728 x 90

روزنامهٔ د.اَش.بلژیک: آیا اولیویه واندکاستل قربانی توافقی است که ممکن است با شکست مواجه شده باشد؟

افشاگری های جدید در پرونده بلژیکی بازداشت شده در ایران
افشاگری های جدید در پرونده بلژیکی بازداشت شده در ایران

روزنامهٔ د. اَش. بلژیک

آیا اولیویه واندکاستل قربانی توافقی است

که ممکن است با شکست مواجه شده باشد؟

 

افشاگریهای جدید در پروندهٴ بلژیکی بازداشت شده در ایران

اولیویه واندکاستل «قربانی یک توافق‌نامهٔ تبادل زندانی» بوده است

«اسناد نشان می‌دهد این معامله در رابطه با اسدی صورت گرفته است»

 

روزنامهٔ د. اَش. بلژیک

آیا اولیویه واندکاستل قربانی توافقی است که ممکن است با شکست مواجه شده باشد؟

در حالی که اولیویه واندکاستل هم‌چنان در ایران در بازداشت به‌سر می‌برد، اطلاعات جدیدی دربارهٔ این پرونده به‌بیرون درز کرده است. در واقع، همکاران ما در دمورخن اعلام کردند که اولیویه واندکاستل «قربانی یک توافق‌نامهٔ تبادل زندانی» بوده است (دمورخن). در این رابطه به‌اسنادی محرمانهٔ هک‌شده اشاره می‌کند. هکرها روز یکشنبه موفق به‌بستن سایت وزارت امور خارجهٔ (رژیم) ایران شدند. در این میان، اطلاعات محرمانه در روز روشن فاش شد که به‌طور غیرمستقیم به اولیویه واندکاستل بلژیکی مربوط می‌شوند. بر اساس این اسناد، یک توافق دوجانبه و امضا شده توسط نمایندگان بلژیک و (رژیم) ایران، در ۳۱می۲۰۲۱ صورت گرفته است. این توافقنامه مربوط به‌تبادل زندانیان بود؛ (رژیم) ایران خواهان بازگرداندن دیپلمات خود اسدالله اسدی به‌کشورش بوده است. وی در ۴فوریه۲۰۲۱ در آنتورپ به‌دلیل طراحی یک پروژهٔ سوءقصد علیه گردهمایی مخالفان (رژیم) ایران در ویلپنت فرانسه به ۲۰سال زندان محکوم شد. او دوران محکومیت خود را در بلژیک می‌گذراند. در آن زمان، دفتر وزیر دادگستری وینسنت ون کوئیکن‌بورن... اطمینان داد: «هیچ بحثی در مورد مبادلهٔ زندانیان وجود ندارد. ما قرار نیست اصول حاکمیت قانون خود را زیر سؤال ببریم». اکنون در می‌یابیم که با این وجود، امضاهایی بین دو طرف صورت گرفته است. به‌گزارش مقاومت ایران، اولیویه واندکاستل که در سال۲۰۲۱ هنوز آزاد بود (این بلژیکی در ۲۴فوریه۲۰۲۲ در ایران دستگیر شد) در واقع «قربانی» این توافقات و به‌نوعی به‌یک «اهرم معامله» تبدیل شده است. شورای ملی مقاومت اضافه می‌کند: «اسناد نشان می‌دهد که این معامله در رابطه با اسدی صورت گرفته است». وقتی با کابینهٴ وان‌ کوئیکنبورن تماس گرفته شد، آنها تأیید کردند که مذاکراتی با (رژیم) ایران پیش از دستگیری اولیویه واندکاستل در جریان بوده است.

(د. اَش. نت ۱۸ اردیبهشت)

 

تلویزیون فوکوس بلژیک:

آیا اولیویه واندکاستل، قربانی قرارداد (با رژیم) ایران شده است؟ این باید از طریق اسنادی که اپوزیسیون ایران منتشر کرده، آشکار شود.

قرارداد (با رژیم) ایران توافقی است در مورد تبادل زندانیان بین کشورمان و (رژیم) ایران.

بلژیک در ماه می۲۰۲۱ با (رژیم) ایران قرارداد مبادلهٔ زندانیان منعقد کرد. دیپلمات (رژیم) ایران اسدی چند ماه قبل از آن به‌اتهام طراحی حملهٔ تروریستی... محکوم شده بود. واندکاستل در آن زمان هنوز آزادانه در ایران حضور داشت. او تنها سال گذشته دستگیر و به ۴۰سال زندان و ۷۴ضربه شلاق محکوم شد. بنابراین به‌نظر می‌رسد (رژیم) ایران از او به‌عنوان ابزاری برای آزادی اسدی استفاده می‌کند».

(تلویزیون فوکوس بلژیک ۱۸ اردیبهشت)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/796df9b8-69f6-4962-a84a-2014e23bb704"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات