728 x 90

رژیم ایران بالاترین میزان محدودیت‌های اینترنتی در جهان - گزارش شرکت سرف‌شارک

محدودیت اینترنت
محدودیت اینترنت

گزارشی از شرکت سرف‌شارک نشان می‌دهد که رژیم ایران در زمستان و بهار گذشته بیشترین تعداد محدودیت‌های اینترنتی جدید در جهان را داشته است. این شرکت، که در زمینۀ دسترسی به اینترنت آزاد فعالیت دارد، اعلام کرده که در شش ماه نخست سال جاری، ۴۲مورد محدودیت اینترنتی جدید در سراسر جهان اعمال شده است و یک‌سوم از این موارد مربوط به ایران است.

گزارش بیان می‌کند که اعتراضات مردمی در کشور، با اتفاقاتی چون جان‌باختن مهسا  امینی، باعث تشدید فیلترینگ و محدودسازی دسترسی به اینترنت شده و رژیم ایران به‌عنوان یکی از ابزارهای سرکوب معترضان از اینترنت استفاده کرده است.

 

تأثیر وی‌پی‌ان (شبکه خصوصی مجازی):

وی‌پی‌ان به کاربران این امکان را می‌دهد که به‌صورت امن و رمزگذاری شده به سرورهای مختلف متصل شوند.

دیگر کشورها:

پس از رژیم ایران، هند و پاکستان نیز بیشترین میزان اعمال محدودیت‌های اینترنتی را دارند. گزارش تأکید دارد که اعتراضات مردمی اغلب عامل اصلی اعمال محدودیتها توسط دولتها هستند.

تعداد محدودیتها در ایران:

تعداد محدودیت‌های اینترنتی در ایران از سال ۱۳۹۴ تاکنون به ۴۱ مورد افزایش یافته و ایران جایگاه دوم سانسور اینترنت در قارهٔ آسیا را دارد.

سانسور اینترنت در جهان:

در جهان، ۲۹کشور محدودیت‌های اینترنتی را به شکل‌های مختلف اعمال می‌کنند و آسیا با ۱۵کشور بیشترین سهم از سانسور اینترنت را داراست.

استفاده از فیلترشکن:

گزارش نشان می‌دهد که میزان استفاده از فیلترشکن در ایران بسیار بالاست و باعث ایجاد یک بازار بزرگ با ارزش تا ۲۰هزار میلیارد تومان شده است. کاربران از این راه برای دور زدن محدودیتها و دسترسی به شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

تلاش‌های دولت:

حکومت ایران پیش از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، دسترسی به فیس‌بوک، ایکس (توئیتر سابق)، تلگرام، وایبر و وی‌چت را مسدود کرده بود و با آغاز اعتراضات در شهریورماه پارسال، دسترسی به اینستاگرام و واتس‌اپ را نیز مسدود کرد.

این گزارش نشان می‌دهد که تلاش‌های نهادهای امنیتی رژیم ایران برای جلوگیری از دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار ناکام مانده و کاربران هم‌چنان با استفاده از وی‌پی‌ان به این پلتفرم‌ها دسترسی دارند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5b935223-9f32-4d39-9b9f-1457ccf0e577"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات