728 x 90

سازوکار «تهاتر» به‌صورت رسمی جایگزین دریافت پول‌های بلوکه شده ایران در عراق

دلار - عکس از آرشیو
دلار - عکس از آرشیو

روزنامه حکومتی اعتماد شنبه ۶شهریور، با درج مطلبی درباره «جهش ۵۳۴درصدی» واردات کالا از پول‌های بلوکه شده در عراق با عنوان؛ رانت ۸میلیارد دلاری «تهاتر» را تلویحا‌ً کاسه‌ای زیر نیم کاسه مافیای بازار و تجارت توصیف کرد.

اعتماد نوشت: ارزش واردات کالا از عراق در بازه ۵ماهه ابتدایی سال جاری با رشد ۵۳۴درصد همراه شده است. ایران در این مدت، ۱۴۰میلیون دلار کالا وارد کرده است. در حالی طی مدت مشابه سال گذشته، این رقم چیزی حدود ۳۰میلیون دلار بوده است. «راز» این «جهش» تاریخی در واردات کالا از همسایه غربی چیست؟

اعتماد در ادامه افزود: با توجه به مجموع پول‌های بلوکه شده در عراق و حالا که با جهش بی‌سابقه واردات از این کشور، مشخص شده سازوکار «تهاتر» به‌صورت رسمی جایگزین دریافت پول‌ها شده است.

به‌نظر می‌رسد که در ماه‌های پایانی سال، «مسابقه بزرگ» برای واردات کالا از این کشور میان جریانهای قدرتمند واردات و صادرات کشور شکل بگیرد. در حال حاضر به‌دلیل تأمین امنیت غذایی کشور، بزرگ‌ترین واردکننده نیز شرکت بازرگانی دولتی است که اقدام به واردات انواع مواد خوراکی می‌کند. در مقابل، بسیاری از تاجران و فعالان حوزه واردات نیز هستند که احتمالاً تمایل زیادی برای استفاده از این خوان گسترده دارند؛ ۸میلیارد دلار پول ایران که می‌توانست وارد کشور شده و برای بسیاری از پروژه‌های عمرانی عقب‌افتاده و توسعه نیافته هزینه شود و در واقع به «مردم» برسد، اما پشت سد مخالفت‌های عجیب با تصویب قوانینی چون FATF حالا تبدیل به کالا می‌شود و سود آن نیز به جیب چرخه‌ای عظیم از واسطه‌ها، تاجران و شرکت‌های حمل و نقلی در ایران و عراق می‌رود.


ملاحظه: تهاتر در لغت به‌معنای تبادل کالا، پایاپای است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5669123f-514e-493c-b7d4-e2c487951424"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات