728 x 90

سازمان ملل متحد: رهبران القاعده در ایران با ایمن الظواهری همکاری دارند

سازمان ملل متحد
سازمان ملل متحد

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد: سران گروه القاعده که در ایران زندگی می‌کنند مهمتر از گذشته شده‌اند و با رهبران ارشد القاعده، نظیر ایمن الظواهری، همکاری دارند و قدرت او را موثرتر از گذشته، در رویدادهای جاری در کشورهایی نظیر سوریه اعمال می‌کنند.

به نوشته تایمز لندن در این گزارش که کارشناسان سازمان ملل تهیه کرده‌اند، آمده است گروه داعش، حدود ۳۰هزار شبه‌نظامی دارد که تقریباً به‌طور مساوی در عراق و سوریه حضور دارند.

این گزارش می‌گوید شبکه جهانی داعش تهدیدی فزاینده و القاعده نیز تهدید بزرگی در برخی مناطق جهان است.

 

تهدید بالقوه داعش

گزارش کارشناسان سازمان ملل که روز دوشنبه منتشر شد، می‌گوید به‌رغم شکست داعش در عراق و شکست این گروه در بخشهای عمده سوریه، احتمال دارد که این گروه با حفظ هسته‌یی اصلی شبه‌‌نظامیانش، به گروهی «پنهانکار» تبدیل شود که هم در عراق و هم در سوریه باقی بماند و حامیان قابل توجهی هم در افغانستان، لیبی، جنوب شرق آسیا و غرب آفریقا داشته باشد.

کارشناسان می‌گویند شبکه جهانی القاعده «هم‌چنان نشان می‌دهد که قابلیت تاب آوری دارد» و با در نظر گرفتن گروه‌های وابسته و متحدانش در برخی مناطق نظیر سومالی، یمن، جنوب آسیا و منطقه ساحل در آفریقا، از داعش قوی‌تر است.

 

رهبران القاعده در ایران زندگی می‌کنند

خالد بن سلمان سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده روز شنبه ۲۱ژوئیه ۲۰۱۸ در چندین پیام اینترنتی پی‌ در‌ پی از طریق حساب توییتری شخصی خود همکاری رژیم ایران با گروه تروریستی القاعده را افشا کرد. او در مورد حمایت آشکار رژیم ایران از تروریسم این‌گونه نوشته است:

هنوز رژیم ایران عناصر القاعده را در کشورش پذیرایی می‌کند و تا امروز حمزه پسر بن‌لادن در ایران زندگی می‌کند.

سفیر عربستان سعودی در آمریکا در مورد رابطه رژیم ایران و گروه تروریستی القاعده می‌نویسد:

رابطه ایران با گروه القاعده به دهه هشتاد بر می‌گردد زمانی که عماد مغنیه با اسامه بن‌لادن دیدار کرد تا با او تبادل نظر کند. روشن بود که خاک عربستان سعودی هدف مشترک این دو گروه تروریستی باشد که هم‌چنان علیه عربستان سعودی و هم‌پیمانانش همکاری می‌کنند.

او در توئیت دیگری می‌نویسد:

در سال ۲۰۰۱ تعدادی از سران القاعده از جمله سیف العدل و سلیمان ابوغیث و چند تن دیگر زیر نظر سپاه پاسداران فرار کردند و در ایران انفجارهای سال ۲۰۰۳ ریاض را طراحی کردند.

 

پرونده بن لادن

اسناد بن‌لادن که در مخفیگاه او در ابوت آباد به‌دست آمد و در نوامبر گذشته منتشر شد همکاری میان رژیم ایران و القاعده را در عضوگیری، آموزش و تسهیل عبور هواپیما ربایان علیه عربستان سعودی و آمریکا اثبات می‌کند. بن‌لادن خودش گفت که ایران معبر امن برای گروه القاعده است.

سفیر عربستان، لینک سندی را در توئیت خود آورده که توسط اداره اطلاعات آمریکا نیز منتشر شده است.

این سند رابطه همکاری میان القاعده و رژیم ایران را اثبات می‌کند. در این سند بن‌لادن به زبان حال می‌گوید که ایران محل عبور امن برای افراد القاعده و نامه‌نگاریها ی ویژه‌ این گروه است.

 

پیشینه حمایت رژیم ایران از القاعده

میان رژیم ایران و القاعده پیشینه‌ای وحشتناک وجود دارد، از پناه گرفتن رهبران این گروه در ایران بعد از سرنگونی دولت طالبان در افغانستان تا استقرار در ایران و سمت دادن فعالیت هایشان بر اساس آنچه که رژیم ایران خواهان آن بوده و هست. رژیم ایران و القاعده در ظاهر با هم دشمن‌اند ولی در باطن رابطه‌ای عمیق دارند. این رابطه را دشمن مشترک آنها شکل می‌دهد.

در حالی که القاعده می‌گوید با شیعیانی که آنها را رافضی می‌نامد جنگ دارد و رژیم ایران هم می‌گوید با تکفیریها می‌جنگد، این رژیم برای القاعده پوششی فراهم کرده تا بتواند به زندگی خود ادامه دهد.

 

اسناد اطلاعات مرکزی آمریکا

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ۴۷۰هزار فایل که در ماه مه ۲۰۱۱ از محل زندگی بن‌لادن ضبط شده بود را علنی کرده است.

این اسناد توسط توماس جاسلین و بیل روگیو محققاًن "بنیاد دفاع از دموکراسی" که از قبل به آن دسترسی یافته بودند بررسی شده است.

آنها برداشتهای خود را در مقاله‌ای در نشریه این بنیاد به نام "لانگ وار جورنال" منتشر کرده‌اند.

به نوشته آنها یکی از این اسناد مطالعه‌ای ۱۹صفحه‌ای از پیوندهای القاعده با ایران است که یکی از افسران بن‌لادن نوشته است.

به نوشته این دو یک سند در این مجموعه حاکیست که ایران چگونه پیشنهاد آموزش، پول و سلاح به بعضی از "برادران سعودی" القاعده به شرط حمله به منافع آمریکا در منطقه خلیج‌فارس را داده بود. این اسناد نشان می‌دهند که رژیم و القاعده با هم بر اساس منافع مشترک کار می‌کرده‌اند.

 

رسانه‌های عربی

رسانه‌های عربی از جمله پایگاه خبررسانی العربیه در بررسی پیشینه این موضوع می‌گوید: اداره اطلاعات مرکزی آمریکا اسنادی را منتشر کرده که اثبات می‌کند میان رژیم ایران و القاعده روابطی وجود دارد. از زمان کشته شدن اسامه بن‌لادن در ماه می‌ ۲۰۱۱، آمریکا روابط میان رژیم ایران و القاعده را زیر نظر گرفت و گفت، میان رژیم ایران و القاعده همکاریهای مستمری وجود دارد.میان آنها این توافق وجود دارد که به یکدیگر تهاجم نکنند.

در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ تعدادی از عناصر القاعده به ایران فرار کردند. منابع اطلاعاتی گفتند که رژیم ایران این شرط را برای پذیرش آنها گذاشت که به آمریکا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس ضربه بزنند. اسناد نشان می‌دهد که رژیم ایران با ابو حفص الموریتانی یکی از نزدیکان بن‌لادن روابط مستقیم داشته است.

دو تن از اعضای مصری القاعده به‌نامهای سیف العدل و ابو محمدالمصری از سران برجسته القاعده در ایران زندگی کرده‌اند.

 

مطالب مرتبط

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/413cca70-4134-404f-9dc7-c68c59092895"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات