728 x 90

زلنسکی: قطع برق نیروگاه اتمی زاپروژیا خطر یک فاجعه تشعشع هسته‌یی را یک گام نزدیکتر کرد

نیروگاه اتمی زاپروژیا
نیروگاه اتمی زاپروژیا

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی گفت قطع برق نیروگاه اتمی زاپروژیا از شبکه ملی، این نیروگاه را برای دومین بار در معرض یک فاجعه تشعشع هسته‌یی قرار داده است. وی افزود: بار دیگر و در حال حاضر برای دومین بار به‌دنبال تحریکات روسیه، ایستگاه زاپروژیا در یک قدمی یک فاجعه هسته‌یی قرار گرفت.

زلنسکی ضمن این هشدار گفت: گلوله‌باران این نیروگاه نشان می‌دهد روسیه به آنچه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید، اهمیتی نمی‌دهد.

از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با استناد به اطلاعات دریافت شده از اوکراین اعلام کرد برای خاموش کردن آتش ایجاد شده در نیروگاه، خط برق پشتیبان آن قطع شده است، اما کابل آن آسیبی ندیده و مجدداً وصل خواهد شد. (رویترز ۱۵شهریور)

نیویورک تایمز روز ۱۵شهریور به‌نقل از مقامات محلی دست‌نشانده روسیه در خرسون گفت طرح رفراندوم برای پیوستن به روسیه به تعویق افتاده است. ناظران می‌گویند چنین تصمیمی در تناقض با ادعاهای برای روسی کردن واحد پول و سیستمهای اداری منطقه خرسون است و نوعی سردرگمی نیروهای روسیه را نشان می‌دهد. این سردرگمی به‌ویژه با پیچیده‌تر شدن صحنه نبرد و پیشرویهای اخیر اوکراین برای باز پس‌گیری منطقه جنوب بیشتر به چشم می‌خورد.

 

وزارت دفاع انگلستان در همین روز با درج گزارشی از آخرین تحولات جنگ اوکراین نوشت: ارتش روسیه توانایی پرواز پهپادهای زیادی را از دست داده است و این مسأله به‌طور فزاینده‌یی مانع عملیات آن علیه ضد حمله‌های اوکراینی شده است.

این منبع افزود: برخی از پهپادهای روسی در یک روز سرنگون شده و برخی دیگر به‌دلیل کمبود قطعات امکان پرواز نداشتند. این مشکلات توانایی نیروهای روسیه را برای انجام مأموریتهای شناسایی هوایی محدود می‌کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/65651ed1-040d-4084-9b96-23550e4793b9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات