728 x 90

رویترز: در یک تغییر تاکتیکی، رژیم ایران در میان شبه‌نظامیان عراقی نیروی ویژه می‌پروراند

شبه نظامیان حشدالشعبی
شبه نظامیان حشدالشعبی

خبرگزاری رویترز از تغییر تاکتیکی رژیم آخوندی در عراق خبر داد و نوشت: سپاه پاسداران صدها شبه نظامی مورد اعتماد خود را از میان نیروهای شبه‌نظامی متحدش در عراق برای تشکیل گروه‌های کوچک‌تر انتخاب کرده است.
رویترز روز جمعه ۳۱اردیبهشت گزارش داد که چند مقام امنیتی عراقی، فرماندهان شبه‌نظامیان طرفدار رژیم ایران و هم‌چنین منابع دیپلماتیک و نظامی غربی این موضوع را تأیید کرده‌اند.

این گروه‌های مخفی جدید، سال گذشته در زمینه جنگهای پهپادی، نظارت و تبلیغات آنلاین، آموزش دیدند و مستقیماً به افسران نیروی تروریستی قدس رژیم پاسخگو بوده‌اند که بازوی سپاه پاسداران است که شبه‌نظامیان متحد خود را در خارج از کشور کنترل می‌کند.

به‌گفته مقام‌های امنیتی عراق، دست کم ۲۵۰شبه‌نظامی از عراق طی چندین ماه در سال۲۰۲۰ به لبنان اعزام شدند و مشاوران نظامی نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان آنان را در زمینه هدایت پهپاد، پرتاب راکت، بمبگذاری و ترویج پروپاگاندای آنلاین آموزش دادند.
نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران مسئولیت کنترل شبه‌نظامیان متحد رژیم آخوندی در خارج از ایران را برعهده دارد.
یکی از فرماندهان شبه‌نظامی تحت حمایت رژیم در عراق گفت: «به نظر می‌رسد رژیم ایران با دقت زیاد گروه‌های جدیدی از افراد را برای انجام حملات و در خفا ماندن تشکیل داده‌اند. ما نمی‌دانیم آنها چه کسانی هستند».
یک مقام امنیتی عراق هم به رویترز گفت: «این گروه‌های جدید مستقیماً به نیروی قدس سپاه پاسداران مربوط هستند. آنان از نیروی قدس دستور می‌گیرند نه از عراق».

رویترز افزود: اما تغییر جهت با اعتماد به گروه های کوچکتر، مزایای تاکتیکی نیز به همراه دارد. آنها کمتر در معرض نفوذ هستند و می‌توانند در به‌کارگیری جدیدترین تکنیک‌هایی که رژیم ایران برای حمله به دشمنان خود ایجاد کرده است، مانند هواپیماهای بدون سرنشین مسلح، موثرتر باشند.

به‌گفته یک مقام دیگر عراقی، این افراد به شکل پنهانی کار می‌کنند و رهبرانشان که ناشناخته‌اند مستقیماً به سپاه پاسداران پاسخگو هستند.


به گزارش رویترز، مسئولیت مجموعه‌یی از حملات فزاینده و پیچیده علیه آمریکا و متحدانش در عراق برعهده این گروه‌های کوچک است.
این خبرگزاری تأکید می‌کند که این تغییر تاکتیک رژیم ایران، در واقع واکنش این کشور به توقف پیشروی نیروی قدس در عراق است که با کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس ایجاد شد.


بر اساس این گزارش، اسماعیل قاآنی، جانشین سلیمانی، به اندازه او با سیاست داخلی عراق آشنا نیست و هرگز نفوذ سلیمانی در میان شبه‌نظامیان تحت نفوذ جمهوری اسلامی در عراق را ندارد.
رویترز تأکید کرده که گروه بزرگتر شبه‌نظامیان تحت حمایت رژیم ایران پس از اعتراضات عمومی عراق در سال۲۰۱۹ علیه دخالتهای رژیم در این کشور، خود را محدودتر کرده‌اند. هم‌چنین آنان دچار چنددستگی شدند و کنترلشان پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، برای رژیم سخت‌تر شده است.


این خبرگزاری ادامه می‌دهد تغییر تاکتیکی به سوی تشکیل گروه‌های کوچکتر، برای رژیم آخوندی مزایایی دارد؛ به‌طوری که موضوع نفوذ رژیم در عراق کمتر مطرح می‌شود و آنان نیز به‌طور مؤثرتر با به‌کارگیری آخرین تکنیکها از سوی ایران، علیه دشمنان این کشور در عراق حمله می‌کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1674a347-c434-400b-a4a6-1b900609f5a5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات