728 x 90

رسانه‌های آلبانی: محاکمه یک مقام رژیم ایران متهم به جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی

رسانه‌های آلبانی - محاکمه یک مقام رژیم ایران متهم به جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی
رسانه‌های آلبانی - محاکمه یک مقام رژیم ایران متهم به جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی

محاکمه دژخیم حمید نوری امروز چهارشنبه ۱۹آبان در آلبانی - دادگاه دورس - با شهادت مجاهد خلق محمد زند ادامه یافت. انعکاس این دادگاه در بعضی از رسانه‌های آلبانی به شرح زیر است:

بالکان وب آلبانی:

دادگاه استکهلم به اتهام جنایات علیه بشریت به دورس "حرکت" می‌کند، مقام سابق ایرانی در آلبانی محاکمه می‌شود.

جلسه محاکمه یک مقام سابق ایرانی متهم به جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی فردا از سوئد به آلبانی منتقل می‌شود تا دو هفته مدارک را بررسی کند.

دادگاه حمید نوری معاون دادستان زندان گوهردشت کرج از ۱۹مرداد آغاز شده و هم‌چنان ادامه دارد.

جنایت مورد بحث در ژوئیه ۱۹۸۸ رخ داد، زمانی که ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی پس از جلسات دادگاههای نامنظم یک یا دو دقیقه‌ای قتل‌عام شدند.

همه قربانیان مخفیانه در گورهای دسته‌جمعی مخفی دفن می‌شوند.

بیش از ۹۰درصد قربانیان از فعالان سازمان مجاهدین خلق ایران بودند.

رژیم ایران هرگز این قتل‌عام را اعتراف نکرده و عاملان آن در تمام این سال‌ها از مصونیت کامل برخوردار بوده‌اند.

در ۲۶اکتبر، در ابتدای جلسه، قاضی اعلام کرد که کل هیأت محاکمه استکهلم به دورس منتقل خواهد شد.

کلودجانا هاجیاج، روزنامه‌نگار به «بالکان وب» گفت که این محاکمه از ۱۰نوامبر در شهر دورس آغاز می‌شود و تا ۱۹نوامبر ادامه خواهد داشت.

دادگاه تصمیم به‌نقل مکان به آلبانی برای شنیدن شهادت هفت شاهد کلیدی، که همگی اعضای سازمان مجاهدین خلق (مجاهدین خلق ایران) هستند، گرفته است، یک گروه مخالف تبعیدی ساکن اشرف۳، اردوگاهی در نزدیکی دورس، که محل سکونت ۲۸۰۰ عضو است.

با توجه به اهمیت این شواهد در پرونده، هر شش قاضی، دو دادستان، وکلای شاکی، مترجمان و وکیل نوری به آلبانی خواهند آمد.

فاکس نیوز آلبانی:

یک مقام سابق ایرانی متهم به جنایت علیه بشریت، دادگاه سوئد به دورس منتقل شد! ۷ شاهد اصلی در اردوگاه مجاهدین در مانیز هستند.

گزتا شیپ آلبانی:

گزتا شیپ آلبانی در گزارشی از دادگاه محاکمه دژخیم حمید نوری در دورس که با حضور شاکیان و شاهدان مجاهد خلق از اشرف۳ نوشت: محاکمه یک مقام ایرانی متهم به جنایت علیه بشریت که در سوئد در جریان است به آلبانی منتقل می‌شود. به گزارش تایمز اسرائیل، دادگاه فردا برای شنیدن دو هفته شهادت شهود به دورس منتقل می‌شود.

حمید نوری ۶۰ساله از اوت در دادگاه ناحیه استکهلم به اتهامات متعددی از جمله قتل، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی، از ۳۰ژوئیه تا ۱۶اوت ۱۹۸۸، محاکمه شده است. وی دستیار معاون دادستان زندان گوهردشت کرج در نزدیکی تهران بوده است.

آنا وستر، منشی دادگاه برای خبرگزاری فرانسه می‌گوید: کل دادگاه منطقه استکهلم به درخواست دادستان برای شنیدن شهادت هفت شاهد "که قادر به سفر به سوئد نیستند" از ۱۰ تا ۱۸نوامبر به دورس، آلبانی منتقل می‌شود. اعضای مجاهدین خلق ایران، گروه مخالف در تبعید، هستند که در نزدیکی دورس زندگی می‌کنند.

وستر می‌گوید که نوری خود در استکهلم خواهد ماند. او از نوامبر ۲۰۱۹، زمانی که به سوئد رسید، در بازداشت به سر می‌برد، جایی که اعضای خانواده دارد.

اما داستان چگونه است؟

دادگاه حمید نوری، معاون دادستان زندان گوهردشت کرج (غرب تهران) از ۱۹مرداد آغاز شد و هم‌چنان ادامه دارد. جنایت مورد بحث در ژوئیه ۱۹۸۸ رخ داد، زمانی که ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی پس از جلسات دادگاه‌های نامنظم یک یا دو دقیقه‌ای قتل‌عام شدند. همه قربانیان مخفیانه در گورهای دسته‌جمعی دفن می‌شوند. بیش از ۹۰درصد قربانیان از فعالان مجاهدین بودند. رژیم ایران هرگز این قتل‌عام را اعتراف نکرده و عاملان آن در تمام این سالها از مصونیت کامل برخوردار بوده‌اند.

آنچه این محاکمه را مهمتر می‌کند این واقعیت است که رئیس‌جمهور جدید رژیم، ابراهیم رئیسی، یکی از چهار عضو کمیسیون مرگ در تهران در سال۱۳۶۷ بود و شخصاً هزاران زندانی را به‌دار آویخت. همه رهبران رژیم ایران در کشتار ۱۹۸۸ دست داشته‌اند. تعدادی از حقوقدانان برجسته کشتار سال۱۹۸۸ را نسل‌کشی و یکی از فاحش‌ترین موارد جنایت علیه بشریت پس از جنگ جهانی دوم توصیف کرده‌اند. رئیسی در اولین نشست خبری خود پس از انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور از نقش خود در این کشتار قدردانی کرد.

تلویزیون ریپورت تی:

در جریان محاکمه دژخیم حمید نوری خبرنگاران مختلفی از رسانه‌های آلبانی برای پوشش این دادگاه حضور داشتند. از جمله ، ریپورت تی نوشت : تقریباً ۲هفته دورس به مرکز یک آزمایش بسیار مهم با تأثیر در روابط بین‌الملل تبدیل خواهد شد. یکی از مقامات رژیم ایران متهم به جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی در دادگاه سوئد محاکمه می‌شود.

دادگاه حمید نوری که معاون دادستان یکی از زندانهای ایران بود از ۱۹ مرداد آغاز شد و هم‌چنان ادامه دارد. جنایت مورد بحث در ژوئیه ۱۹۸۸ رخ داد، زمانی که تخمین زده می‌شود ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی پس از جلسات دادگاه‌های نامنظم یک یا دو دقیقه‌ای قتل‌عام شدند. همه قربانیان مخفیانه در گورهای دسته‌جمعی مخفی دفن می‌شوند. بیش از ۹۰درصد قربانیان از فعالان سازمان مجاهدین خلق ایران بودند.(تلویزیون ریپورت تی ۱۹ آبان)

آلبانی - تلویزیون نمونه کارها:

استکهلم- دادگاه یک مقام سابق ایرانی در سوئد متهم به اجرای مجازات اعدام به‌عنوان بخشی از پاکسازی مخالفان در سال۱۹۸۸، فردا به آلبانی منتقل می‌شود. حمید نوری ۶۰ساله به اتهامات مختلفی از جمله قتل، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی از ۹تیر تا ۲۵مرداد۱۳۶۷ که نوری ظاهراً دستیار معاون دادستان گوهردشت کرج بوده است، متهم شده است.

کل دادگاه منطقه استکهلم بنا‌به‌درخواست دادستان به شهر دورس، آلبانی منتقل خواهد شد تا مدارک جدیدی برای متهم بررسی شود. دادگاه از ۱۰ تا ۱۸نوامبر برای گرفتن شهادت ۷شاهدی که قادر به سفر به سوئد نیستند، برگزار می‌شود.

این ۷نفر که هنوز هویت آنها مشخص نشده است، اعضای مجاهدین خلق ایران (مجاهدین خلق ایران)، گروه اپوزیسیون در تبعید، هستند که در اردوگاهی در نزدیکی دورس زندگی می‌کنند. نوری از نوامبر ۲۰۱۹، زمانی که به سوئد رسید، در بازداشت به سر می‌برد، جایی که او هم‌چنین دارای اعضای خانواده‌ای است که قبل از دست‌بند زدن با آنها زندگی می‌کرد.

تلویزیون بیست سال آلبانی:

دادگاه دورس از امروز محاکمه مقام سابق ایرانی، حاضر و رسانه‌های بین‌المللی آغاز می‌شود.

محاکمه حمید نوری، مقام سابق ایرانی، متهم به جنایات جنگی، به مدت دو هفته در آلبانی و به‌ویژه در دادگاه دورس برگزار می‌شود.

اولین جلسه امروز آغاز می‌شود که مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

جنایتی که نوری به آن متهم شده است در تیرماه ۱۳۶۷ رخ داد، زمانی که ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی پس از جلسات دادگاههای نامنظم یک یا دو دقیقه‌ای قتل‌عام شدند.

همه قربانیان مخفیانه در گورهای دسته‌جمعی مخفی دفن می‌شوند. بیش از ۹۰درصد قربانیان از فعالان سازمان مجاهدین خلق ایران بودند.

هم‌چنین نمایندگان مجاهدین (MEK) که چندین سال در منطقه مانز مستقر بودند، در مقابل دادگاه دورس حضور دارند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ba09a531-9d08-470e-8b68-9a42a5a02bbd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات