728 x 90

رویترز: ریال ایران در میان ناآرامی‌ها و انزوای بین‌المللی به پایین‌ترین سطح سقوط می‌کند

بحران ارزش ریال در ایران
بحران ارزش ریال در ایران

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۷اسفند درباره بحران ارزش ریال در ایران نوشت: در بحبوحه انزوای فزاینده این کشور به‌دلیل برنامه هسته‌یی مورد مناقشه خود، نقض حقوق‌بشر و عرضه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه، ارزش پول ایران در برابر دلار آمریکا در بازار غیررسمی روز یکشنبه به پایین‌ترین حد خود رسید.
بر اساس گزارش سایت ارزی بن‌بست دات کام، دلار آمریکا روز یکشنبه در بازار غیررسمی ایران به ۶۰۱هزار و ۵۰۰ریال رسید، در حالی که روز گذشته ۵۷۵هزار ریال و روز جمعه ۵۴۰هزار ریال بود. مقامات ایرانی سقوط ارز را به‌دلیل "توطئه دشمنان" برای بی‌ثبات کردن جمهوری اسلامی در پی ماه‌ها ناآرامی ناشی از کشته شدن یک زن جوان در ۱۶سپتامبر در بازداشت دانسته‌اند.
ریال تقریباً نیمی از ارزش خود را از زمان شروع اعتراضات سراسری، که جسورانه‌ترین چالش برای حکومت آخوندی از سال ۱۹۷۹ بوده است، از دست داده است.
با تداوم اعتراضات در مناطق سنی‌نشین ایران، تظاهرات در سایر نقاط کشور در چند هفته گذشته در بحبوحه سرکوب شدید اعتراضات توسط دولت کاهش یافته است. رهبران آخوندی نگرانند که فلاکت اقتصادی ممکن است باعث اعتراضات بیشتر شود، وقتی ایران با فشار فزاینده غرب بر سر موضوعاتی از سرکوب "بی‌رحمانه" ناآرامی‌ها، برنامه هسته‌یی مورد مناقشه‌اش و جنگ در اوکراین، جایی که کشورهای غربی می‌گویند روسیه از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است، مواجه شود.
ایران تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکذیب می‌کند. کاهش احتمال نجات توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ تهران با قدرتهای جهانی در بحبوحه مذاکرات متوقف شده از سال گذشته، می‌تواند به این معنا باشد که تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده‌ای که واشنگتن پس از کنار گذاشتن این توافق در سال۲۰۱۸ دوباره اعمال کرد، هم‌چنان بر اقتصاد ایران تأثیر خواهد گذاشت.
در مواجهه با چشم‌انداز مشکلات اقتصادی بیشتر، ایرانی‌ها برای محافظت از پس‌انداز خود در بحبوحه تورم بالای ۵۳درصد و افزایش قیمت‌ها، به دلار و سایر ارزها یا طلا روی آورده‌اند.
برای آرام کردن بازار و کاهش تقاضا برای دلار، بانک مرکزی روز شنبه ممنوعیت فروش صرافیهای خصوصی را لغو کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8c56d7c3-b611-47d9-afbf-753064faa3b1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات