728 x 90

سازمان ملل: گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ایران
جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ایران

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در گزارش جدید خود خواستار توجه جامعه جهانی برای «پاسخگو کردن» رژیم آخوندی در قبال رخدادهایی مانند قتل‌عام سال۶۷ و قیام آبان۹۸ شد که همچنان درباره آنها «مصونیت مداوم» دارند.

گزارش جاوید رحمان که در سایت سازمان ملل منتشر شده است درباره وضعیت حقوق بشر در ایران به تازگی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و قرار است در نشست آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل، نهم اسفند تا ۱۲ فروردین طرح شود.

در گزارش حاضر، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران مشاهداتی را درباره روندها، نگرانی‌ها و پیشرفت‌های حاصل شده در حمایت از حقوق بشر، با تمرکز ویژه بر پاسخگویی در قبال نقض حقوق بشر، تشریح می‌کند. موارد دیگری که در این گزارش پوشش داده شده عبارتند از: اعمال مجازات اعدام، محرومیت خودسرانه از زندگی، بازداشت خودسرانه، محدودیت در آزادی بیان، اجتماعات و اجتماعات مسالمت آمیز، حق برخورداری از استانداردهای مناسب زندگی، واکنش دولت به بیماری کرونا (COVID-19) و وضعیت زنان و اقلیت ها.

جاوید رحمان در این گزارش از جمله به اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در سال ۶۷ و کشتار معترضان در سال ۸۸ و آبان ۹۸ اشاره کرده و خواستار پایان یافتن مصونیت همیشگی مقام‌های رژیم آخوندی در این رخدادها شده است.

جاوید رحمان در این گزارش که «به روندها، نگرانی‌ها، و پیشرفت‌ها در راستای حفاظت از حقوق بشر و با تمرکز ویژه بر پاسخگو کردن موارد نقض حقوق بشر» می‌پردازد، گفت در سال گذشته میلادی دست‌کم ۲۷۵ نفر از جمله دو کودک - مجرم در ایران اعدام شدند.

بر اساس این گزارش، اعدام متهمان مواد مخدر در سال گذشته میلادی نسبت به سال پیش از آن افزایش یافت و همچنین در این سال ۴۰شهروند بلوچ و ۵۰شهروند کرد اعدام شدند.

در این گزارش از جمله به نام خضر قویدل اشاره شده که ۱۰ماه پس از اعدام شدنش در زندان ارومیه، دیوان عالی رژیم حکم اعدام او را نقض کرد.

جاوید رحمان پیش از این، سوم آبان، نیز در گزارشی وضعیت اعدام‌ها در ایران را بسیار وخیم خوانده و اعلام کرده بود که بسیاری از این احکام بر اساس اعترافات اجباری و تحت شکنجه صادر می‌شود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش جدید خود از مرگ مشکوک تعدادی از زندانیان، از جمله شاهین ناصری شاهد شکنجه نوید افکاری، و امیرحسین حاتمی، ابراز نگرانی کرد.

در این گزارش همچنین به مرگ مشکوک ۱۱شهروند کرد در زندان و گزارش‌ها درباره شکنجه این شهروندان، اشاره شده است.

جاوید رحمان با اشاره به ویدیوهای منتشر شده از طریق هک زندان اوین، از بدرفتاری با زندانیان ابراز نگرانی کرده است. عدم ارائه خدمات پزشکی به زندانیان نیز از جمله دیگر بندهای این گزارش است.

در گزارش وی  همچنین به چشم‌اندازهای دیگری از قبیل محدود کردن آزادی بیان و آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز، حق مناسب زندگی، چگونگی مواجهه حکومت با همه‌گیری کووید-۱۹ و وضعیت زنان و اقلیت‌ها اشاره شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین با ارائه آمارهایی از سرکوب تجمعات در خوزستان و بازداشت صدها نفر و شلیک به چشم معترضان در اصفهان انتقاد کرد.

مصادره اموال بهائیان و تخریب سرپناه شهروندان در زاهدان و چابهار توسط شهرداری و دیگر نهادهای حکومتی از جمله دیگر بخش‌های گزارش جدید جاوید رحمان است.

او همچنین از شلیک به کولبران و کاسبکاران در نقاط مرزی کردستان و سیستان و بلوچستان و بازداشت ۵۰۰ فعال مدنی و سیاسی کرد ابراز نگرانی کرده است.

اقدامات مجلس رژیم برای محدود کردن بیشتر اینترنت، توقیف رسانه‌ها و بازداشت شهروند-خبرنگاران از دیگر موضوعات مطرح شده در این گزارش هستند.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/761a7e31-aece-42bf-b7ba-01286d36b46c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات