728 x 90

زلنسکی خواستار مجازات جهانی رژیم ایران به‌دلیل مشارکت در جنگ علیه اوکراین شد

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، یکشنبه ۱۵ آبان در پی ملاقات با رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، خواستار مجازات رژیم ایران به‌دلیل فروش اسلحه به ارتش روسیه در جنگ علیه اوکراین شد. ولودیمیر زلنسکی گفت که در این‌باره با خانم فون در لاین گفتگو کرده است.

او هم‌چنین گفت که اوکراین در این خصوص با همه و نه فقط متحدان سنتی خود گفتگو خواهد کرد. رئیس‌جمهوری اوکراین سپس گفت که جهان به‌زودی آگاه خواهد شد که رژیم ایران در جهت تداوم جنگ علیه اوکراین و پی آمدهای آن برای جهان به روسیه یاری می‌رساند. به گفتۀ زلنسکی بدون پشتیبانی نظامی رژیم ایران از مسکو، دستیابی به صلح برای اوکراین بیشتر امکانپذیر می‌بود.

ولودیمیر زلنسکی سپس تأکید کرده است: تمام کسانی که از اشغال اوکراین توسط روسیه پشتیبانی کرده‌اند، مسئول نتایج این جنگ هستند. زلنسکی از پهپادهای رزمی ایران به‌عنوان تهدیدی دائمی علیه مردم اوکراین یاد کرده و گفته است: اگر چه ارتش اوکراین روزانه شماری از این پهپادها را ساقط می‌کند، اما، متأسفانه برخی از آنها به هدف اصابت می‌کنند.

هر چند رژیم ایران از آغاز ارسال پهپاد رزمی به اوکراین را تکذیب کرد، اما، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجۀ حکومت ایران، عاقبت اعتراف کرد که این کشور شمار محدودی پهپاد پیش از اشغال اوکراین توسط پوتین به روسیه تحویل داده است. به گفتۀ دولت اوکراین، حکومت ایران نه فقط بار دیگر دروغ می‌گوید، بلکه دست کم دو هزار پهپاد رزمی در اختیار روسیه گذاشته و تاکنون چهارصد پهپاد ساخت ایران با مشارکت مستقیم مستشارهای سپاه پاسداران توسط روسیه علیه اوکراین به کار گرفته شده است.

در ایران، سفیر پیشین جمهوری اسلامی در روسیه، نعمت‌الله ایزدی، در گفتگو با ایلنا گفته است که حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ با اوکراین خلاف منافع ملی ایران بوده و حکومت ایران "مغلوب یک عملیات فریب از جانب روسیه شده است."او مدعی شده است که ارسال پهپاد به روسیه از سوی سپاه پاسداران یا به تعبیر وی "میدان" بدون هماهنگی و اطلاع دولت و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی صورت پذیرفته است (رادیو فرانسه ۱۶آبان).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4b4277b0-ae88-4630-9a58-9340c7c93322"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات