728 x 90

رویترز: آمریکا از تحریم‌ها چشم‌پوشی کرد تا اجازه انتقال ۶میلیارد دلار برای مبادله زندانیان با (رژیم) ایران را بدهد

جو بایدن
جو بایدن

خبرگزاری رویترز روز ۲۱شهریور گزارش داد بر اساس یک سند که روز دوشنبه توسط رویترز مشاهده شد، ایالات متحده از تحریم‌ها چشم‌پوشی کرد تا اجازه انتقال ۶میلیارد دلار از کره جنوبی به‌قطر برای مبادله زندانیان با (رژیم) ایران را بدهد.

رویترز افزود: با ارسال این سند به کمیته‌های کنگره آمریکا اولین بار است که دولت آمریکا رسماً اذعان می‌کند که پنج ایرانی بازداشت شده  را به‌عنوان بخشی از توافق برای تأمین آزادی ‍پنج شهروند آمریکایی آزاد می‌کند... .

آسوشیتدپرس روز ۲۱شهریور نیز، گزارش داد: «وزیر خارجه آنتونی بلینکن اواخر هفتهٔ گذشته... معافیت تحریم‌ها را امضا کرده است».

بلومبرگ نیز در همین روز، نوشت: «... بلینکن روز دوشنبه به‌کنگره دربارهٔ معافیت (مربوطه) اطلاع داد... وی گفت که این شش میلیارد دلار در حساب‌های محدود در قطر نگهداری می‌شود، جایی که «فقط برای تجارت انسان‌دوستانه» به‌کار گرفته خواهد شد»... . .

بلومبرگ، اضافه کرد: «جمهوری‌خواهان و برخی دموکراتها در کنگره به‌تلاش دولت (آمریکا)... برای دیپلماسی جدید با (رژیم) ایران انتقاد کرده و گفته‌اند که این فقط رژیم را تشجیع می‌کند که آمریکایی‌های بیشتری را زندانی کند و توسعهٔ اتمیش را به‌پیش ببرد».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور قبلی آمریکا معامله با دیکتاتوری آخوندی بر سر گروگانها را «دادن ۶میلیارد دلار به‌رژیم تروریستی (حاکم بر) ایران» توصیف کرد و نوشت: «این پول برای تروریسم در سراسر خاورمیانه و جهان استفاده خواهد شد (دولت)... با بی‌پروایی این توافق وحشتناک را امروز در ۱۱سپتامبر اعلام کرد. پول دادن برای گروگانها به‌آدم‌ربایی، اخاذی و باج‌گیری علیه آمریکایی‌ها در سراسر جهان منجر می‌شود».

سناتور تد کروز طی بیانیه‌یی، نوشت: « (دولت بایدن) یک توافق اتمی محرمانه با رژیم ایران ایجاد کرده که از کنگره و مردم آمریکا مخفی نگه داشته شده است. اخبار تأیید می‌کند که پیشاپیش یک معامله جانبی از جمله باج ۶میلیارد دلاری و آزادی عوامل (رژیم) ایران وجود داشته است».

سناتور چاک گرسلی رئیس جمهوری‌خواهان در کمیتهٔ بودجه نیز این معامله را پرداخت باج ۶میلیارد دلاری توصیف کرد که «به‌تأمین مالی سیاست خارجی شمارهٔ یک (رژیم) ایران یعنی تروریسم کمک می‌کند».

سناتور تام کاتن این معامله را باج‌دادن به‌حکومت اصلی حامی تروریسم در جهان و «شرم‌آور» خواند.

سناتور جونی ارنست عضو کمیتهٔ قوای مسلح آمریکا هم نوشت: پرداخت ۶میلیارد دلار به‌سپاه پاسداران و نیابتی‌های آن «دیپلوماسی» گروگان‌گیری را بیش از پیش تشویق می‌کند. استراتژی شکست‌خوردهٔ مماشات باید متوقف شود.

مایکل مک کال، رئیس کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با صدور بیانیه‌یی گفت: رژیم ایران درصدر دولتهای حامی تروریسم در جهان است. اقدام دولت آمریکا انگیزه مستقیمی برای گروگانگیریهای بعدی ایجاد می‌کند.

جیم ریش، رهبر جمهوریخواهان در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز نوشت: هم‌چنانکه قبلاً گفته‌ام، امتیاز قائل شدن در تحریم‌ها برای رژیم ایران، تنها آنرا به گروگانگیری بیشتر تشویق می‌کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/276efb05-fb45-41e0-98ba-f49bacb613c7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات