728 x 90

رژیم ایران در پشت موشک های شبه نظامیان حوثی در یمن

شبه نظامیان حوثی در یمن
شبه نظامیان حوثی در یمن

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونیو گوترز دبیرکل سازمان ملل در گزارش محرمانه تازه‌یی گفته است دو پرتاب‌گر موشک ضدتانک که ائتلاف عربی در یمن پیدا کرده، ظاهراً ساخت ایران است و زمان تولید آنها نیز به سال‌های ۲۰۱۶و ۲۰۱۷بر می‌گردد.

رویتر در مورد پیشینه تحریم تسلیحاتی شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران در یمن افزود:‌شورای امنیت سازمان ملل ‌متحد در آوریل ۲۰۱۵قطعنامه‌یی را تصویب کرد که بر اساس آن شبه‌نظامیان مسلح یمن تحریم تسلیحاتی می‌شوند.

کارشناسان سازمان ملل، در دیماه ۱۳۹۶، با استناد به بند ۱۴همین قطعنامه، در ارتباط با ممنوعیت ارسال مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات برای شبه‌نظامیان حوثی، تأکید کردند رژیم ایران این بند را زیر پا گذاشته‌ است. در آن زمان گفته شده بود جمهوری اسلامی احتیاط لازم را در خودداری از فروش یا انتقال موشک و پهپاد به حوثی‌ها و حامیان علی عبدالله صالح نشان نداده است.

رویترز در مورد گزارش گوترز می‌افزاید:‌ در گزارش جدید دبیرکل به شورای امنیت سازمان ملل گفته شده که او به این نتیجه رسیده است که شبه‌نظامیان حوثی یمن پرتاب کننده‌های ساخت ایران را در اختیار دارند و این جنگ‌افزارها در سالهای ۲۰۱۶و ۲۰۱۷تولید شده‌اند.

در این گزارش در عین‌حال گفته شده سازمان ملل یک موشک زمین به هوا که بخش‌هایی از آن بین رفته و توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در اختیار سازمان ملل قرار گرفته را آزمایش کرده و به این نتیجه رسیده است که قطعات تشکیل دهنده آنها مشابه قطعاتی است که در موشک‌های ساخت ایران وجود دارد.

در بخش دیگری از گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است: تحقیقات از سه موشک بالستیک پرتاب‌شده به سوی عربستان سعودی نشان می‌دهد که این موشک ها شباهت زیادی به موشکهای کوتاه‌برد بالستیک قیام-۱دارند.

در مرداد ماه سال جاری هیأت سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت گفته بود در پی تحقیقات از لاشه ۱۰موشک پرتاب‌شده به‌سوی عربستان سعودی و پهپادهای استفاده‌ شده توسط شبه‌نظامیان حوثی، «شباهت‌های مشخصی میان این جنگ‌افزارها و جنگ‌افزارهای ساخت ایران وجود دارد».

مطلب مرتبط

اسناد جدید سازمان ملل درباره مسلح کردن شبهنظامیان حوثی یمن توسط رژیم ایران

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/72c19adc-fe7a-4cf3-b5aa-6d3430e3edb5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات