728 x 90

رویترز: ناآرامی‌ها در ایران، بقای رژیم را زیر سؤال می‌برد

اعتراضات دانشجویان در دانشگاهها - مهر ۱۴۰۱
اعتراضات دانشجویان در دانشگاهها - مهر ۱۴۰۱

خبرگزاری رویتر روز ۱۱مهرماه پس از به‌صحنه آمدن خامنه‌ای بعد از ۱۸روز سکوت مرگبار در گزارشی نوشت: ناآرامی‌ها اولویتی که حاکمیت خامنه‌ای را مشخص کرده است، یعنی بقای رژیم چهار دهه‌ای و نخبگان مذهبی آن به هر قیمت را زیر سؤال می‌برد.

مقامات رژیم ایران گزارش داده‌اند که بسیاری از اعضای نیروهای امنیتی در جریان ناآرامی‌ها کشته شده‌اند، این ناآرامی‌ها به بزرگترین نمایش مخالفت با مقامات رژیم ایران در سال‌های اخیر تبدیل شده است و بسیاری خواهان پایان بیش از چهار دهه حکومت روحانیت اسلامی هستند... .

بر اساس ویدئوهای موجود در شبکه‌های اجتماعی، چند ساعت پس از تشییع جنازه امینی در شهر کردنشین سقز در ۱۷سپتامبر، هزاران ایرانی در سراسر کشور به خیابان‌ها ریختند و مردم تصاویر خامنه‌ای را سوزاندند و شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند.

مقامات و تحلیلگران به رویترز گفتند، با این حال، احتمال کمی برای فروپاشی این رژیم در کوتاه مدت وجود دارد، زیرا رهبران آن مصمم هستند که از آن نوع ضعف را نشان ندهند که معتقدند سرنوشت شاه مورد حمایت ایالات متحده در سال۱۹۷۹ را رقم زد.

 

رویترز نوشت: خامنه‌ای خطاب به جمعی از دانشجویان نیروهای مسلح در تهران گفت: «وظیفه نیروهای امنیتی ما از جمله پلیس تأمین امنیت [نظام] است...». خامنه‌ای از پلیس در برخورد با اعتراضات پشتیبانی کرده و احتمالاً به سرکوب سنگین‌تر اشاره می‌کند.

رویترز در مورد سرکوب اعتراضات اخیر توسط نیروهای سرکوبگر خامنه‌ای نوشت: نیروهای امنیتی، از جمله پلیس و شبه‌نظامیان بسیجی داوطلب، سرکوب اعتراضات را رهبری می‌کنند که بر اساس گفته‌های گروه‌های حقوقی، هزاران نفر دستگیر و صدها مجروح شدند...

خامنه‌ای گفت: «کسانی که برای خرابکاری در جمهوری اسلامی ناآرامی ایجاد کردند، مستحق تعقیب و مجازات سخت هستند».

 

رویترز در گزارش خود درباره وقایع روز دوشنبه ۱۱مهرماه نوشت: با وجود افزایش تعداد کشته‌ها و سرکوب خشونت‌آمیز فزاینده توسط نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک‌آور، چماق و... در برخی موارد، بر اساس ویدئوهای موجود در رسانه‌های اجتماعی و گروه‌های حقوق‌بشری - گلوله‌های واقعی، تظاهرات کاهش نیافته است.

اعتراضات روز دوشنبه در سراسر ایران ادامه یافت و پس از درگیری نیروهای امنیتی با دانشجویان در دانشگاه شریف تهران در روز یکشنبه، دانشجویان دانشگاه دست به اعتصاب زدند.

بر اساس پست‌ها و فیلمهای شبکه‌های اجتماعی، دهها دانش‌آموز دستگیر و تعداد زیادی زخمی شده‌اند.

رسانه‌های دولتی گزارش دادند که مقامات گفتند تنها دانشجویان دکتری دانشگاه شریف تا اطلاع ثانوی اجازه حضور در محوطه دانشگاه را خواهند داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aa07292e-4b94-4e32-b63c-ca0211537061"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات