728 x 90

رویترز: کانادا و دیگران به‌دنبال داوری رسمی در مورد ایران بر سر هواپیمای سرنگون شده اوکراینی هستند

قربانیان فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی
قربانیان فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی

کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین روز چهارشنبه ۷دی از تهران خواستند تا اختلاف بر سر مسئولیت و غرامت سرنگونی هواپیمای مسافربری توسط نیروهای ایرانی در حدود ۳سال پیش را از طریق داوری بر اساس قوانین کنوانسیون ۱۹۷۱ مونترال حل و فصل کند. هر چهار کشور و هم‌چنین ایران امضاکنندگان این کنوانسیون هستند، معاهده‌ای بین‌المللی که دولتها را ملزم می‌کند تا از جرایم علیه هواپیمایی کشوری جلوگیری و مجازات کنند. اگر کشورها نتوانند ظرف ۶ماه اختلاف خود را حل و فصل کنند، پرونده ایران ممکن است به دیوان بین‌المللی دادگستری کشیده شود.

هم‌چنین سایت دولت کانادا روز ۷دی ۱۴۰۱ گروه هماهنگی و واکنش بین‌المللی برای قربانیان پرواز PS۷۵۲ اوکراین امروز بیانیه مشترک زیر را صادر کرد: ما، وزرایی که کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا را نمایندگی می‌کنیم، امروز اقدام ملموسی انجام داده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که تلاش‌هایمان برای حسابرسی از ایران به‌دلیل سرنگونی غیرقانونی پرواز۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین (پرواز PS۷۵۲) می‌تواند به فاز حل و فصل اختلافات منجر شود. ما به‌طور مشخص درخواست کرده‌ایم که ایران بر اساس ماده ۱۴ کنوانسیون منع اقدامات غیرقانونی علیه ایمنی هوانوردی مدنی مورخ سال۱۹۷۱، به داوری الزام‌آور در رابطه با سرنگونی پرواز PS۷۵۲ بر اثر ۲موشک زمین به هوا که به‌طور غیرقانونی و عمدی توسط اعضای یگان پدافند هوایی سپاه پاسداران شلیک شده است، تسلیم شود... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/18543fc7-0ad6-4765-a941-b26966ecc256"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات