728 x 90

قیام سراسری - شماره ۵۹

۶۰زندانی در بند۷ اوین کشته و مجروح شدند، اسامی ۶زندانی سیاسی که در بند۸ مجروح شدند

شورای ملی مقاومت ایران
شورای ملی مقاومت ایران

شورای ملی مقاومت ایران -سربرگ

قیام سراسری - شماره ۵۹

 

۶۰زندانی در بند۷ اوین کشته و مجروح شدند، اسامی ۶زندانی سیاسی که در بند۸ مجروح شدند

تناقض گویی‌ها و سناریوسازیهای مسخره رژیم در مورد زندان اوین

به گزارش شاهدان عینی از غروب شنبه ۲۳مهر که زندانیان بند ۷ و ۸ اوین در هواخوری بودند، به‌خاطر حمایت از قیام و سردادن شعارهای مرگ بر خامنه‌ای، نیروهای وحشی گارد ویژه به زندان یورش بردند و با گاز اشک‌آور و باتون و شلیک گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای به جان زندانیان بی‌دفاع افتادند.

۵۰نفر از زندانیان بند۸ که محل نگهداری زندانیان سیاسی است را از این بند بردند. ۱۵نفر آنها در اثر کثرت جراحات به بهداری زندان منتقل و سایرین به زندان گوهردشت و محلهای نامعلوم دیگر منتقل شدند.

در بند۷، زندانیان برای مقابله با گاز اشک‌آور و خفگی ناشی از آن، ناگزیر تعدادی از پتوهای خود را آتش زدند. همزمان ضرب و شتم زندانیان توسط نیروهای جنایتکار گارد بالا گرفت. درگیری بین زندانیان بند۸ و نیروهای مهاجم شدت یافت.

به گزارش یک شاهد عینی دژخیمان گارد ۱۱نفر از هواداران مجاهدین را از بند۸ خارج کرده و با خود بردند در حالی که سایر هواداران در معرض رگبار قرار داشتند. شماری از زندانیان که مورد اصابت گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای قرار گرفتند عبارتند از: مهدی وفایی، میثم دهبان‌زاده، حسین کیهان، سپهر امام جمعه، رضا قلندری و سید جواد سیدی.

تا ظهر یکشنبه هنوز گلوله‌های ساچمه‌ای موجود در شکم و پای برخی از زندانیان خارج نشده و برخی هم از دو پا مورد اصابت گلوله جنگی قرار گرفته‌اند. آنها حتی پس از اصابت، با باتون و مشت و لگد مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

به گزارش شاهدان عینی بند۷ کلاً آتش گرفته و در اثر شلیک گلوله‌های جنگی که پوکه‌های آن هم پیدا و رویت شده است بیش از ۶۰تن کشته و مجروح شده‌اند. طبق یک گزارش دیگر از بند۴ که ترکیبی از زندانیان عادی و سیاسی از جمله هواداران مجاهدین است، زندانیان در اثنای شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های کلت در را شکستند و بیرون آمدند.

درگیری و شعارها و ضرب و شتم زندانیان تا ساعت یک و نیم بامداد ادامه داشت. نیروهای لباس‌شخصی و سپاه که با سلاحهایشان وارد اوین شدند بندها را محاصره و برای جلوگیری از فرار زندانیانی که به پشت‌بام رفته بودند به‌طور کور به پنجره‌ها شلیک می‌کردند. همزمان در اطراف اوین مأموران رژیم خانه‌ها و پنجره‌ها و هر کجا که صدای شعار می‌آمد را هدف شلیک گلوله‌های جنگی و ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور قرار می‌دادند.

خانم مریم رجوی از ملل متحد و کمیسر عالی و شورای حقوق‌بشر و دیگر مراجع مدافع حقوق‌بشر خواست یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی تشکیل دهند تا در اسرع وقت با حضور نماینده‌ای از جانب مقاومت به اوین برود و آثار جنایت علیه بشریت را به چشم ببیند. اگر رژیم مدعی است که جنایتی مرتکب نشده باید بازدید این هیأت را بپذیرد. خانم رجوی با قدردانی از مردم تهران که شب گذشته به کمک زندانیان اوین شتافتند گفت اگر این خیزش مردمی نمی‌بود این رژیم هم‌چنانکه در سال۶۷ دیدیم در قتل‌عام چیزی کم نمی‌گذاشت.

مقامات و رسانه‌های رژیم برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت بزرگ شروع به سناریوسازیهای متناقض کردند. خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران صبح ۲۴مهر در یک سناریوی مسخره اعلام کرد: «تعدادی زندانی اقدام به فرار می‌کنند. آنها در ضلع شمالی زندان که کوه وجود دارد، وارد میدان مین می‌شوند. گفته می‌شود که صداهای انفجار شنیده شده مربوط به همین موضوع بوده است» (خبرگزاری فارس ۲۴مهر). همین خبرگزاری ساعتی بعد نوشت «یک منبع آگاه به فارس گفت: «در ماجرای دیشب زندان اوین هیچ زندانی روی مین نرفته است» (خبرگزاری فارس ۲۴مهر). .

خبرگزاری تسنیم وابسته به نیروی قدس سپاه هم اعلام کرد: «۴نفر از زندانیان بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش‌سوزیها درگذشتند و ۶۱زندانی نیز مجروح شده‌اند. اکثر زندانیهای مجروح به‌صورت سرپایی مداوا شدند و تنها ۱۰نفر از آنان در مراکز درمانی بستری هستند که حال ۴نفر وخیم گزارش‌شده است» (تسنیم ۲۴مهر).

همزمان اظهارات یاسر هاشمی پسر رفسنجانی در مورد مرخصی برادرش مهدی از زندان، نشان داد که آتش‌سوزی اوین از پیش طراحی شده بوده است. یاسر هاشمی در یک کلاب هاوس گفت: «مهدی ما طبق روال همیشگی هر دو هفته یکبار چهارشنبه‌ها مرخصی داره و جمعه برمی‌گرده به زندان (این هفته). یک روز یا دو روز زودتر به مهدی مرخصی می‌دهند و جمعه که می‌خواسته برگرده به او گفتند که نیا. . (بنحوی). . که خودش می‌گه من فکر می‌کردم خدای ناکرده شاید برای مادرم اتفاقی افتاده که اینها یکهو می‌گن پاشو برو... مهدی توی بند۷ بوده و به نظرم می‌آید که جریان (مقامات) زندان مطلع بودند از این‌که قراره اتفاقی بیفته و وقتی هم که جمعه می‌خواسته برگرده بهش گفتند که نمی‌خواد بیایی نیا. باز هم برایش عجیب بوده که چرا اینطوری است. بعداً مطلع شده که اینها مطلع بودند» (کلاب هاوس یاسر هاشمی۲۴ مهر)

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۲۴مهر ۱۴۰۱ (۱۶ اکتبر ۲۰۲۲)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fd59f5b0-60ad-468f-9eda-d9038c5b03e0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات