراضی معلمان ۲دیماه ۱۴۰۰

سایت لوانت ـ انگلستان در مطلبی از تظاهرات و تجمعهای اعتراضی معلمان در هفته‌های گذشته نوشت: این تحصن‌ها و تجمعات، بزرگترین اعتراض سازمان‌یافته در ۴۰سال اخیر از نظر مشارکت معلمان بود.

لوانت ـ انگلستان نوشت: رسانه‌های بین‌المللی و رسانه‌های مخالف در ایران به اعتراضهای فوق که توسط معلمان رهبری می‌شود توجه نشان دادند. این توجه نه فقط به‌دلیل شعارهای مطالبه‌گر و تخصصی و اجرایی در رابطه با نحوه انجام فرآیند آموزشی یا اشتغال و تأثیر آن بر حقوق و دستمزد و ظرفیت قراردادی؛ بلکه به این دلیل بود که شعارهایی مبنی بر آزادی و آزادی بازداشت شدگان و توقف احکام اعدام و شکنجه را سردادند.

ایران شرایط معیشتی سختی را پشت سر می‌گذارد که سال‌هاست به‌دلیل پیامدهای سیاست رژیم حاکم که باعث افت توسعه، تورم بالا و گسترش بیکاری و فقر شده، به‌وجود آمده است. سیاست‌های رژیم طی سالیان متمادی، کشور را به رویارویی شدید با کشورهای بزرگ کشانده است. این امر به‌دلیل برنامه‌های حاکمیت دینی جهت مداخله در کشورهای منطقه و حمایت مالی از گروه‌های مذهبی، و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی خارج از چارچوب مشروعیت بین‌المللی و حتی داخلی مانند حمایت از شبه‌نظامیان حوثی و صدور انقلاب و درگیر شدن در برنامه موشکهای بالستیک و برنامه هسته‌یی که مغایر با فعالیت‌های صلح‌آمیز می‌باشد، تحریم‌های شدید اقتصادی را در پی داشته است

مجموع این ملاحظات باعث شد تا ایرانیان و در پیشاپیش آنها، معلمان در اعتراضات خود به شرایط سخت معیشتی که سال‌هاست به‌دلیل تأخیر چندماهه در پرداخت دستمزدها و بی‌عدالتی در تعدیل دستمزدها با هزینه‌هایی که هم‌چنان ادامه دارد و هم‌چنین نبود بیمه درمانی اعتراض کنند و این باعث شده که معلمان در ایران دغدغه رفع نیازهای خود را داشته باشند. امری که موجب پس‌رفت روند آموزشی شده است.

حقوق معلمان ایرانی هنوز یک چهارم یا یک‌سوم خط فقر است. آنها با شرایط سخت زندگی روبه‌رو هستند و آنها را مجبور به کار در مشاغل اضافی با بازده ضعیف نیز می‌کند. معلمان دارای شغل دائم به‌طور متوسط ​​ماهانه ۴میلیون تومان حقوق می‌گیرند در حالی‌که خط فقر در ایران ۱۴میلیون تومان در ماه است. معلمان با قرارداد موقت ماهیانه بین یک تا دو میلیون تومان به‌صورت مقطعی دریافت می‌کنند.

و در جزئیات بیشتر در مورد مطالبات معلمان، یک معلم به «لوانت لندن»، مجموعه خواسته‌هایشان را، این‌گونه بیان می‌کند: «اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی و فراخوان به ارتقای کیفیت آموزش و لزوم آموزش رایگان برای دانش آموزان».

مهمترین خواسته ما آزادی زندانیان سیاسی، معلمان و دانشجویان زندانی است.

این معلم می‌افزاید: اما در سه ماه گذشته ۶تجمع بزرگ و گسترده برگزار شد و اکنون در اوج آن هستیم. این تجمعات مجلس شورا را بر أن داشت تا بعد از قیام ۱۳دسامبر قانون طبقه‌بندی معلمان را تصویب کند. البته تصویب این قانون هیچ مشکلی را حل نکرد، در واقع دولت نمی‌خواهد و نتوانسته مشکلات ما را حل کنند.

موفقیت رئیسی برای معترضان نوید خوبی نبود، زیرا او به‌عنوان یکی از مقامات اصلی و به‌عنوان یکی از اعضای «هیئت مرگ» متهم به کشتار هزاران زندانی سیاسی در سال۱۳۶۷ است. شایان یادآوریست که این قتل‌عام قربانی شدن هزاران زندانی که اغلب وابسته به سازمان مجاهدین خلق بودند را به‌دنبال داشت.

به‌دلیل انتصاب وی، بیش از ۴۰۰نفر از دانشگاهیان و متخصصان ایرانی-آمریکایی در سپتامبر ۲۰۲۱ نامه‌یی به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ارسال کردند و در آن خواستار محاکمه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به جرم جنایت علیه بشریت شدند. کما این‌که انتصاب وی با مخالفت‌های کشورهای غربی و محکومیت‌های سازمانهای مستقل حقوق‌بشری مواجه شد.

این معلم ​​معتقد است که انتصاب ابراهیم رئیسی به‌معنای سرکوب هر گونه اعتراضی توسط دولت به‌منظور حفظ قدرت، تسلط و هژمونی خود می‌باشد.

این معلم، معتقد است این سیستم فقط برای حفظ قدرت و ظلم طراحی شده است و نه چیز دیگر.

سرکوب وحشیانه... . معلمان و کشاورزان پشتیبانی متقابل

در ماه‌های اخیر، به‌ویژه دسامبر ۲۰۲۱، معلمان ایرانی به خیابانهای بیش از ۱۱۹شهر در سراسر ایران آمدند و خواهان افزایش حقوق خود تا ۸۰درصد حقوق‌های دانشگاهها شدند. معلمان بازنشسته می‌خواهند حقوق خود را با نرخ تورم جدید متعادل کنند.

در ۱۳دسامبر، نیروهای امنیتی به تجمع معلمان در برخی شهرهای ایران حمله کردند. فیلم‌های تظاهرات معلمان در تهران و ساری حاکی از دستگیری معلمان معترض توسط نیروهای امنیتی بود. رسول بو داغی، فعال مدنی و عضو شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان ایران، در حین دستگیری در منزلش در ۱۱ آذرماه توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

سابقه سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز و برخورد با جامعه مدنی، سندیکاها و فعالان سیاسی در سال‌های اخیر این نگرانی را ایجاد کرده است که در صورت ادامه اعتراضات معلمان، کشور شاهد تدابیر امنیتی شدیدتری نسبت به این اعتراضات خواهد بود.

تصاویر و فیلمهای اعتراضی نشان می‌دهد که چگونه معلمان تابلوهایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «آموزش رایگان حق همه دانش‌آموزان است»، «زندان جای معلمان نیست»، «معلمان زندانی را آزاد کنید» و «اعتصابات، راهپیمایی‌ها، اتحادیه‌ها حق مسلم ماست». نظم حق مسلم ماست، معلمان هوشیارند از تبعیض بیزارند، معلمان، مخالف تبعیض، بی‌عدالتی و فقر هستند.

این تحصن‌ها و تجمعات، بزرگترین اعتراض سازمان‌یافته در ۴۰سال اخیر از نظر مشارکت معلمان بود. ویدئوهای پخش شده در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده درگیری با نیروهای امنیتی است. زمانی که قیام کشاورزان در اصفهان آغاز شد، معلمان در تظاهرات خود از قیام اصفهان حمایت کردند. در تظاهرات معلمان، شهر اصفهان و به‌ویژه دانش‌آموزان و سایر اقشار اجتماعی به‌طور خاص از معلمان حمایت کردند.

همان معلم با تأیید این‌که معلمان تا رسیدن به اهداف مورد نظر در خیابان‌ها برای اعتراض و تظاهرات ادامه خواهند داد، گفت: می‌دانیم که برای احقاق حقوق خود راهی جز حضور در خیابان‌ها برای اعتراض وجود ندارد.

وی ​​به‌نمایندگی از تمامی معلمان، بر آزادی تمامی زندانیان سیاسی، معلمان و دانش‌آموزان زندانی تأکید کرد. او از جامعه جهانی خواست تا از قیام معلمان و بقیه طبقات اجتماعی تحت ستم ایران حمایت کنند.

وی در پایان گفت: مماشات با رژیم خونخوار را کنار بگذارید و اجازه دهید مردم ایران خودشان این رژیم را سرنگون کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c23a0ba3-cc71-4ba2-a88a-fb1515e8f02e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات