728 x 90

رایانه کوانتومی و توانایی اعجاب‌آور محاسبات ۹هزار سال در ۵۶میکروثانیه

کامپیوتر کوانتومی
کامپیوتر کوانتومی

یورونیوز روز پنجشنبه ۱۹خرداد خبر از ساخت کامپیوتر کوانتومی داد که محاسبه‌ای را که ۹هزار سال توسط کامپیوترهای معمولی طول می‌کشد را در ۵۶میکروثانیه انجام داده است.

این کامپیوتر کوانتومی که توسط تیم مشترکی از محققان کانادایی و آمریکایی ساخته شده است توان انجام محاسبات بسیار پیچیده را در کسری از ثانیه دارد.

سازندگان این کامپیوتر کوانتومی که از مؤسسه فناوریهای کوانتومی زانادو کانادا و مؤسسه ملی استاندارد و فناوری آمریکا هستند می‌گویند رایانه کوانتومی آنها به مرز جدید در مزیت‌های محاسباتی دست یافته است.

محققان می‌گویند که هنگام انجام آزمایش مشخص شد تراشه کوانتومی بورالیس (Borealis) می‌تواند وظیفه محوله را در ۳۶ میکروثانیه انجام دهد. این در حالی است که طبق محاسبه پژوهشگران، بهترین کامپیوتر کلاسیک موجود ۹هزار سال برای انجام همان کار نیاز به زمان دارد.

در این آزمایش، محققان از یک ماشین فوتونیک که از ذرات فوتون برای نمایش کیوبیتها استفاده می‌کند بهره گرفتند. این چالش فنی که «فرایند نمونه‌برداری بوزون‌گاوسی» نام دارد شامل آماده‌سازی، هدایت و در نهایت شمارش تعداد فوتونهای رسیده به یک آشکارساز می‌شود. دانشمندان در این آزمایش موفق به شمارش ۲۱۹ فوتون شدند در حالی که میانگین دستیابی رایانه‌های کوانتومی حدود ۱۲۵ فوتون است.

لازم به یادآوری است که مزیت پردازه‌های کوانتومی به کلاسیک این است که در کامپیوترهای کلاسیک، هر واحد اطلاعات که یک بیت نامیده می‌شود دارای ارزش صفر یا ۱ است. اما در کامپیوتر کوانتومی هر بیت می‌تواند صفر و همزمان ۱ باشد و چنین چیزی اجازه می‌دهد تا امکان محاسبه چند جانبه و همزمان فراهم شود. از این رو کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند میلیون‌ها حالت مختلف یک مسأله را در مدت‌زمانی بسیار کوتاه بررسی و محاسبه کنند، امری که در علوم ریاضی، شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی تاکنون امکانپذیر نبوده است.

پیش‌تر گوگل اعلام کرده بود پردازشگر کامپیوتر کوانتومی‌اش می‌تواند محاسبه‌ای را که با پیشرفته‌ترین کامپیوتر حال حاضر جهان، موسوم به «سامیت»، ۱۰هزار سال طول می‌کشد در ۳دقیقه و ۲۰ثانیه انجام دهد.

شایان ذکر است که قوی‌ترین ابررایانه فعلی جهان موسوم به «Summit» محصول شرکت آی‌بی‌ام آمریکا است و حدود ۲۷هزار پردازنده گرافیکی به همراه ۲۰۰هزار هسته پردازنده در آن به کار رفته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/039ffc42-9590-46b1-aa63-47461c8d2d72"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات