728 x 90

زمین‌لرزه‌های پیاپی در تهران و احتمال وقوع زلزله ۷ریشتری

تهران - عکس از آرشیو
تهران - عکس از آرشیو

روز یکشنبه ۲۱اردیبهشت خبرگزاری حکومتی مهر گزارش داد: رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، از وقوع بیش از ۱۰۰ پس لرزه بعد از زلزله پنج و یک دهم ریشتری در تهران خبر داد و گفت: بررسی پس لرزه‌ها نشان می‌دهد که حدود ۱۶ پس لرزه بزرگ‌تر از ۲.۵ ریشتر رخ داده است.

با احتساب پس لرزه‌های کوچک‌تر از ۲.۵ ریشتر، تعداد پس لرزه‌های زلزله پنج و یک دهم ریشتری تهران به بیش از ۱۰۰ پس لرزه رسیده است.

وی افزود: انتظار می‌رود پس لرزه‌ها تا چندین روز ادامه یابد.

زمین‌لرزه‌های پیاپی در دماوند تهران که از شنبه شب مجدداً فعال شده است باعث نگرانی مردم و خارج شدن آنها از خانه‌ها و استقرار در خیابان‌ها شد.

ساعت ۱۲ و ۳۹دقیقه ظهر یکشنبه برای چهارمین بار زمین لرزه‌یی به‌قدرت دو و هشت دهم ریشتر حوالی دماوند را لرزاند.

شب قبل سه زلزلهٔ پیاپی شهرستان دماوند و حوالی آن را لرزاند که به‌ترتیب ۳، ۳ و ۸دهم و ۲ و ۷دهم ریشتر قدرت آنها بود. اولین زلزله ساعت ۲ و ۴۸دقیقهٔ بامداد به‌وقت ایران و دو زلزلهٔ بعدی به‌فاصلهٔ چند دقیقه صورت گرفت.

سایت تابناک متعلق به پاسدار رضایی دبیر مصلحت نظام آخوندی روز ۲۰اردیبهشت با نقل اظهارات مهدی زارع کارشناس پژوهشکده زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله هشدار داد: «عامل این زلزله‌ها گسل مشا بوده که از بالای دماوند عبور می‌کند و یکی از مهمترین گسل‌های جنوب البرز است؛ گسل مشا در ۳۵ کیلومتری شمال شرقی تهران است. قدرت این گسل زیاد است، این همان گسلی است که در سال۱۸۳۰میلادی، ۱۹۰سال پیش زلزله‌ای به بزرگی هفت ریشتر درست کرده امیدواریم زلزله بزرگتری نیاید، اما وظیفه من این است که به قسمت بد ماجرا هم نگاه کنم که یک احتمالی وجود دارد که زیر ۱۰درصد است و این است که این زلزله می‌تواند یک زلزله به همین اندازه یا بزرگتر را در مجاورت خودش در گسل مشا یا گسل شمال تهران به فاصله چند روز داشته باشد.

این کارشناس حکومتی افزود:‌ ما در تهران یک ایستگاه نقشه‌برداری در منطقه غرب تهران بیشتر نداریم؛ متخصصان نقشه‌بردار ما برآورد کردند حدود ۳۰ایستگاه در تهران برای این کار لازم است ما الآن در تهران حدود ۱۲ ایستگاه لرزه‌نگاری و در اطراف تهران حدود ۲۵ایستگاه داریم؛ در حالی‌که در استانبول که حدود ۲۰سال پیش مثل ما بود، الآن حدود ۴۰۰ ایستگاه راه‌اندازی شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d1135b34-6096-4a15-9cb2-d233a18625f9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات