728 x 90

رویترز: قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم رژیم ایران و آمریکا

مذاکرات غیرمستقیم میان رژیم آخوندی و آمریکا
مذاکرات غیرمستقیم میان رژیم آخوندی و آمریکا

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۶تیر در گزارشی از مذاکرات در مورد احیای توافق اتمی نوشت: قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم رژیم ایران و آمریکا در مورد احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ خواهد بود.

رویترز افزود: روز دوشنبه رسانه‌های ایران گزارش دادند که در بحبوحه فشار اتحادیه اروپا برای شکستن بن‌بست چند ماهه در مذاکرات برای بازگرداندن پیمان هسته‌یی سال۲۰۱۵، در روزهای آتی قطر میزبان مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده خواهد بود.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از یک «منبع آگاه» گزارش داد که انتظار می‌رود رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران امروز دوشنبه، ششم تیر، وارد دوحه شود و با وزیر خارجه قطر دیدار کند.

رویترز در ادامه به‌نقل از یک مقام ایرانی نیز نوشت که علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی هم «برای گفت‌و گوها در ۲۸ و ۲۹ژوئن (هفتم و هشتم تیر) در دوحه خواهد بود».

در مورد تاریخ انجام این مذاکرات گزارشی منتشر نشده اما برخی خبرنگاران آن را روز سه‌شنبه هفتم تیر ذکر می‌کنند.

 

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز ۶تیر در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره ارزیابی وضعیت با رژیم ایران و حمله موشکی و احتمال حرکت رو به جلو و... گفت: در مورد ایران، دیدگاه ایالات متحده بسیار روشن است و اکنون به مدت طولانی روشن بوده است، یعنی ما مصمم هستیم که تضمین کنیم که ایران به سلاح هسته‌یی دست پیدا نمی‌کند. ما فکر می‌کنیم یک توافق دیپلماتیک بهترین راه برای انجام این کار است. ما فکر می‌کنیم که بازگشت متقابل به برجام به نفع ایالات متحده و شرکای ما است. و برای ایران توافقی روی میز وجود دارد و این به ایران بستگی دارد که تصمیم بگیرد که آیا آن را قبول کند یا نکند (سایت کاخ‌سفید ۶تیر).

 

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم روز دوشنبه درباره مذاکرات گفت: «در سفر آقای بورل به تهران گفتگوهای مفصلی بین ایران و ایشان انجام گرفت آقای بورل نظر طرف آمریکایی را منتقل کرده است و ایشان گفتند که آمریکا تعهد داده که در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند. به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از احیای برجام را تضمین کند و موضوعات اختلافی نیز مورد بررسی قرار بگیرد».

 

پاسدار شریعتمداری روز دوشنبه ۶تیر در مطلبی در کیهان خامنه‌ای نوشت: مذاکره در قطر تله است نباید به آمریکا جایزه بدهید. غربی‌ها منتظرند که نظام در قبال تله‌گذاری آمریکا و اروپا با ذوق و خوشحالی به استقبال ادامه مذاکره برود.

کیهان خامنه‌ای در ادامه می‌افزاید: آغاز مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در قطر، پیام اشتباهی را به طرف مقابل مخابره می‌کند. تصمیم اخیر در سطح کلان به این سیاست اصولی ضربه می‌زند.

نکته دیگری که نباید از نظر دور داشت این است که موضوع اصلی در مذاکرات هسته‌یی، محل مذاکرات نیست چه آن‌که اگر آمریکا می‌خواست تحریم‌ها را لغو کند در وین هم می‌توانست این کار را بکند. بنابراین تعیین مکان دیگری برای مذاکرات ممکن است این شائبه را ایجاد کند که چین و روسیه مزاحم مذاکرات بودند! و قرار است با مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در قطر، چین و روسیه دور زده شوند!
این در حالی است که روابط ایران با چین و روسیه توسعه یافته و در این دوره شاهد عضویت ایران در شانگهای، پالس مثبت چین و روسیه برای حضور و همکاری ایران در بریکس پلاس بوده‌ایم. چین و روسیه در شورای حکام به قطعنامه اخیر ضدایرانی غربی‌ها رأی منفی داده‌اند و اساساً در مذاکرات هسته‌یی وین، بیشترین همکاری با ایران را داشته‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a9b8b1fc-f5a2-4845-ad0a-b05c5e0babd6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات