728 x 90

رویترز: تولید اورانیوم با خلوص ۸۴درصد در ایران، آژانس در حال بررسی نتایج فعالیت‌های راستی‌آزمایی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به گزارش رویترز، پس از گزارش بلومبرگ مبنی بر این‌که آژانس، اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۴درصد را که نزدیک به درجه تسلیحات است، شناسایی کرده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه ۳۰بهمن اعلام کرد که در حال بررسی نتایج فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخیر با ایران است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتر خود نوشت: آژانس از گزارشهای اخیر رسانه‌ها در رابطه با سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران آگاه است. رافائل گروسی مدیر کل آژانس اتمی می‌گوید آژانس در حال گفتگو با ایران در مورد نتایج فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخیر آژانس است و در صورت لزوم به شورای حکام آژانس اطلاع‌رسانی خواهد کرد».

گزارش بلومبرگ به نقل از دو دیپلمات ارشد می‌افزاید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا دریابد ایران چگونه اورانیوم را تا سطح ۸۴ درصد غنی کرده است.

این گزارش می‌گوید: «بازرسان اکنون باید مشخص کنند آیا جمهوری اسلامی ایران عامدانه تا این حد اورانیوم را غنی‌سازی کرده یا به‌صورت ناخواسته آبشارهایی از صدها سانتریفوژ پیشرفته با سرعت چرخش بالا باعث تولید اورانیوم تا رقم بسیار نزدیک به سطح نظامی شده است.»

فاکس نیوز، در همین روز نوشت:
بازرسان: فرآوری اورانیوم ایران تقریباً به درجه خلوص تسلیحات هسته‌یی رسیده است
بر اساس یک گزارش جدید، بازرسان بین‌المللی اتمی هفته گذشته دریافتند که ایران اورانیوم غنی‌شده را تا حدی انباشته کرده است که برای یک سلاح هسته‌یی نیاز است.
دیپلمات‌های ارشد ناشناس به بلومبرگ گفتند که ایران اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴درصد و غلظت آن ۶درصد کمتر از مقدار مورد نیاز برای یک سلاح انباشته شده است که بالاترین میزان کشف شده توسط بازرسان در ایران تا به امروز است.
طالبلو گفت. این باید زنگ خطری برای جامعه بین‌المللی باشد. تشدید تنش هسته‌یی ایران می‌تواند بدون فشار غرب اتفاق بیفتد.

 

رژیم ایران از حدود دو سال قبل اورانیوم را با خلوص ۶۰درصد غنی می‌کند، اما گزارشها حاکی است که از سه ماه قبل غنی‌سازی را در سایت فردو در آن سطح آغاز کرده است. غنی‌سازی تا سطح ۸۴درصدی تنها شش درصد کمتر از میزانی است که برای تولید بمب هسته‌یی نیاز است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر تأسیسات هسته‌یی ایران نظارت دارد در گزارشهایش به شورای حکام این نهاد یا در گزارشهای فصلی خود که قبل از نشست شورای حکام منتشر می‌شود، از گسترش برنامه هسته‌یی ایران خبر می‌دهد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4cec3c67-4b90-48ed-a164-f5589157b76b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات