728 x 90

هشدار به بایدن در مورد نادیده گرفتن عراق

دو انفجار انتحاری در یک بازار پرجمعیت بغداد
دو انفجار انتحاری در یک بازار پرجمعیت بغداد

مجله «فارن پالسی» روز جمعه ۳بهمن هشدار داد که نادیده گرفتن عراق توسط دولت رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن «خطای بزرگی» خواهد بود. این مجله با اشاره به حمله انتحاری اخیر در بغداد، آنرا به‌مثابه هشداری دانست که عراق باید یکی از اولویت‌های دولت جدید در کاخ‌سفید باشد.

این مجله آمریکایی در مقاله‌یی به قلم نویسنده بریتانیایی عراقی تبار، مینا العریبی ‌خاطرنشان می‌کند که انتخابات آینده در عراق فرصتی برای تغییر اوضاع کشور و پایان دادن به تاثیر ایران در این کشور به‌شمار می‌آید.

روز پنجشنبه بغداد شاهد دو انفجار انتحاری در یک بازار پرجمعیت بود که منجر به کشته شدن ۳۲نفر و مجروح شدن بیش از ۱۰۰نفر دیگر در خونین‌ترین حمله طی سالیان اخیر، شد. شایان یادآوریست که این انفجارها فقط دو روز پس از تحلیف رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن به‌وقوع پیوست.

 

مجله فوق می‌افزاید، آنچه به‌وقوع پیوست به‌مثابه یادآوری این موضوع بود که خطرات پیش روی عراق از جانب بنیادگرایان، هم‌چنان جدیست و اوضاع کشور هم‌چنان در زمینه‌های بسیاری، در محاصره خطرات می‌باشد.

 

نویسنده مقاله به این اشاره دارد که تاثیر استراتژیک عراق بر سیاست‌های خاورمیانه و پیروزی ایالات متحده یا شکستش در این کشور، می‌تواند بر جایگاه واشنگتن تاثیر بگذارد و این بدان معناست که جهان به‌دقت نحوه‌ٔ رفتار بایدن و تیمش با عراق را زیر نظر خواهد داشت.

وی به اهمیت استفاده از شناخت زیاد بایدن و تیمش از عراق به‌واسطه نزدیکی سابقشان به حوادث این کشور و عهده‌دار بودن مسئولیت پرونده عراق توسط بایدن در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما اشاره کرده و بر روی نامزد منصب وزارت دفاع، لوید آستین و نامزد وزارت‌خارجه آنتونی بلینکن و مشاورش برای امور خاورمیانه باربارا لیف و بریت مک گرک که به‌عنوان هماهنگ‌کننده منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در عراق کار خواهد کرد انگشت می‌گذارد.

مینا العریبی معتقد است که فرصت کمی باقی مانده اما این فرصت برای تغییر در عراق از طریق انتخابات آینده که در اکتبر برگزار خواهد شد، مهم است.

نویسنده می‌گوید با انجام انتخابات و تشکیل دولت آینده، فرمانده‌هان فاسد شبه‌نظامیان و نمایندگان ایران در عراق، همه تلاششان را برای پس راندن احزاب سیاسی رقیب و احزاب مترقی و سکولار از قدرت، اعمال می‌کنند.

برای جلوگیری از این موضوع، نویسنده مقاله سه اولویت را که دولت آمریکا باید در مورد عراق اتخاذ کند، به‌قرار زیر مشخص کرده است:

یکم: اجازه ندادن به عناصر افراطی با هر عقیده‌ای، که منافع آمریکا در کشور را تهدید کنند و این موضوع به سفارت آمریکا یا پایگاههای نظامی محدود نمی‌شود بلکه شامل دولت عراق و زیرساختها و تأسیسات نفتی و مرزهای با هم‌پیمانان ایالات متحده به‌خصوص عربستان سعودی و اردن و کویت نیز می‌گردد.

دوم: حمایت از جوانان بپا خاسته عراق و این‌که صرفاً مانند سالیان گذشته نظاره‌گر نباشد و ضرورت مشارکت در صحنه نبرد عراق و خاورمیانه به‌خاطر تقویت شاخص پیشرفت و پشتیبانی از یک دولت ملی سکولار در مقابل دولت شبه‌نظامی و حکومت فرقه‌گرا.

سوم: مقابله با طرح‌های توسعه‌طلبانه رژیم ایران در منطقه، از طریق کمک به عراق برای بازسازی حاکمیتش و پایان دادن به دخالت بیگانه در کشور.

نویسنده مقاله خاطرنشان می‌کند که تضمین تبدیل عراق به یک‌طرف اکتیو و بی‌طرف‌تر و مؤثرتر در منطقه خاورمیانه این است که برای منافع آمریکا مثمرثمر باشد و ثبات بیشتری را در منطقه تأمین کند.

شایان ذکر است که حملات اخیر بغداد در زمانی صورت می‌گیرند که ایالات متحده اقدام به کاهش تعداد سربازانش در عراق به ۲۵۰۰نفر نموده است. کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع تصمیم به بیرون کشیدن نیروها را به «افزایش توانمندی‌های ارتش عراق» منوط کرد.

اما این بیرون کشیدن نیرو در سایه بالا‌گرفتن تنش در عراق بین گروه‌های شیعه وابسته به ایران و واشنگتن از زمان کشته شدن سرکرده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، قاسم سلیمانی و جانشین نیروهای حشدالشعبی عراق ابومهدی المهندس در حمله هوایی سال گذشته آمریکا در فرودگاه بغداد، صورت می‌گیرد.

اکنون مقامات سیاسی پیشنهاد می‌کنند که انتخابات آینده که قرار است در ژوئیه برگزار شود تا اکتبر به تعویق بیفتد تا کمیسیون برگزاری انتخابات، فرصت داشته باشد آن را سازماندهی کند. اما تصمیم به اجرای آن منوط به رأی‌گیری مجلس برای منحل کردن خودش می‌باشد.

تصمیم انجام انتخابات زودرس، پس از فشارهای مردمی گرفته شد که اعتراضات مردمی اکتبر ۲۰۱۹ بر ضد طبقه سیاسی حاکم و بر علیه رشد سلطه شبه‌نظامیان وابسته به تهران در عراق، در پی داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c9e458a9-7409-488f-befe-8e2f0eee0d72"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات