728 x 90

رهبر جنبش دانشجویی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شیلی

کابریل بوریک پیروز انتخابات ریاست جمهوری در شیلی
کابریل بوریک پیروز انتخابات ریاست جمهوری در شیلی

گابریل بوریک؛ رهبر سابق جنبش دانشجویی شیلی؛ روز یکشنبه ۲۸آذر به‌عنوان رئیس‌جمهور شیلی انتخاب گردید. وی که ۳۵سال سن دارد توانست در مبارزات انتخاباتی شیلی بر آنتونیو کاست؛ کاندیدای جناح راست با به‌دست آوردن بیش از ۵۶درصد آرا پیروز شود. او به این ترتیب جوان‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ شیلی و یکی از جوان‌ترین رهبران جهان خواهد بود.

میزان مشارکت رای‌دهندگان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری شیلی به ۵۵ درصد رسید. رقمی که از زمان لغو قانون مشارکت اجباری در انتخابات در سال ۲۰۱۲ بی‌سابقه است. در دور اول انتخابات این دوره تنها ۴۷ درصد رای‌دهندگان پای صندوق‌های رای رفته بودند.

گابریل بوریک وعده داده است که با اصلاح گسترده نظام مالیاتی شیلی زمینه دسترسی شهروندان به خدمات بهداشتی، آموزشی و نظام بازنشستگی را فراهم کند. نظام بازنشستگی در شیلی هم‌اکنون به طور کامل خصوصی است. میزان نابرابری اجتماعی در شیلی که از آن به عنوان «آزمایشگاه سیاست‌های نئولیبرال» در آمریکای جنوبی یاد می‌شود یکی از بالاترین رقم‌ها در میان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bb8e37c0-b5fa-434c-a611-a34a92944f3c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات