728 x 90

سایت اینترسپت: رژیم ایران چگونه تلفن همراه معترضان را ردیابی و کنترل می‌کند

سایت اینترسپت
سایت اینترسپت

سایت اینترسپت روز جمعه ۶آبان از دستیابی به اسنادی خبر داد که کنترل و ردیابی تلفن همراه در ایران چگونه توسط رژیم انجام می‌شود: این اسناد نگاهی درونی به یک برنامه دولت ایران را ارائه می‌دهد که به مقامات اجازه می‌دهد تلفنهای مردم را نظارت و دستکاری کنند.

اینترسپت، انتشارات آنلاینی است که در فوریه ۲۰۱۴ توسط سازمان خبری فِرست-لوک-مدیا تأسیس شد. این انتشاراتی اخبار و اسناد مربوط به افشاگریهای ادوارد اسنودن را منتشر می‌کند.

اینترسپت نوشت: در حالی که اعتراضات خشمگین ضددولتی، ایران را فرا گرفت، مقامات هم با زور وحشیانه و هم با سرکوب دیجیتال مقابله به مثل کردند.

کاربران ایرانی موبایل و اینترنت از قطعی شبکه، محدودیت اپلیکیشنهای موبایل و سایر اختلالات خبر دادند.

بسیاری ابراز نگرانی کردند که دولت بتواند فعالیت‌های آنها را از طریق تلفنهای هوشمند ضروری و همه جا دنبال کند.

کنترل شدید رژیم ایران بر اتصال این کشور به اینترنت جهانی ابزاری مؤثر برای سرکوب ناآرامی‌ها به اثبات رسیده است. فقدان شفافیت در مورد قدرتهای فن‌آوری‌شده توسط دولت ایران - یکی از مبهم‌ترین و منزوی‌ترین دولتها در جهان - شکل خود را از وحشت آرام برای مخالفان احتمالی ایجاد کرده است. معترضان اغلب مشکوک شده‌اند که چگونه دولت توانسته مکان آنها را ردیابی کند یا به ارتباطات خصوصی آنها دسترسی پیدا کند - تاکتیک‌هایی که به طرز وحشتناکی فراگیر هستند اما مکانیسم آنها تقریباً ناشناخته بوده است.

در حالی که جدا کردن بخش‌های وسیعی از جمعیت از وب هم‌چنان یک ابزار صریح مورد علاقه سانسور دولتی ایران است، دولت ابزارهای بسیار دقیق‌تر و پیچیده‌تری نیز در دسترس دارد. بخشی از سرکوب داده‌های ایران ممکن است از طریق استفاده از سیستمی به نام «SIAM» توضیح داده شود، یک برنامه وب برای دستکاری از راه دور اتصالات سلولی که در اختیار سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ایران قرار گرفته است.

وجود SIAM و جزئیات نحوه عملکرد سیستم، که برای اولین بار در اینجا گزارش‌شده است، در یک سری اسناد داخلی از یک حامل تلفن همراه ایرانی که توسط The Intercept به دست آمده است، نشان داده شده است.

بر اساس این اسناد داخلی، SIAM یک سیستم کامپیوتری است که در پشت صحنه شبکه‌های سلولی ایران کار می‌کند و منوی گسترده‌یی از دستورات از راه دور را برای تغییر، اختلال و نظارت بر نحوه استفاده مشتریان از تلفن‌هایشان در اختیار اپراتورهای خود قرار می‌دهد.

این ابزارها می‌توانند اتصالات داده خود را تا حد حلزونی کند کنند، رمزگذاری تماسهای تلفنی را بشکنند، حرکات افراد یا گروه‌های بزرگ را ردیابی کنند و خلاصه ابرداده‌های دقیقی از این‌که چه کسی، چه زمانی و کجا با چه کسی صحبت کرده است تولید کند.

یک کارشناس که اسناد SIAM را بررسی کرده است به اینترسپت گفت: چنین سیستمی می‌تواند به دولت کمک کند تا اعتراضات جاری  یا اعتراضات فردا را به‌طور نامریی سرکوب کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1ca0ab12-c857-4d21-8d11-7efe9cb693b3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات