728 x 90

رافائل گروسی می‌گوید رژیم ایران متعهد می‌شود بازرسان دسترسی بیشتری داشته باشد

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

خبرگزاریهای بین‌المللی به نقل از رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی نوشتند رژیم ایران متعهد می‌شود بازرسان دسترسی بیشتری داشته باشند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: رئیس آژانس هسته‌یی سازمان ملل روز شنبه گفت که ایران متعهد شده است که دوربین‌ها و سایر تجهیزات نظارتی را در سایت‌های هسته‌یی خود بازگرداند و اجازه بازرسی‌های بیشتر در تأسیساتی را بدهد که اخیراً ذرات اورانیوم غنی‌شده تا درجه نزدیک تسلیحاتی شناسایی شده که در آن وجود داشته است. .
اما بیانیه مشترکی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نهاد هسته‌یی ایران صادر شد، تنها تضمینهای مبهمی داد که تهران به شکایات طولانی‌مدت در مورد دسترسی بازرسان آژانس به برنامه هسته‌یی مورد مناقشه خود پاسخ خواهد داد... .
اولین سفر او به ایران در یک سال اخیر چند روز پس از آن انجام شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ذرات اورانیوم غنی‌شده تا ۸۳.۷درصد - کمی کمتر از درجه تسلیحات در سایت زیرزمینی هسته‌یی فردو ایران پیدا شده است.

گزارش محرمانه سه ماهه دیده‌بان هسته‌یی، که روز سه‌شنبه در میان کشورهای عضو توزیع شد، در حالی منتشر شد که تنشها در بحبوحه ماه‌ها اعتراضات ضددولتی در ایران و خشم غرب از صادرات پهپادهای تهاجمی این کشور به نیروهای روسی که در اوکراین می‌جنگند بالا بود.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید بازرسان در ژانویه دریافتند که دو آبشار سانتریفوژهای IR-۶ در فردو به‌گونه‌یی «به‌طور اساسی» با آنچه ایران قبلاً اعلام کرده بود، پیکربندی شده‌اند. این نگرانی‌ها را افزایش داد که ایران در حال تسریع غنی‌سازی خود است.

گروسی گفت که ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند که بازرسی‌ها در این مرکز را تا ۵۰درصد افزایش دهند. او هم‌چنین یافته‌های آژانس مبنی بر این‌که هیچ «تولید یا انباشت» اورانیوم در سطح بالاتر غنی‌سازی وجود نداشته است، «که سطح بسیار بالایی است» را تأیید کرد.

 

وال استریت ژورنال نوشت: ایران وعده افزایش همکاری با آژانس در زمینه کار هسته‌یی داد.
ایران روز شنبه وعده‌های تازه‌یی مبنی بر افزایش همکاریهای خود با آژانس اتمی سازمان ملل داد، اما رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران بازگشت، بدون این‌که پیشرفتی در مورد یک سری نگرانی‌های غرب درباره فعالیت‌های هسته‌یی ایران داشته باشد... .

گروسی گفت که کار روی نصب مجدد دوربین‌ها و تجهیزات مانیتورینگ باید در چند روز آینده آغاز شود. با این حال، بیانیه مشترک چنین تعهد خاصی را ارائه نکرده است. تنها گفت که ایران به‌صورت داوطلبانه به آژانس اجازه خواهد داد تا نظارت خود بر فعالیت‌های ایران را بهبود بخشد و دو طرف به‌زودی برای گفتگو در مورد جزئیات دیدار خواهند کرد... .

گروسی از ایران بازگشت بدون این‌که اطلاعات قابل توجهی در مورد کشف ذرات نزدیک به درجه تسلیحاتی که در تأسیسات زیرزمینی فردو ایران توسط آژانس کشف شده بود به‌دست آورد. این کشف نگرانیها در مورد برنامه‌های هسته‌یی ایران را عمیق‌تر کرد... .

ایران مدعی شد که تولید این ماده غنی‌شده ۸۴درصد تصادفی بوده است، اما دیپلمات‌های ارشد که بر فعالیت‌های ایران نظارت می‌کنند، گفته‌اند که این می‌تواند نتیجه آزمایش‌هایی باشد که با هدف هموار کردن مسیر برای تولید اورانیوم غنی‌شده با درجه تسلیحات انجام شده است.

شورای کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهد و در مورد برنامه هسته‌یی ایران گفتگو خواهد کرد. اوایل این هفته، ایالات متحده و کشورهای اروپایی در مورد انتقاد کردن به ایران به‌خاطر فعالیت‌های هسته‌یی اخیرش، از جمله تولید مواد نزدیک به تسلیحات، اختلاف‌نظر داشتند.

دولت بایدن تمایلی به تصویب قطعنامه‌ای برای سرزنش ایران به‌خاطر فعالیت‌های اخیر هسته‌یی‌اش نداشت. تهران در گذشته همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده یا پس از سرزنش هیأت مدیره آژانس، کار هسته‌یی خود را افزایش داده است.

 

رویترز روز یکشنبه ۱۴اسفند نوشت: ایران قبل از نشست هیأت مدیره به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قول همکاری می‌دهد.

گروسی روز شنبه گفت که ایران تضمینهای گسترده‌ای به ناظر هسته‌یی سازمان ملل داده است که در نهایت به تحقیقات طولانی‌مدت در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سایتهای اعلام نشده و حتی نصب مجدد تجهیزات نظارتی حذف شده کمک خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران بیانیه مشترکی درباره بازگشت رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفر به تهران صادر کردند... . به‌گفته دیپلمات‌ها، این بیانیه به جزییات کمی پرداخته است، اما به‌گفته دیپلمات‌ها، احتمال بهبود قابل توجه در روابط بین دو طرف احتمالاً مانع از فشار غرب برای صدور قطعنامه دیگری برای دستور همکاری ایران می‌شود. با این حال، ایران پیش از این نیز وعده‌های مشابهی داده است که نتیجه چندانی نداشته یا هیچ نتیجه‌یی نداشته است. گروسی بلافاصله پس از برگشت در یک کنفرانس خبری در فرودگاه وین گفت: ایران قرار است دسترسی به اطلاعات، مکانها و افراد را فراهم کند... .

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، با این حال، گفت که تهران با دادن دسترسی به افراد موافقت نکرده است...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f7e0003b-2367-48f9-a0f1-c21c8cc113db"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات