728 x 90

روزنامه حکومتی: طرح نهایی صیانت، کاهش سرعت اینترنت، محدود کردن شبکه‌های مجازی خارجی و تشدید نقش نیروهای مسلح

فیلتر اینترنت جهانی با نام طرح صیانت از فضای مجازی
فیلتر اینترنت جهانی با نام طرح صیانت از فضای مجازی

طرح باصطلاح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسانهای اجتماعی» در حالی که متن طرح، نه صیانت از حقوق کاربران بلکه به عکس آنچه که ادعا شده، هدف بستن راه نفوذ سایتها و محروم کردن کاربران از حقوق قانونی‌شان یعنی بستن راه دسترسی به سایت‌های جهانی است. در ضمن همه پیام‌رسانهای داخلی باید تحت نظارت پلیسی- امنیتی و مراقبت و ممیزی دائم توسط یک هیأت کنترل‌کننده قرار گیرند».

در فرایند تدوین طرحی برای سامان‌بخشی فضای مجازی که تاکنون پنج بار متن طرح تغییر کرده است، هم‌چنان نگاه مجلس ارتجاع تأکید بر محدودسازی شبکه‌های مجازی خارجی و ایجاد رانت برای پلتفرم‌های مجازی داخلی «که تجربه چند سال اخیر نشان از عدم استقبال کاربران ایرانی به سبب ضعف امنیتی و تکنولوژیکی آنها بوده» داشته است.

در متن نهایی بر راه‌اندازی اینترنت ملی که نگرانی بسیاری از جمله کاهش چشمگیر سرعت اینترنت و قطع دسترسی به جامعه آزاد اطلاعاتی را در بر خواهد داشت، تأکید شده است. هم‌چنین نقش نیروهای نظامی هم هم‌چنان پررنگ باقی مانده و طبق ماده ۹ این متن «کارگروه مدیریت گذرگاه مرزی متشکل از رئیس مرکز ملی فضای مجازی به‌عنوان رئیس کارگروه و نمایندگان دادستان کل کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان پدافند غیرعامل، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان اطلاعات سپاه ایجاد می‌شود تا نسبت به امنیت ارتباطات و اطلاعات و مدیریت ترافیک ورودی و خروجی کشور در گذرگاههای مرزی تصمیمات لازم را اتخاذ کند (روزنامه  حکومتی شرق ۲۰بهمن).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ae22a01d-e6c9-43f7-8259-0f2190d9acc7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات