728 x 90

رأی دادگاه کانادا به ضبط داراییهای رژیم ایران

رأی دادگاه کانادا به ضبط داراییهای رژیم ایران
رأی دادگاه کانادا به ضبط داراییهای رژیم ایران

یک دادگاه در ایالت آلبرتای کانادا، روز پنجشنبه ۲۹ فروردین ۹۸ رأی داد خانواده‌های قربانیان حوادث ۱۱سپتامبر نیویورک، اگر بتوانند اموالی از رژیم ایران را در این ایالت معرفی کنند؛ می‌توانند تا سقف هفت میلیارد و یکصد میلیون دلار مطالبه غرامت کنند.

 

روزنامه «ادمونتون»، چاپ کانادا در گزارشی نوشت این رأی برابر قانون موسوم به «اجرای عدالت برای قربانیان تروریسم» صادر شده است. قانونی که در سال ۲۰۱۲، تصویب شد.

بر اساس این قانون، حتی قربانیان خارجی حملات تروریستی نیز می‌توانند در مراجع قضایی کانادا طرح دعوا و مطالبه غرامت کنند؛ حتی اگر آن جرم در خاک کانادا نیز رخ نداده باشد.

سابقه‌ این امر برمی‌گردد به مستند اصلی شاکیان این پرونده، یک رأی قضایی است که در اکتبر سال ۲۰۱۲ یک قاضی فدرال در ایالت نیویورک آمریکا علیه ایران صادر کرد. برابر این رأی در دادگاه‌های آمریکا، ایران با سازمان «القاعده» همکاری داشته و نیروهای این سازمان برای اجرای عملیات ۱۱سپتامبر آموزش داده است.

داگ لنوکس، وکیل کانادایی قربانیان آمریکایی این پرونده در آلبرتا، در یک پرونده مشابه دیگر، گروه دیگری از قربانیان حملات تروریستی علیه دولت ایران در استان اونتاریو کانادا طرح دعوا کردند.

این وکیل کانادایی به رأی دادگاهی که سال ۲۰۱۶ در استان اونتاریو کانادا صادر شد اشاره دارد. برابر این رأی، ۱۳میلیون دلار از داراییهای غیردیپلماتیک رژیم ایران می‌تواند به‌عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان آمریکایی در حوادث تروریستی پرداخت شود که گفته می‌شود ایران در آن نقش داشته است.

تروریسم رژیم ایران طی سال‌ها عبارتند از: انفجار مقر تفنگ داران نیروی دریایی آمریکا در سال ۱۹۸۳ در لبنان که به کشته شدن ۲۴۱نظامی آمریکایی و دهها تن از نظامیان فرانسوی انجامید.

رژیم ایران متهم است که به حزب‌الله لبنان در طراحی و اجرای این عملیات در بیروت کمک کرده است. در سال ۲۰۰۳ یک قاضی آمریکایی به استناد شنود گفتگوهای علی‌اکبر محتشمی‌پور، سفیر وقت رژیم ایران در دمشق، رژیم ایران را به دست داشتن در این حادثه و پرداخت دو میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار به‌عنوان غرامت محکوم کرد.

سیاست یا رویه حقوقی رژیم ایران، به‌طور معمول، تاکنون به این شکل بوده است که با به‌رسمیت نشناختن صلاحیتهای این مراجع قضایی، از حضور در آنها خودداری می‌کند. در این پرونده آخر نیز در کانادا، به‌گفته وکیل شاکیان پرونده، هیچ نماینده‌ای از سوی رژیم ایران در جلسه‌های دادگاه حضور نداشته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3631ccb7-1e17-44e5-9937-53a6515592b7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات