728 x 90

رسانه‌های حکومتی: سال۱۴۰۲ همراه با کاهش رشد اقتصادی و افزایش باز هم بیشتر تورم

تورم و گرانی
تورم و گرانی

سایت حکومتی تجارت نیوز ۲۵اردیبهشت در مطلبی با‌ عنوان «رشد اقتصادی پایین و تورم بالا؛ محتمل‌ترین سناریوی سال۱۴۰۲» وضعیت معیشت مردم در سال جاری را تحلیل کرد.

این سایت حکومتی با اشاره به‌گزارش کارشناسانه یک آکادمی اقتصادی نوشت: «کاهش رشد اقتصادی محتمل‌ترین سناریوی سال۱۴۰۲ است. از خرداد سال قبل به دلایلی از جمله حذف ارز ترجیحی، بدبینی به مذاکرات و تشدید خروج سرمایه و هم‌چنین اثرگذاری حوادث نیمه دوم سال، سطح عمومی قیمتها دچار جهش‌های محسوسی شد و نرخ تورم سالانه به آستانه ۵۰درصد بازگشت».

تجارت نیوز می‌افزاید: «برای سال جاری هم، تداوم و البته تشدید ناترازیهای بلندمدت و خروج سرمایه و اثر آن بر بازار ارز و احتمال بازنگری در قیمت حامل‌های انرژی انتظار نرخ تورم‌های بالا را ایجاد کرده است».

به‌تازگی رسانه‌های حکومتی در جریان جدال باندی، اذعان کردند که دولت رئیسی برای سرپوش گذاشتن بر تورم بی‌سابقه، ارقام تورم در مرکز آمار رژیم را دستکاری کرده است. از جمله روزنامه حکومتی تعادل در مطلبی با تیتر «دولت پس از دو ماه نرخ تورم را اعلام کرد اما با دستکاری!» اعتراف کرد که دولت رئیسی برای کوچک نشان دادن تورم سرسام آور، میزان تورم را در این گزارش کوچک کرده است.

این روزنامه حکومتی نوشت: «مرکز آمار پس از حدود دو ماه تأخیر سرانجام تورم اسفند سال گذشته را اعلام کرد، نرخی که هر چند نشان از افزایش تورم نسبت به بهمن سال قبل دارد اما این افزایش در حالی رخ داده که در گزارش قبلی مرکز آمار تورم بهمن‌ماه ۴۷ و ۷دهم درصد اعلام شده بود اما در گزارش فعلی تغییر کرده است».

همزمان روزنامه حکومتی خراسان ۱۸اردیبهشت هم به آمارسازیهای دروغ دولت رئیسی اذعان کرد. خراسان نوشت: «نوعی تشتت در اعلام آمارها یا شاید نوعی ترس از انتشار آمار وجود دارد. چرا که اگر وقفه در انتشار نرخ تورم را ناشی از تغییر سال پایه، قابل توجیه بدانیم، وقفه در انتشار قیمت مسکن را چگونه می‌توان توجیه کرد؟!».

رئیسی پس از گمارده شدن به مسند ریاست‌جمهوری توسط خامنه‌ای، وعده داد تورم را پایین آورده و بحران گرانی و معیشت را حل خواهد کرد. اما اکنون نزدیک به‌دو سال از انتصاب رئیسی گذشته، به‌گفته کارشناسان و آمارهای حکومتی تورم به‌صورت مهار ناپذیری افزایش یافته و بر اساس آمارهای دستکاری شده بین ۵۰ تا ۷۰درصد گزارش‌شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/066ceeeb-9191-43d1-ba34-687353f5f794"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات