728 x 90

سوال برای رابرت مالی درباره توافق هسته‌ای ایران، چه کسی حقیقت را می‌گوید؟

رابرت مالی نماینده ویژه امور ایران در دولت بایدن
رابرت مالی نماینده ویژه امور ایران در دولت بایدن

وبسایت یوروآسیا مقاله‌یی را از مؤسسه هادسون و مرکز صلح و امنیت برای خاورمیانه درج کرد که در آن سوالاتی را برای رابرت مالی درباره توافق هسته‌یی ایران طرح کرده است.

سوالات طرح شده برای رابرت مالی درباره توافق هسته‌یی ایران:

در ۲۳شهریور ۱۴۰۱، رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان را در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) موسوم به توافق هسته‌یی ایران در یک جلسه محرمانه توضیح خواهد داد. در اینجا چند سؤال وجود دارد که مایلیم پاسخ آنها را ببینیم:

در ۲۱مرداد، به پی بی‌اس PBS گفتید که به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده، ایران نمی‌تواند نفت را در بازار بین‌المللی بفروشد. رویترز در مارس گذشته گزارش داد که «خرید چین از نفت ایران در ماه‌های اخیر به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است و از اوج سال ۲۰۱۷ که تجارت مشمول تحریم‌های آمریکا نبود، فراتر رفته است». در همین مقاله آمده است که دولت بایدن «تاکنون تصمیم گرفته است که تحریم‌ها را علیه افراد و شرکت‌های چینی در بحبوحه مذاکرات احیای توافق ۲۰۱۵ اجرا نکند». چه کسی حقیقت را می‌گوید، رویترز یا شما؟. .

اگر ایالات متحده دوباره به برجام بپیوندد، آیا دولت بایدن از اسراییل انتظار دارد که عملیات نظامی و اطلاعاتی را که برای خرابکاری در برنامه هسته‌یی ایران طراحی شده است، متوقف کند؟ اگر اسراییل به چنین عملیاتی ادامه دهد، آیا کاخ‌سفید آنها را به‌عنوان حمله به منافع آمریکا که در برجام مدون شده تلقی خواهد کرد؟ آیا به رئیس‌جمهور توصیه می‌کنید که فوراً به اسراییل قابلیت‌های لازم برای جلوگیری از هسته‌یی شدن ایران در صورت شکست برجام را در اختیار اسراییل قرار دهد؟

آیا ایالات متحده به عربستان سعودی و سایر کشورهای خاورمیانه قول می‌دهد که از تلاش‌های آنها برای دستیابی به فناوری هسته‌یی روسیه و غرب، همان قابلیت‌های چرخه سوخت و تضمینهای امنیتی مشابه برای برنامه‌های هسته‌یی خود حمایت خواهد کرد. آیا تحت برجام لذت خواهید برد؟

در اکتبر ۲۰۲۵، مکانیسم باز پس‌گیری برجام منقضی می‌شود، به این معنی که اگر هر پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد با اعمال مجدد تحریم‌ها یا محدودیتها علیه ایران موافقت نکنند (که به‌دلیل تنشهای ژئوپلیتیک کنونی غیرممکن است)، تهدید یکپارچه خواهد بود. اقدام بین‌المللی علیه ایران از بین خواهد رفت. چه چیزی باعث می‌شود فکر کنید که رژیم ایران پس از از بین رفتن تهدید بازپس‌گیری، به شرایط برجام پایبند خواهد بود؟

امروز می‌دانیم که بودجه دفاعی ایران در سه سال اول پس از برجام بیش از ۳۰درصد افزایش یافت. علاوه بر این، حمایت مالی ایران از گروه‌های تروریستی و گروه‌های افراطی مسلح - از جمله حزب‌الله، حماس، حوثی‌ها، جبهه پولیساریو، و جهاد اسلامی فلسطین- نیز افزایش یافت. ایران صدها میلیارد دلاری را که بازگشت به برجام به ایران می‌دهد، چگونه خرج خواهد کرد؟  چه توصیه‌هایی به رئیس‌جمهور بایدن در مورد چگونگی کاهش خطراتی که یک ایران تازه غنی‌شده ایجاد می‌کند، کرده‌اید؟

در شهادت قبلی، شما گفتید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) تأیید کرده است که ایران به برجام پایبند بوده است. اما ایران بارها تأکید کرده است که هرگز به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه ورود به سایت‌های نظامی را نمی‌دهد (از جمله سایتهایی که، می‌دانیم، ایران فعالیت‌های مرتبط با سلاحهای هسته‌یی را انجام داده است). پس از اجرای برجام، آیا بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت‌های نظامی ایران بازدید کردند؟ آیا آنها چنین خواسته‌اند؟ اگر پاسخ هر یک از این سؤالات منفی است، چه نتیجه‌یی می‌توان در مورد ارزش گواهینامه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اثربخشی بازرسی‌های «بی‌سابقه» که مقامات دولت اوباما و بایدن تجلیل کردند، گرفت؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6a97e4f0-e012-44f2-95ff-46f4cecabb38"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات