728 x 90

رویترز: کانادا سیاست خلاف وجدان رژیم ایران در سقوط هواپیمای اوکراینی را زیر ضرب برد

مارک گارنو وزیر امورخارجه کانادا
مارک گارنو وزیر امورخارجه کانادا

مارک گارنو وزیر امور خارجه کانادا گفت: رفتار رژیم ایران از زمانی که هواپیمای مسافربری اوکراین با ۱۷۶ سرنشین در دیماه سال۱۳۹۸ توسط سپاه پاسداران بر فراز تهران سرنگون شد، خلاف وجدان بوده است.
مارک گارنو وزیر خارجه کانادا روز پنجشنبه ۲۳اردیبهشت، که در کمیته پارلمان کانادا صحبت می‌کرد گفت، رفتار رژیم ایران در این ۱۵ماه گذشته کاملاً خلاف وجدان بوده است و ما موضوع ساقط کردن هواپیما مسافربری را تا پاسخگو کردن آنها پیگیری خواهیم کرد.
در همین رابطه رویترز نوشت، اظهارات تازه مارک گارنو شدیدترین لحنی است که کانادا تاکنون در قبال سرنگونی این هواپیما اتخاذ کرده است.

رویترز افزود: سپاه پاسداران هواپیمای بین‌المللی اوکراین را بلافاصله پس از پرواز از فرودگاه تهران سرنگون کرد.
رژیم ایران گفت که نیروهایش در هنگام رویارویی منطقه‌یی با ایالات متحده در آماده‌باش بوده‌اند...

گارنو شکایت کرد که ماهها فشار بر رژیم ایران تحمیل شده تا بتواند ضبط کننده‌های پرواز را برای تجزیه و تحلیل مستقل تحویل دهد. وی گفت تهران هنوز توضیح نداده است که چرا در آن زمان فضای هوایی بسته نشده بود.

در ماه مارس، سازمان هواپیمایی کشوری رژیم آخوندی علت سقوط این هواپیما را رادار نامناسب و خطای یک اپراتور پدافند هوایی دانست. و ۱۰ نفر را متهم کرده است.

رویترز در ادامه نوشت: در آن زمان، اوکراین و کانادا از این گزارش انتقاد کردند و آن را ناکافی دانست. اما گارنو روز پنجشنبه فراتر رفت و گفت این "کاملاً غیرقابل قبول است... آنها تقصیر را به گردن برخی از افراد سطح پایین می‌اندازند که با پرتاب کننده موشک را کار می‌کردند و مسئولیت پاسخگویی را به زنجیره فرماندهی ارائه نمی‌دهند."
وی گفت: کانادا در حال تهیه گزارش پزشکی قانونی خود در مورد این فاجعه است و در هفته‌های آینده آن را منتشر می‌کند.

لازم به یادآوری است که هواپیمای اوکراینی بر فراز تهران با شلیک دست‌کم دو فروند موشک توسط سپاه پاسداران خامنه‌ای سرنگون و تمامی ۱۷۶سرنشین آن جان باختند، مسافران این هواپیما علاوه بر مسافران ایرانی شهروندانی از کانادا، اوکراین، انگلستان و افغانستان نیز قربانی سرنگونی این هواپیما شدند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6126f3c6-5371-400c-99f8-de705716a29a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات