728 x 90

رافائل گروسی: پروسه شفاف‌سازی با ایران تاکنون ثمربخش نبوده است

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی روز دوشنبه ۲۱شهریور در کنفرانس مطبوعاتی خود در وین درباره تحقیقات و پروسه شفاف‌سازی در ایران گفت: پروسه شفاف‌سازی تاکنون ثمربخش نبوده است. ما هنوز انتظار داریم که این شفاف‌سازیها صورت بگیرد.

مدیرکل آژانس گفت: ما نمی‌خواهیم موضوع را دراماتیک کنیم ولی واقعیت این است که به‌طور فوق‌العاده‌ای دشوار خواهد شد و ما باید خیلی سخت تلاش کنیم و ایران باید بسیار شفاف باشد و اطلاعات و دسترسی در مورد موضوعات متعددی به ما بدهد تا ما بتوانیم یک تصویری به دست بیاوریم که طبعاً یک تصویر تقریبی خواهد بود و دقیق نخواهید بود زیرا ما عکسهای واقعی را نداریم. بنابراین کار زیادی باید انجام شود تا ما به نقطه نتیجه‌گیری گسترده‌تر برسیم. طبعاً این چیزی است که ما در رابطه با همه کشورهایی که پروتکل الحاقی را امضا کرده‌اند، پیگیری می‌کنیم.

گروسی در رابطه با اظهارات کاملاً خصمانه رژیم ایران و همکاری نکردن رژیم به خبرنگاران گفت: من در این رابطه ابراز تأسف می‌کنم و این موضوع جدید نیست. طبعاً این جدید نیست که شاهد این باشیم که وقتی آژانس موارد مشخصی را درخواست می‌کند، ایران نمی‌خواهد پاسخ بدهد یا آنطور که انتظار می‌رود، تعامل نمی‌کند، آنها ما را به این خاطر متهم به سیاسی‌کاری می‌کنند.

این موضوع بسیار روشن و ساده است. ما ردهایی از اورانیوم در مکانهایی پیدا کردیم که هرگز اعلام نشده بود و هرگز قرار نبود در آن فعالیت هسته‌یی وجود داشته باشد و ما در این رابطه سؤالاتی مطرح می‌کنیم. به من توضیح دهید که به چه دلیل این کار استفاده سیاسی از اختیارات من است؟ این کاری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است انجام دهد.

من واقعاً امیدوارم که ایران همکاری با ما را در سریع‌ترین زمان ممکن شروع کند. ما آماده این کار هستیم. ما خواهان این هستیم که این همکاری انجام شود. ما کارمان بزرگنمایی یا ایجاد وضعیت‌های مختلف نیست. ما فقط می‌خواهیم این موضوع شفاف‌سازی شود. من واقعاً امیدوارم که آنها به این موضوع یک دید متفاوتی پیدا کنند. من فکر می‌کنم چنین چیزی مورد نیاز است

مدیرکل آژانس انرژی اتمی افزود: آنها باید به آژانس احترام بگذارند. این یک آژانسی است که توسط کشورهای عضو ایجاد شده است و من یک مأموریت بین‌المللی دارم. و من اینجا کاری که دلم می‌خواهد را انجام نمی‌دهم بلکه آنچه باید انجام بدهم را انجام می‌دهم. امیدوارم فشار سیاسی یا هر چه آنها می‌گویند کاهش یابد.

گروسی در پاسخ به این سؤال که رسیدن به گریز اتمی ایران در حال حاضر بعید می‌رسد گفت: در مورد زمان گریز اتمی من بارها گفته‌ام ما به این صورت و با گمانه‌زنی وارد این موضوع نمی‌شویم. بسیاری بوده‌اند شامل آنها که شما اشاره کردید خیلی از ان.جی.او ها (سازمانهای غیر‌دولتی) و بانک‌های فکری در سراسر جهان هم هستند که دوست دارند این ارزیابیها را بکنند.

اما ما بازرس هستیم، ما مانیتور می‌کنیم و آنچه ما می‌کنیم ما میزان را ارزیابی می‌کنیم و اطلاعات را ارائه می‌کنیم. ما وارد گمانه‌زنیها در رابطه با انگیزه کشورها یا این‌که یک کشور چه کار بکند یا نکند نمی‌شویم. این چیزی است که ما انجام نمی‌دهیم.

امیدواریم آن گفتگوها از سرگرفته شوند اما واقعیت این است که بدون از سرگیری این دیالوگ، اینکار بسیار دشوار خواهد بود بنابراین من امیدوارم که آنها این کار را خیلی زود انجام بدهند.

گروسی در پاسخ به این سؤال که اگر برجام احیا نشود و همه چیز از هم فروبپاشد آیا فکر می‌کنید که ایران از ان.پی.تی خارج شود؟ گفت: من هیچ نشانی از این‌که ایران ان.پی.تی را ترک کند ندارم. طی یک‌سال و نیم گذشته آژانس اتمی و خود من همیشه دربها را باز نگه‌داشته‌ایم و حتی درهایی را ایجاد کرده‌ایم که وجود نداشته‌اند تا این پروسه را با همکاری ادامه دهیم تا به دیپلوماسی زمان بدهیم تا راههایی را تصور کنیم که با آنها ایران آنطور که برایشان ساده‌تر باشد به التزاماتشان پایبند باشند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/67f1d609-bae1-49df-97d8-19faa516ce2d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات