728 x 90

روحانی در سازمان ملل چه گفت؟

امسال هم مثل همیشه اجلاس سالانه سازمان ملل ‌متحد برگزار شد و رؤسای جمهور کشورهای مختلف به سخنرانی در مجمع عمومی ملل ‌متحد پرداختند. در این بین اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا و بعد هم سخنرانی روحانی از همه بحث‌برانگیزتر بود.

دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خودش با شدیدترین عباراتی که تا امروز در این مجمع بین‌المللی سابقه نداشته،‌ دیکتاتوری حاکم بر ایران رو مورد حمله قرار داد. ترامپ از جمله گفت:‌

- مردم ایران بسیار از رژیم حاکم ناراضی هستند.

- سران رژیم خشن ایران، منابع مردم ایران را هدر می‌دهند تا خودشان را ثروتمند کنند.

- کشورهای منطقه از خروج آمریکا از برجام حمایت می‌کنند.

- با کشورها کار می‌‌کنیم تا فروش نفت رژیم ایران را متوقف کنیم.

- اجازه نمی‌دهیم بزرگترین حامی تروریسم دارای سلاح اتمی‌ شود.

- از همه کشورها می‌خواهیم رژیم ایران را هر چه بیشتر منزوی کنند.

- مردم ایران برای سیاست‌های مداخله‌گرانه و خشونت‌بار رژیم ایران هزینه سنگینی پرداخته‌اند.

شاید بسیاری تصور می‌کردند که روحانی پاسخ حملات ترامپ را خواهد داد. اما آنچه که در جریان سخنرانی روحانی در مجمع عمومی ملل‌متحد رخ داد، نمایش ضعف دیکتاتوری حاکم بر ایران بود. روحانی حتی برای دلخوش‌کردن بسیجی‌ها به تکرار ادعاهایی مثل ایستادگی در برابر استکبار و این‌که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند هم نپرداخت. برعکس تا دلتان بخواهد حرف کلی و بی‌خاصیت زد:

آخوند روحانی: «‌باید مجال رشد به این تفکر را ندهیم که می‌توان با ایجاد ناامنیِ ساختگی، از دیگران باج‌خواهی کرد... دولت ایالات متحده آمریکا، دست‌کم در صورت هیأت حاکمه کنونی خود، عزم آن دارد که کلیه نهادهای بین‌المللی را بی‌خاصیت سازد».

ملاحظه کردید؟‌ طرف آمریکایی مدام از اقدامات عملی در برابر دیکتاتوری ولایت فقیه گفت و در مقابل،‌ روحانی فقط شعار داد و کلی‌گویی کرد. بعد هم برخلاف گفته خامنه‌ای که از عدم‌مذاکره با آمریکا گفته بود، روحانی به‌صراحت از آمریکا خواست به میر مذاکره برگردد:

آخوند روحانی: «ما از شما دعوت می‌کنیم که به قطعنامه ۲۲۳۱ بازگردید؛ ما از شما دعوت می‌کنیم که به میز مذاکره‌ای که آن را برهم‌زدید، بازگردید».

در این سخنرانی روحانی ۱۲بار از کلمه ترور و تروریسم،‌ ۷بار از کلمه مذاکره و گفتگو و ۲۱بار از کلمه آمریکا و ۹بار از کلمه برجام استفاده کرد. هر چقدر که سخنرانی ترامپ علیه رژیم حاکم بر ایران تهاجمی و کوبنده بود در نقطه مقابل سخنرانی روحانی به التماس و منت‌کشی و چشمک و چراغ شرمگینانه شباهت داشت. راستی چرا؟‌ علت این موضع بالای حاکمیت آمریکا و در مقابل ضعف و زبونی آخوندها چیست؟! پاسخ را خود روحانی در روز ۶شهریور در مجلس نظام داد:

آخوند روحانی: «‌تاریخ این تغییر ۵دیماه ۹۶ است. هر کس تاریخ دیگری بدهد به اعتقاد من آدرس غلط به مردم داده. ۵دیماه سال ۹۶ بود که مردم ناگهان دیدند که در خیابانها عده‌یی آمدند و شعار می‌دهند و کم‌کم شعارها به شعارهای هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای مردم تبدیل شد... حادثه دیماه آقای ترامپ رو به طمع انداخت تا این‌که در اواخر دیماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر این‌که اروپا و دیگران با من راجع به منطقه و مسأله موشک همرا شوند و اگر همراه نشوند یک‌جانبه من خارج می‌شوم».

بله! همه چیز به قیام سراسری مردم ایران برمی‌گردد. آمریکا به‌روشنی می‌بیند که به‌خاطر وضعیت انفجاری جامعه ایران رژیم در نقطه ضعیفی قرار دارد و در نتیجه می‌شود بیشترین فشار را به آخوندها وارد کرد. در نقطه مقابل آخوندها هم از موقعیت شکننده خودشان در هراسند و از ترس گسترش قیامها و وقوع سونامی سرنگونی راهی جز التماس و منت‌کشی برای ادامه مذاکرات ندارند. از اینجا به بعد هم باید با همین عینک تحولات را دنبال کرد. هر چقدر مردم ایران بایستند و به قیام سراسری دامن بزنند بادهای جهانی هم به نفع مردم ایران و به ضرر استبداد مذهبی خواهد وزید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ee1c8609-b8f0-466d-8bcf-2461cf4230c9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات