728 x 90

رویترز: آمریکا اقدامات «عملی و تهاجمی» برای سخت‌تر کردن فروش پهپادهای رژیم ایران اتخاذ خواهد کرد

وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا

پس از آن‌که کی‌یف مسکو را به استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اهداف غیرنظامی متهم کرد، دیپلماتها گفتند که ایالات متحده، انگلستان و فرانسه قصد دارند در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه ۲۷مهر درباره انتقال تسلیحات ایران به روسیه بحث کنند.

بر اساس نامه‌یی که رویترز مشاهده کرده است، اوکراین به‌طور جداگانه از کارشناسان سازمان ملل دعوت کرده است تا پهپادهای سرنگون شده ایرانی را که توسط روسیه در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ ایران را تأیید کرده است، و برای حمله به اهداف اوکراینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بازرسی کنند.

این دیپلماتها که نخواستند نامشان فاش شود، به همتایان خود در شورای امنیت گفتند که از یک مقام سازمان ملل می‌خواهند تا روز چهارشنبه اعضا را در مورد این موضوع مطلع کند.

روسیه روز دوشنبه دهها پهپاد «انتحاری - کامیکازه» را به اوکراین روانه کرد که به زیرساخت‌های انرژی ضربه زده و باعث کشته شدن پنج نفر در کی‌یف پایتخت این کشور شد.

اوکراین می‌گوید آنها پهپادهای تهاجمی شاهد-۱۳۶ ساخت ایران هستند - مهماتی که قبل از سقوط با شتاب بالا به سمت هدف خود حرکت می‌کنند و در اثر برخورد منفجر می‌شوند. کی‌یف روز سه‌شنبه به‌سمت اقدام به قطع روابط با ایران به‌دلیل استفاده از آنها حرکت کرد.

تهران ارسال پهپادها به مسکو را تکذیب می‌کند، در حالی که واشنگتن می‌گوید انکار ایران دروغ است.

کرملین روز سه‌شنبه استفاده نیروهایش از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین را تکذیب کرد.

نیویورک تایمز روز سه‌شنبه به‌نقل از مقامات فعلی و سابق آمریکا گزارش داد که ایران برای کمک به روس‌ها برای غلبه بر مشکلات ناوگان پهپادهایی که از تهران خریداری کرده‌اند، مربیانی را به اوکراین اشغالی فرستاده است.

این روزنامه گفت، مربیان ایرانی از یک پایگاه نظامی روسیه در کریمه که بسیاری از پهپادها از زمان تحویل از ایران آنجا مستقر هستند، در حال عملیات هستند. در این بیانیه آمده است که مربیان از سپاه پاسداران هستند، بخشی از ارتش ایران که واشنگتن آن را یک سازمان تروریستی می‌داند.

سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره این گزارش گفت: «در حالی که درباره افشای اطلاعات ادعایی اظهارنظر نمی‌کنیم، اما از ماه ژوئیه هشدار داده‌ایم که ایران قصد دارد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین تسلیحات بدهد».

وی افزود: «شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد پهپادهای ایرانی برای حمله به غیرنظامیان و اهداف نظامی اوکراینی استفاده شده‌اند، اگر چه ایران هم‌چنان به دروغ‌گویی بی‌شرمانه درباره دخالت خود ادامه می‌دهد» و گفت که حضور مربیان ایرانی در کریمه «ایران را بیشتر در کمک به روسیه در جنگ تحریک نشده و وحشیانه، از جمله حملات به غیرنظامیان اوکراینی دخیل می‌کند».

دو مقام ارشد ایرانی و دو دیپلمات ایرانی به رویترز گفتند که ایران قول داده است علاوه بر پهپادهای بیشتر، موشکهای زمین به زمین نیز در اختیار روسیه قرار دهد.

سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد در نامه‌یی که به اعضای شورا طی روز سه‌شنبه ارائه شده است، گفت: «ما می‌خواهیم از کارشناسان سازمان ملل دعوت کنیم تا در اولین فرصت ممکن برای بازرسی پهپادهای بازیابی شده ایران به‌منظور تسهیل اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از اوکراین بازدید کنند».

در این نامه به تاریخ ۱۴ اکتبر آمده است که در اواخر اوت پهپادهای سری شاهد و مهاجر به روسیه منتقل شدند که اوکراین و قدرتهای بزرگ غربی آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ می‌دانند که توافق هسته‌یی سال۲۰۱۵ ایران را تأیید کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/aa9e8167-2ca3-44a1-91d5-af2cbe5fac4f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات