728 x 90

روزنامه حکومتی مستقل: مهاجرت سه میلیون و ۱۰۰هزار ایرانی از ابتدای انقلاب تا امروز

فرار مغز ها
فرار مغز ها

به گزارش روزنامه حکومتی مستقل به تاریخ ۱۷آبان، در میان ۱۹۵کشور پناهنده فرست، ایران رتبه۱۴ را دارد. رتبه‌ای که با قرار گرفتن در کنار کشورهای جنگ زده‌ای چون، افغانستان، عراق، یمن و... بسیار قابل تأمل است.

منابع رسمی از مهاجرت سه میلیون و ۱۰۰هزار ایرانی از ابتدای انقلاب تا امروز، حکایت دارند که این روند در سال‌های گذشته، مخصوصاً از جانب قشر تحصیل‌کرده و متخصص شتاب زیادی گرفته است.

فقط در گزارش از نیروهای نخبه، ۹۰۰ استاد دانشگاه در یک سال گذشته و ۳هزار پزشک در ده ماهه گذشته از ایران مهاجرت کرده‌اند. طوری که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان رژیم در مجلس ارتجاع با نگارش نامه‌یی خطاب به خامنه‌ای ولی‌فقیه ارتجاع، از خطر جبران‌ناپذیر خروج نیروهای نخبه و پزشکی از کشور، هشدار داده‌اند.

در مطلب روزنامه حکومتی همچنین به زندگی یک سوم مردم ایران در زیر خط فقر اشاره شده و آمده است: طی دهه گذشته اقتصاد ایران به‌دلیل فشارهای سنگین ناشی از تحریم‌های کمرشکن و مدیریت ناکارآمد، رشد منفی اقتصادی چند ساله را تجربه کرده و عواقب آن، تولید ناخالص داخلی نسبت به اواسط دهه هشتاد نزدیک به یک‌سوم تنزل یافته است. از نظر درآمد سرانه در کنار کشورهای با رتبه پایین قرار گرفته‌ایم و طبق آمارها عملاً یک‌سوم مردم ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند که به تبع آن مصرف گوشت قرمز، لبنیات، میوه و حتی پوشاک بین بیست تا چهل درصد کاهش مصرف را نشان می‌دهد.

مستقل با اشاره به چشم انداز تیره و تار در مقابل رژیم آخوندی نوشت: اصرار بر ادامه روند فعلی و اتکا به همان مشی و شعارهایی که چهار دهه هیچ خروجی جز انزوا و بریدن از قافله جهانی نداشته، چشم‌انداز تیره و ترسناکی را ترسیم می‌کند که نه تنها به ناامیدی بیشتر دامن می‌زند، بلکه به نوعی مستقیم و غیرمستقیم با آن معیارها و تعهدهای خودساخته از طریق گماردن افراد به مقامات مهم از طریق رابطه و ارادت سالاری، زمینه خروج اجباری نخبگان و متخصصان را فراهم می‌کنند. از سویی سال‌ها اصرار بر مشی و روش یک جناح و متعاقب آن دمیدن بر تقابل و دشمنی با غرب، نه تنها یکطرفه باعث از دست رفتن صدها میلیارد دلار از فرصتها و ثروتهای کشورمان شده‌ایم، بلکه با گسیل کردن سرمایه‌ها و نخبه‌های کشور به غرب، باعث سود هنگفت و ارتقای قدرت اقتصادی آنها شده‌ایم. قابل تامل‌تر این‌که با نمایش وضعیت امروز و برجسته شدن مضرات تحریم که نمود آن در فرار نخبگان و تحصیل‌کردگان متجلی شده، بر عکس الگویی شده‌ایم برای کشورهای دیگر که به جای تقابل با غرب، راه مسالمت را در پیش گیرند!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b649a040-7a5a-4bc6-8b3a-a9d4eac593d5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات