728 x 90

ریشارد چارنسکی: ساکنان اشرف۳ از همه حقوق مصرح در کنوانسیون پناهندگی و کنوانسیون حقوق بشر اروپا برخوردارند

ریشارد چارنسکی نماینده پارلمان اروپا
ریشارد چارنسکی نماینده پارلمان اروپا

بیانیه ریشارد چارنسکی نماینده پارلمان اروپا

 

۲۳ ژوئن ۲۰۲۳

 

ساکنان اشرف۳ از همه حقوق مصرح در کنوانسیون پناهندگی

و کنوانسیون حقوق‌بشر اروپا برخوردارند

-بیانیه ریشارد چارنسکی نماینده پارلمان اروپا

حمله مرگبار پلیس آلبانی به اشرف۳ و قتل یکی از اعضای این جنبش و مجروح کردن شمار زیادی از آنان خشم و سرخوردگی زیادی در میان نمایندگان پارلمان اروپا برانگیخته است. حمله ۱۲۰۰پلیس با ۱۵۰خودرو از جمله خودروهای زرهی و نصب تیربار و هجوم آنها به ساکنان بی‌سلاح و بی‌دفاع وجدان هر انسانی را آزرده می‌کند.

برای ممانعت از خون‌ریزی و اعمال محدودیت علیه اشرف۳ و انتشار دعاوی دروغ و بی‌پایه که در راستای منافع دیکتاتوری دینی حاکم بر ایران است، به تعهدات صریح نخست‌وزیر ادی راما در نامه ۱۹ آوریل ۲۰۱۶ اش به من درباره ساکنان اشرف اشاره می‌کنم که تصریح کرد:

«آلبانی به‌طور کامل مشمول و متعهد به تضمین تمامی حقوق مندرج در کنوانسیون ژنو ۱۹۵۱، کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر و تمامی قوانین بین‌المللی برای پناهندگان ایرانی است».

تعهدات نخست‌وزیر در مورد حقوق اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران و ساکنان اشرف۳ هیچ شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد که آنها به‌وضوح مانند همه انسانهای آزاد، مشمول حقوق مندرج در کنوانسیونهای یاد شده و برخوردار از حق آزادی بیان و آزادی سیاسی هستند و در صورت محروم شدن از این حقوق بنیادین می‌توانند به مراجع قضایی از جمله دادگاه حقوق‌بشر اروپا شکایت کنند.

نامه نخست‌وزیر به آلبانیایی و انگلیسی ضمیمه است.

ریچارد چارنسکی

عضو پارلمان اروپا

-بیانیه ریشارد چارنسکی نماینده پارلمان اروپا - 0

-بیانیه ریشارد چارنسکی نماینده پارلمان اروپا - 1

-بیانیه ریشارد چارنسکی نماینده پارلمان اروپا - 2

نامه جوابیه نخست‌وزیر آلبانی

به ریشارد چارنسکی نایب‌رئیس وقت پارلمان اروپا

در ۱۹آوریل ۲۰۱۶ که باعث شد مجاهدین انتقال از عراق به آلبانی را بپذیرند

 

 

عالی جناب آقای چارنسکی،

نایب‌رئیس پارلمان اروپا

بروکسل

من با توجه بسیار نامه مورخ ۸مارس ۲۰۱۶ شما را خواندم. علاوه بر تشکر از بابت قدردانی شما نسبت به دولت آلبانی، مفتخر هستم که موضع خود را در مورد نگرانی‌هایی که در نامه شما قید شده است ارائه کنم.

قبل از هر چیز می‌خواستم تأکید کنم که تعهد آلبانی برای یافتن یک راه‌حل برای موضوع پناهندگان ایرانی در زمانی صورت گرفته که خیلی دولتهای دیگر هر چند با امکانات و توانمندیهای چند برابر بیشتر از آلبانی، حاضر به ورود به این موضوع حساس نشده‌اند.

در چنین شرایطی، تعهد آلبانی یک سند بسیار روشن از اراده آن برای ایفای یک نقش قابل توجه، نه تنها و فقط طبق کنوانسیونهای بین‌المللی، بلکه هم‌چنین مطابق ارزشهای بالای انسانی و مهمان‌نوازی که مشخصه مردم آن است می‌باشد.

تنها به‌عنوان نمونه شاید خوب باشد اشاره کنم که آلبانی تنها کشوری در اروپا بود که تعداد یهودیان این کشور در پایان جنگ جهانی دوم بیشتر از زمان شروع جنگ بود، این به‌خاطر حمایت منحصربه‌فردی بود که مردم آلبانی از یهودیانی که از آزار و اذیت نازی‌ها میگریختند انجام می‌دادند.

ثانیا، آلبانی به‌طور کامل دست‌اندرکار و متعهد به تضمین تمامی حقوقی است که در کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو، کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر و تمامی قانون بین‌المللی در مورد پناهندگان ایرانی است.

درعین‌حال آلبانی کاملاً بر این باور است که موضوع پناهندگان کمپ لیبرتی در اساس یک موضوع انسان‌دوستانه است لذا به هیچ‌وجه دلیلی برای تبدیل آن به یک موضوع سیاسی وجود ندارد.

در پایان اجازه بدهید که از شما به‌خاطر کلام تشویق آمیزتان تشکر کرده و به شما اطمینان خاطر بدهم که مقامات آلبانیایی در همکاری با شرکای بین‌المللی خود تمامی تلاشهای لازم را برای ارائه بهترین امکانات به پناهندگان کمپ لیبرتی برای یک اقامت شرافتمند طبق استانداردهای بین‌المللی پناهندگان انجام خواهد داد.

در مقابل اجازه بدهید که اعتماد نسبت به پارلمان اروپا و دولتهای سایر کشورهای اروپایی را ابراز کنم که بتوانند فضای لازم برای حمایت مشخص از این تلاش آلبانی را فراهم کنند چرا که رسیدن به این تعهد در تناسب کامل با ظرفیت‌های واقعی کشور من نمی‌باشد.

با بالاترین احترامات-ادی راما

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5f9ff893-fa1d-4981-8a55-35a53409550d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات