728 x 90

رویترز: آژانس کانادایی خواستار تغییر در قوانین تحقیقات هوایی است

سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط شلیک دو موشک سپاه
سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط شلیک دو موشک سپاه

به‌دنبال رد گزارش نهایی رژیم ایران در مورد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی که منجر به کشته شدن ۱۷۶نفر، از جمله بسیاری از کانادایی‌ها شد، یک آژانس کانادایی روز پنجشنبه، خواستار تغییر در قوانین جهانی در زمینه بررسی سوانح هوایی شد.

رویترز روز ۲۸اسفند نوشت: کتی فاکس، رئیس اداره ایمنی حمل ونقل کانادا (تی‌اس‌بی)، در نشست خبری در اوتاوا به خبرنگاران گفت که این سازمان درصدد است تا در این زمینه با ایکائو، سازمان هوانوردی بین‌المللی، طی هفته‌ها و ماه‌های آتی وارد مذاکره شود.

رئیس اداره ایمنی حمل ونقل کانادا با بیان این‌که قوانین بین‌المللی حاکم‌ بر روند بررسی سوانح هوایی موسوم به «انکس ۱۳» تا پیش از این واقعه کارآمد بود، افزود تحقیقات مربوط به سرنگونی هواپیمای اوکراینی نشان داد که این قوانین با محدودیت‌هایی روبه‌روست.

وی افزود: بر اساس قوانین فعلی ایکائو، اختیارات کلی در زمینه تحقیق و بررسی دلایل سرنگونی هواپیما به رژیم ایران واگذار شده و این در حالی است که نیروهای مسلح رژیم ایران در شلیک به پرواز پی‌اس ۷۵۲ نقش داشته‌اند.

کتی فاکس تأکید کرد در موارد نادری از این دست که نظامیان یک حکومت در سرنگون کردن هواپیمایی مسافربری دست دارند، اصلاحات تازه در انکس ۱۳، امکان حضور ناظران مستقل و هیات نمایندگانی از کشورهای درگیر را به‌منظور شفافیت بیشتر فراهم خواهد کرد.

به گفته فاکس، گزارش نهایی سازمان هواپیمایی رژیم ایران در مورد ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی دلایل اصلی حادثه را روشن نمی‌کند.

او تصریح کرد: «به باور ما گزارش نهایی که دیروز از سوی ایران منتشر شد، ناقص است و بیش از آن‌که پاسخگوی ابهامات باشد، پرسش‌برانگیز است».

در گزارش نهایی سازمان هواپیمایی رژیم ایران که روز ۲۷اسفند منتشر شد، آمده است پدافند ضدهوایی به‌دلیل تنش شدید بین ایران و آمریکا در آن روزها در حالت «آماده باش» قرار داشت و تقصیر را به گردن اپراتور انداخت.

رویترز افزود: در حالی که TSB این سناریو را"توضیحی محتمل برای آنچه اتفاق افتاده" خواند، این آژانس مستقل گفت که گزارش فاقد مدارک است. اوکراین آن را تلاشی بدبینانه برای پوشاندن دلایل واقعی سقوط خواند...

چنین تغییراتی می‌تواند مجوز استفاده از ناظران مستقل یا هیئت‌هایی از کشورها را بدهد، مانند موافقت اوکراین با کنترل هلند در تحقیقات در مورد سرنگونی پرواز MH۱۷ شرکت هواپیمایی مالزی در سال۲۰۱۴.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6ec85f90-7c4b-4961-b9a3-ba0b33655662"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات